12 Volt aanhanger achter 24V Laro

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Erwin ter Riet

12 Volt aanhanger achter 24V Laro

Bericht door Erwin ter Riet »

Ik ben van plan om een lanrdover aan te schaffen, nu heb ik al een paar keer een 24Volt uitvoering "laten schieten" omdat ik mijn travel-sleeper wil meenemen. Deze is 12 Volt verlicht. Achter de Laro zou eigenlijk iedere 12V aanhanger moeten meekunnen.

Zijn er schema's in omloop waarop men een 12V aanhanger stekker op de auto heeft zodat alle "normale" aanhangers zomar meekunnen ? Alle ideeën zijn welkom !

ps ik heb het ooit gezien zo op een 88"LW, ben alleen het adres van die persoon kwijt.
Steven

Re: 12 Volt aanhanger achter 24V Laro

Bericht door Steven »

Ik weet wel dat de oude N*ss*n P*tr*l ook een 24 volts uitvoering was waar gewoon 12 volt aanhangers aan kunnen middels een omvormer.
Misschien dat je het in die hoek moet zoeken.

Steven
Victor Rutten

Bericht door Victor Rutten »

Een aantal 24 volts relais parallel schakelen aan je achterlichten.

Een 24 -> 12 V omvormer inbouwen (is ook handig voor de radio/27MC set).

De relais schakelen 12 V etc.

Groet, Victor
Louis

Bericht door Louis »

Er is natuurlijk ook een leuke doe het zelf methode. Een tweede 12 volts lamp (met gelijke wattage) in serie met de aanhangerlamp in de voedingsleiding van alle funkties plaatsen. (Want 12 volt + 12 volt = 24 volt.) b.v. voor achterlichten 2x 5 watt, richtingaanwijzers 2x 21 watt, remlichten 2x 21 watt. Dit gemaakt met staaflampjes in een dichte behuizing en geplaatst achter in de auto op de plaats waar de trekhaakaansluiting zit.
Suc6 Louis
chris

Bericht door chris »

Iets makkelijker is een schroevendraaier en een setje lampjes voor 24v meenemen. Hang je er een 12v-aanhanger achter, dan schroef je de kapjes even los en wissel je de lampjes even voor die van 24volt. Stukken goedkoper dan een omvormer en relais-schakeling.

gr. Chris
Disco

Bericht door Disco »

Er zijn verschillende mogelijkheden je kan simpelweg de lampjes door 24 volt vervangen, of een apparte lichunit/balkje(bij iedere camping handelaar te krijgen) er naast zetten.
Ik weet dat mijn groooooote vriend(slijm,slijm,slijm) Aad Groothuis(Aad G),
dit soort systemen op verschillende wagens heeft ingebouwd.
Ik ben zelf m'n Nato aanhanger aan het doormeten deze moet naar een normale 7 polige stekker en 12 volt.

Groeten Theo Kaufmann/Disco
Sirmartin

Bericht door Sirmartin »

Nou succes hobbyisten..... knutsel wat moois inmekaar. Zelf zou ik ook gewoon zoals Chris zegt de 12V lanpjes voor 24V vervangen..... hoef je niks te bouwen.
Deze mens is van nature lui.

Groet,
Martin

Military Land Rover half-ton SIII diesel FFR 1977
[people.zeelandnet.nl]
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ik zou voor de methode van Victor gaan.
Dan kun je er ook nog een andere (gehuurde) aanhanger achter hangen.
Of jouw eigen aanhanger achter een andere auto.

Dennis B.
Aad G

Bericht door Aad G »

Als de zekeringen om je oren vliegen effe belle
Disco

Bericht door Disco »

Tja ik heb pas 2 zekeringen verspeeld.
In de Zwarte spagettie van draden moet toch ergens een min draad zitten.
Het hele zooitje draden zit met wat kroonsteentjes bij elkaar.
Ik moet er echt tijd voor maken maar ja, ik was in de veronderstelling dat 24 volt lampjes gewoon wat minder fel zouden branden maar alles uitgeprobeerd(of misschien toch een van de vele draadjes vergeten?) maar helemaal niets.
Ik heb nu eerst de lampies vervangen door 12 volt lampies.

Voorlopig maar effies met zo'n los balkie achter op.

Ps. zijn de komende dagen nogal wat weg maare Lijkt me wel weer gezellig(ik geef wel effe een meeltje)

Groeten Theo Kaufmann/Disco
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Je kunt ook speciale aanhanger omvormer relais krijgen. Deze sluit je aan de bij je achterlichten en vanf daar trek je alle draden naar het stopcontact en klaar is Erwin. Henk kruims heeft dit pas ingebouwd...... Is nu op vakantie maar met 14 dagen weer. Vraag hem maar eens........

Groetjes Bowy
Plaats reactie