veeren remschoen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Finn

veeren remschoen

Bericht door Finn »

Ik heb vandaag achter bij mij de remtrommels, remcylinders en remschoenen vervangen.
De veeren die de remschoenen bijelkaar waren van de binnenkantuit geinstalleerd.
Nou kreeg ik het met geen mogenlijkheid voorelkaar om deze ook weer zo terug te zetten. Ik heb ze er dus van de buitenkant ingehaakt, dat lukte wel.
Nou vroeg ik me af of dit kwaad kan..
Frans Bonnes

Re: veeren remschoen

Bericht door Frans Bonnes »

Ja, dat kan kwaad..
Zou zo maar niet gaan rijden, ze moeten echt aan de binnenkant zitten.

Frans Bonnes
Finn

Bericht door Finn »

Kan je ook uitleggen hoezo ze vanbinnen gemonteerd moeten zijn?
Frans Bonnes

Zal het proberen.

Als ze aan de achterkant / binnenkant zitten worden de remschoenen een klein beetje naar achteren getrokken, naar de ankerplaat toe.
Er zitten daarom ook bij elke remschoen van die stelboutjes achter in de ankerplaat. Om te voorkomen dat ze er echt vast tegen gaan zitten
Als de veren aan de voorkant / buitenkant zitten is de kans heel groot dat de zijkant van de schoenen tegen de remtrommel aangetrokken wordt.
De schoenen worden dan van de anketplaat weggetrokken.
Als ze te ver scheefgetrokken worden gaan ze aanlopen en dus remmen.

Hoop dat het duidelijk is.

Je kunt de veren eerst in de schoenen doen en dan pas de schoenen op de nokken wippen. Zijn speciale tangen voor in de handel, maar vaak gaat het ook met een grote schroevendraaier of een waterpomptang.

Frans
Finn

Bericht door Finn »

Ok, dat is een duidelijk verhaal. Heel erg bedankt!

Gr,
Finn
Finn

Bericht door Finn »

ik heb er nog even over nagedacht. De remschoenen zitten zowel boven als beneden behoorlijk stevig vast. De onderste veer heb ik binnen geplaatst, de bovenste, buiten. Hij loopt enkel aan een kant aan, maar dat is af te stellen met die afstelbouten.
Als hij in zijn geheel tegen de remtrommel aangetrokken zou zijn, zou hij toch constant aanlopen?
Frans Bonnes

Doe het nu maar zo als het hoort.
En niet denken. :-)

FB
Dennis101

Re: veren remschoen

Bericht door Dennis101 »

De veren zijn zodanig gevormd dat de remschoenen tegen het profiel van de remankerplaat aanliggen.
Dit is alleen het geval als de veren op de juiste manier geplaatst zijn.
Het is overigens erg onverstandig om zomaar wat te proberen als het de remmen betreft.

Dennis B.
paulus

Re: veren remschoen

Bericht door paulus »

alle problemen die ik met mijn remmen had waren terug te voeren naar de veren die niet aan de ankerplaatzijde gemonteerd waren.
ik noem er een paar:
-aanlopen
-niet af te stellen
-wielloop niet vrij bij achteruitdraaien
-verlopen van de afstelling
-stelnok die de remscheon dan wel dan niet raakt
kortom gewoon monteren zoals het hoort, ben er dan van overtuigd dat als alles weer op orde is het ook een lange tijd goed moet werken

suc6 paul
Plaats reactie