geen aandrijving:deel 2: WEL aandrijving

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
DuRRk

geen aandrijving:deel 2: WEL aandrijving

Bericht door DuRRk »

prikkers,

Nadat ik van de week was thuisgebracht door de ANWB zonder aandrijving, bleek vanmiddag toen ik de auto starte dat ik WEL weer aandrijving had! heel raar allemaal, na een rondje rijden probeerde ik ff de low-gearing, floep, toen was alles weer weg.

De eerste maal trad het op toen ik met de hoofdbak schakelde, nu met de transferbak.

als ik geen aandrijving meer heb, kan ik zowel de hoofdbak als de transferbak ik alle standen zetten (voelt volkomen normaal, net als anders), het lijkt erop dat de auto ontkoppeld blijft, terwijl het pedaal normaal terugkomt en er geen verschil te voelen is! Als de aandrijving eenmaal weg is, krijg ik 't er niet weer op met het koppelingspedaal of door schakelen met de hoofdbak/transferbak.

Er moet dus iets mis zijn met de koppelingsplaten/drukgroep/druklager???

Het zal er allemaal wel af moeten, positief is dan dat de bak wellicht niet vervangen hoeft worden.

DuRRk
Frans Bonnes

Re: geen aandrijving:deel 2: WEL aandrijving

Bericht door Frans Bonnes »

Kijk eens of de waadplug erin zit. Zoja, meteen eruit draaien.

Weet niet of je er op een of andere manier van buitenaf bij kan maar probeer de koppelingsplaat / vliegwiel eens met remmenreiniger in te spuiten.

FB
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Haal je hulpkoppelingscylinder eens los en kijk hoe e.a. dan gaat. Soms gaat er iets mis met het koppelingspedaal waardoor je hem langzaam oppompt.

suces Frank
DuRRk

Bericht door DuRRk »

Frans,

Waar duidt eea dan op? ik moet een waadplug eruit draaien en m'n vliegwiel/koppelingsplaat inspuiten met remmenreiniger, maar wat is er dan potentieel aan de hand?

Doel je op een slippende koppeling oid?
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Dat zou eventueel kunnen.

Kan ook zo zijn, zoals Frank schrijft, dat de koppelingscilinder op druk blijft staan.

Ook kan het zijn dat de platen / drukgroep gewoon op is.

Zekerheid mbt de koppeling zul je hoogstwaarschijnlijk pas krijgen als je de bak er onder weg hebt.

FB
DuRRk

Bericht door DuRRk »

Frank,

wat kan ik zien als ik de hulpcylinder los haal, de (te kleine) slag die hij maakt? Wat bedoel je met 't langzaam oppompen, zou ik 't koppelingspedaal dan heel vaak moeten indrukken om uiteindelijk de slag van de hulpcylinder groot genoeg te laten zijn?

Het rare is dat als de auto koud is, alles goed werkt, ik ga dit morgen weer proberen.
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Durk,

Als je geen aandrijving hebt, en je vervolgens de hulpcylinder loshaalt kan je vervolgens kijken of je weer aandrijving hebt. Bovendien als hij onder druk bijft staan zal je dat ook merken bij het loshalen. Andere test is je ontluchtingsnippel losdraaien, daar moet alleen een drup uitkomen, komt er een straal uit dan weet je genoeg.

groet frank
Jan van den Berg

Bericht door Jan van den Berg »

Weet je zeker dat er niet iets mis is met de differentieel, kijk eens onder de auto of de aandrijfas wel draait in eerste versnelling met koppeling hoog.

Jan
Plaats reactie