1/Wie weet hoe dat zit: De dynamo is een grote 24 Volt, Ik zie overal 24 Volt aangegeven en de accu's zijn natuurlijk ook zo geschakeld...
de zekeringen zijn echter de 'normale' 12 Volt zekeringetjes, de meeste 8 Ampere en een paar 15.. Ik weet hier ook geen schema van..
2/Als ik naar de motor van de aanjager/verwarming kijk (uit noodzaak, want hij doet niets), zie ik een heel ingewikkeld geval: een (stroom-) draad gaat eerst een klein kastje in (hier zitten 2 langwerpige weerstanden in), dan gaat de draad hier weer uit om naar een langwerpig 'pijpje' te gaan, dan gaat de draad pas de electromotor in om vervolgens hier weer eerst door 2 weerstanden te gaan en dan pas naar de wikkeling....Poehhh, is dat niet makkelijker te realiseren.... (ik denk aan een simpel 12 V motortje, met een simpele min en plus..)
3/Kan ik een gewone 12 Volts oplader op mijn met elkaar verbonden accu's zetten, of vliegt een en ander gelijk de lucht in (de oplader)?
4/Hetzelfde voor startkabels via mijn Ford (Scorpio) : is dit te doen of krijgt mijn Ford-circuit een opdonder?
4/Zijn alle verlichtingslampjes 12 of 24 Volt en als ze 24 zijn, waar moet ik die halen (ik bedoel, misschien in een vrachtwagenzaak of zoiets)
5/Als ik een aanhanger of caravan zou moeten trekken, wat dan? Krijgt deze dan heel kortstondig een mooi vuurwerk-effect.?
Kort en goed: Wat zijn de voordelen/nadelen van dat 24 Volt en hoe kan ik hier het beste mee omgaan, gezien bovenstaande vragen.
Groetjes en alvast dank
Series III 1979: 24/12 Volt ?
Re: Series III 1979: 24/12 Volt ?
1/ De zekeringen worden aangeduid in de stroom waarbij zij doorsmelt, en in de regel wordt daarbij ook de snelheid waarbij dit gebeurd. De spanning is hierbij niet van invloed. Wel wordt er vaak de maximale spanning vermeld waarbij de zekeringen mogen worden toegepast (bij glaszekeringen vaak 250 volt). Dus 12volt zekeringen bestaan feitelijk niet.
2/Bij FFR voertuigen worden ontstoringsunits toegepast, dit zal het kleine kastje zijn.
Het "langwerpige pijpje" zal de voorschakelweerstand zijn voor de twee snelheden, maar dat kan een andere 24 volt LR bezitter wellicht bevestigen.
3/Met een 12 volts lader zou je alleen de accu's (beide losgekoppeld) afzonderlijk kunnen laden, laden met een 24 volts lader (de twee accu's gekoppeld, en losgenomen +) geniet de voorkeur omdat hiermee een gelijke lading van de twee accu's gegarandeerd wordt. Als je de twee accu's in serie met een 12 volt lader probeert te laden, dan zal er waarschijnlijk niets kapot gaan, door de diodebrug in de lader, de spanning van de twee accu's in serie zal 24 volt zijn, zodat er ook geen (laad)stroom zal lopen.
4(a) Nee, een vonken regen is het minimale verschijnsel (de kabels zijn wel te gebruiken, maar de starthulp moet ook 24 volt zijn).
4(b)Alle lampjes (behalve van het voorgloeien) zijn 24 volt, te verkrijgen bij de betere automaterialenzaak (bv. Brezan), of vrachtwagendealer. Ook sommige andere merken leveren auto's met 24 volt systeem (Toyota).
5/Je zou een appart 12 volts systeempje moeten bouwen voor een 12 volts aanhanger.
Als je dit niet doet zullen de lampjes van de aanhanger doorbranden.
