Propeller shaft / kruiskoppeling afgebroken

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dennis - RNLMC

Propeller shaft / kruiskoppeling afgebroken

Bericht door Dennis - RNLMC »

Na een leuk weekend in de ardennen off the road rijden is het weekend wat minder afgesloten namelijk dat mijn kruiskoppeling van mijn achterste propeller shaft is afgebroken, waarschijnlijk door een aantal zware modder weggetjes.
Wel makelijk dat je zelf het probleem ziet (mijn achterste kruiskoppeling was afgescheurt en mijn propeller shaft lag op de grond)
Beetje jammer alleen dat je er niet aan geholpen kan worden omdat alles dicht was, wat dus weer inhield dat mijn 110 wordt terug gebracht vanuit belgie naar nederland middels de anwb, dit was even erg zuur toen ik dat te horen kreeg
maar heb wel een aantal vraagjes
toen ik zonder pro shaft stond deed mijn handrem het niet meer, is dat normaal?
verder waar kan ik ongeveer opreken om dit te laten vervangen??
en wat zou ik nog meer voor schade kunnen hebben opgelopen door dit voorval en wat is verstandig om te laten checken???
en komt dit vaak voor bij defenders was voor mij de eerste keer.
groet dennis
Victor Rutten

Re: Propeller shaft / kruiskoppeling afgebroken

Bericht door Victor Rutten »

Hoe het bij een defender zit weet ik niet, maar een kruisje voor een series III kost ongeveer 10 euro.

Wat ik wel vreemd vindt is dat je niet op de voorwielaandrijving door kon rijden.

Als je de centraalsper inschakeld en de achterste aandrijfas verwijderd (8 bouten) moet je gewoon kunnen rijden, tevens zou de handrem dan ook moeten werken.

Groet, Victor
Dennis - RNLMC

Waarom ik niet kon door rijden was omdat, waar de propshaft aan de voorkant vast zit, er een stuk uitstak en dat rond draaide tegen de balken aan zodat ik het niet heb geprobeerd ivm dat het stuk staal hard tegen de balk aansloeg en ik verder geen verdere schade wilde rijden
en het rare is dat de handrem het een paar minuten voor dat ik mijn propshaft miste het gewoon wel deed maar ik merkte dat hij anders was dan daarvoor
Jos

Bericht door Jos »

De handrem werkt op de achterste aandrijfas. Als je die (na breuk) weg had gesleuteld en de moeren (met een paar ringetjes i.v.m. lengte) weer op de remtrommel had gedraaid en je had vervolgens je diff-lock ingeschakeld, had je gewoon naar huis kunnen rijden. Ook had de handrem gewoon gewerkt.

Maar ja, als als als...

Lesje voor de volgende keer. Neem altijd sleuteltje 9/16 mee als je gaat terrein rijden.

Wat betreft je kruiskoppelingen, altijd voor en na een terrein rit cq modderbad goed doorsmeren. Dan blijven ze het langst heel. Niet dat ze duur zijn, maar het is zo'n gepiel om ze te vervangen.

groeten, Jos
Dennis - RNLMC

Even voor de volgende keer voor mij wat kan ik het beste kopen om zelf de kruiskoppelingen door te smeren, welk vet en welk smeer pistool???
groeten dennis
jeroenm

Re:VET Propeller shaft / kruiskoppeling afgebroken

Bericht door jeroenm »

Gewoon een vetpistool (Praxis) en LB vet, ook wel universeel vet.
Beetje autohandel (brezan enz) hebben het ook.

Jeroen
110

Re:VET Propeller shaft / kruiskoppeling afgebroken

Bericht door 110 »

Vaak heb je wel voor de voorste koppeling van de achterste aandrijfas een extra kleine spuitkop nodig. (of een klein hand vet spuitje).

Die koppelingen kan(moet ?) je trouwens na elke doorwaading en modderbad smeren.

Succes
Plaats reactie