tropendak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ad Rietman

tropendak

Bericht door Ad Rietman »

Evenals Aad K. wil ik m'n tropendak een opknapbeurt geven. Ik dacht het bovendeel los te hebben met het verwijderen van de 8 afstandssteunen, maar niks. Er blijken nog wat boutjes in te zitten en een hele serie popnagels. Moet ik deze er eerst allemaal uitboren? De bekleding van het achterste deel zit onder de ringen van de dakluikjes. Deze ringen zitten gepopt. Dus ook eerst uitboren? Ik denk dat ik op zoek moet naar een goede poptang, mijn exemplaar uit de grijpbak was dus een miskoop. Iemand suggesties voor een juiste aanschaf? En Aad, welk rood spul kwast je op de kale ondergrond alvorens af te lakken?
andre

Re: tropendak

Bericht door andre »

Hallo Ad,
Ik ken het probleem. Ik dacht namelijk het zelfde wat jij dacht. Uiteindelijk ben ik er maar vanaf gestapt. Je moet inderdaad de popnagels uitboren. En er zitten er heel wat. Over het dak van je auto lopen een paar profielen. Daar zit het tropendak ook aan vast, dus niet alleen de boutjes die zichtbaar zijn vanaf de buitenkant. De popnagels van de dakluikjes hoeven volgens mij niet te worden uitgeboord. Deze zitten namelijk niet vast aan het tropendak zelf, maar aan het vaste dak. De bekleding zit uiteraard wel om de ringen van de luikjes. En die bekleding moet weer los om bij de boutjes te komen van de afstandsteuntjes. Al met al een hele klus. Ik heb er maar vanaf gezien en het m'n tijd maar in andere klusjes gestopt. Er blijft genoeg werk over. Ik heb het tropendak toen gewoon maar goed schoongemaakt en met een rolletje overgeverfd. Als nieuw...
Groeten,
Andre
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Ad,

Als je jou tropendak volledig wil restaureren heb je nog al wat boorwerk te verzetten en daarna nogal wat potnagelwerk te doen.

Nadat het dak van de Laro is verwijderd de werkzaamheden:
1- Binnenplaatjes van de klepjes losschroeven of uitboren (potnagels)
2- Schroeven rondom van de hemel verwijderen
3- Binnenbekleding (hemel) voorzichtig verwijderen (vergeet de schroefjes in de hoeken niet los te draaien)
4- Cocos isolatiemateriaal verwijderen
5- Bouten buitendak (met bussen tussen de daken) verwijderen
6- Potnagels dakkoepels en buitendak uitboren
7- Buitendak verwijderen
8- Klepjes uitboren
9- Steunribben uitboren
10- Dakgoot uitboren (alleen doen indien nodig)
11- Insmeren met afbijt en schoonwassen met schuurpad en ammoniakwater
12- Opschuren
13- Verven/rollen met non-ferro primer of spuiten met washprimer
14- Opschuren
15- Verven/rollen in kleur
16- Onderdak op dakgoot terugmonteren (indien verwijderd)
17- Klepjes en ribben terugmonteren op onderdak
18- Bovendak op onderdak monteren
19- Koepels terug monteren
20- Dakisolatie aanbrangen (indien van toepassing)
21- Hemel terugmonteren
22- Binnenplaatjes klepjes en schroeven hemel terugmonteren
23- Dak terugmonteren op LR

Helaas geen 10-puntenklusje maar als het klaar is heb je wel eer van je werk.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

PS: het RODE spul is non-ferro primer van Sikkens, verkrijgbaar in Beige, Grijs en Steenrood.
Ad Rietman

Bericht door Ad Rietman »

Bedankt voor jullie reactie. Een pokkeklus dus. M'n bovendakje is een beetje uit vorm. Wil ik deze weer strak krijgen moet hij er toch af. Na de vakantie maar eens op zoek naar een goede betaalbare poptang. Kan ik dat vijfguldenklereding met een grote boog wegmikken.
Steven

Bericht door Steven »

of je moet eens bij Johan Graveyard informeren of hij dat tropendak nog heeft liggen?
Die zag er echt superstrak uit.

Steven
(Johan: krijg ik nu provisie voor reklame maken?)
johan - LaRo graveyard

Bericht door johan - LaRo graveyard »

sorry voor de late reactie... over die provisie kunnen we het wel hebben... maar dan moet je natuurlijk wel weer iets komen kopen ;-)
johan - LaRo graveyard

Bericht door johan - LaRo graveyard »

Hoi Ad,

Ik heb nog ene tropendak liggen, superstrak, alleen de verf aan de binnenkant bladdert op een paar plekjes. Voor de rest helemaal gaaf met werkende klepjes!

Als je interesse hebt bel (06-25064614) of mail je maar (schoffie@dds.nl).

grtz. johan

== Land Rover Graveyard (Johan van der Wielen) ==
- 109'' series IIa StaWag 6 cilinder uit 1970: Doli
- 80'' series I softop 4 cilinder uit 1950: nog naamloos

en een heleboel onderdelen voor series en later.....
Plaats reactie