Mijn eigen S2a FFR heb ik geheel omgebouwd naar 12 volt, vanwege de goedkopere, en beter verkrijgbare onderdelen, de betere uitwisseling van onderdelen tussen mijn LR's onderling (en kleinere hoeveelheid reservedelen in huis).
Starthulp wordt een stuk gemakkelijker ( deze LR wordt voor mijn wederhelft).
Dennis B.
2/Bij FFR voertuigen worden ontstoringsunits toegepast, dit zal het kleine kastje zijn.
Het "langwerpige pijpje" zal de voorschakelweerstand zijn voor de twee snelheden, maar dat kan een andere 24 volt LR bezitter wellicht bevestigen.
3/Met een 12 volts lader zou je alleen de accu's (beide losgekoppeld) afzonderlijk kunnen laden, laden met een 24 volts lader (de twee accu's gekoppeld, en losgenomen +) geniet de voorkeur omdat hiermee een gelijke lading van de twee accu's gegarandeerd wordt. Als je de twee accu's in serie met een 12 volt lader probeert te laden, dan zal er waarschijnlijk niets kapot gaan, door de diodebrug in de lader, de spanning van de twee accu's in serie zal 24 volt zijn, zodat er ook geen (laad)stroom zal lopen.
4(a) Nee, een vonken regen is het minimale verschijnsel (de kabels zijn wel te gebruiken, maar de starthulp moet ook 24 volt zijn).
4(b)Alle lampjes (behalve van het voorgloeien) zijn 24 volt, te verkrijgen bij de betere automaterialenzaak (bv. Brezan), of vrachtwagendealer. Ook sommige andere merken leveren auto's met 24 volt systeem (Toyota).
5/Je zou een appart 12 volts systeempje moeten bouwen voor een 12 volts aanhanger.
Als je dit niet doet zullen de lampjes van de aanhanger doorbranden.
Mijn eigen S2a FFR heb ik geheel omgebouwd naar 12 volt, vanwege de goedkopere, en beter verkrijgbare onderdelen, de betere uitwisseling van onderdelen tussen mijn LR's onderling (en kleinere hoeveelheid reservedelen in huis).
Starthulp wordt een stuk gemakkelijker ( deze LR wordt voor mijn wederhelft).
Dennis B.
Hoi Cees,
Ik kan alles beamen wat Dennis zei, het langwerpige pijpje in de blower unit, is de voorschakel weerstand om de blower in 2 snelheden te kunnen gebruiken.
Sluit nooit een 12 V systeem met startkabels aan op een 24 V systeem, als je geluk hebt smelten alleen de startkabels weg, bij pech explodeerd de accu uit je Ford.
Het beste is inderdaad om bij een 24V systeem de accu's gelijktijdig d.m.v. een 24V lader te laden, in geval van nood kan het ook met een 12V lader (een accu tegelijk)
Groet, Victor
Ik kan alles beamen wat Dennis zei, het langwerpige pijpje in de blower unit, is de voorschakel weerstand om de blower in 2 snelheden te kunnen gebruiken.
Sluit nooit een 12 V systeem met startkabels aan op een 24 V systeem, als je geluk hebt smelten alleen de startkabels weg, bij pech explodeerd de accu uit je Ford.
Het beste is inderdaad om bij een 24V systeem de accu's gelijktijdig d.m.v. een 24V lader te laden, in geval van nood kan het ook met een 12V lader (een accu tegelijk)
Groet, Victor
aanhanger:
of voer de lampjes in de aanhanger dubbel uit, en zet elke set lampen in serie.
gr JOS
of voer de lampjes in de aanhanger dubbel uit, en zet elke set lampen in serie.
gr JOS
hallo ,
op deze site kun je veel vinden ook schema's voor een ffr.
succes ermee.
groet Jan.
[www.fittedforradio.net]
op deze site kun je veel vinden ook schema's voor een ffr.
succes ermee.
groet Jan.
[www.fittedforradio.net]