Probleempje 300Tdi

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frans Bonnes

Probleempje 300Tdi

Bericht door Frans Bonnes »

Nu heb ik eens een keer een vraag, hopelijk krijg ik ook een antwoord. :-)

Ik heb het volgende probleem met mijn Disco 300 TDi:
Als de motor koud is, dus bijvoorbeeld 's morgens na een nacht stilstand, komt de motor bij het intrappen van het gaspedaal maar heel langzaam op toeren.
Ook bij het wegrijden en overschakelen naar een hogere versnelling duurt het lang voordat het toerental ook maar enigszinds oploopt.
Na een poosje gereden te hebben is alles weer normaal en reageert hij ook meteen weer op het gaspedaal.
Het is alleen maar na een lange stilstand. Dus niet meteen na het stil zetten van de motor en het weer starten.

Volgende zaken zijn al gedaan:.
Brandstoffilter vervangen
Kleppen gesteld
Intercooler + slangen schoongemaakt.

Dichte slang van de intercooler kan het volgens mij niet zijn want dan zou hij het aldoor moeten doen.
Graag suggesties waar te zoeken.

Frans Bonnes
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Re: Probleempje 300Tdi

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Klinkt als een lekje in de brandstofleiding woordoor er lucht in de leiding komt bij stilstand

groet frank
LaRobbie

Bericht door LaRobbie »

Hoi Frans,

ik heb hetzelfde een beetje en iemand zei mij dat het de drivebelt is die aan vervanging toe is en uitrekt als hij koud is.
zit alleen nog ff te wachten tot mij dial typoe moment sleutel op Bonaire is om eraan te beginnen.
Frans Bonnes

O, ja, vergeten, distributie riem is ook vervangen.

Maar het probleem deed zich daarvoor ook al voor.

Frans Bonnes
Andy

Bericht door Andy »

Hmmmm, intressant... ;-)
Lange stilstand... Dikke olie? Koude smering van de turbo waardoor er langzaam druk opgebouwt wordt, en dus dat membraam op de brandstofinjectiepomp verlaat/traag een seintje krijgt om meer brandstof toe te voegen,waarna de motor dus weer traag op gang komt.....? en dus nog steeds langzamer dan normaal druk opbouwt, waardoor het signaal naar het membraam van de brandstofinjectiepomp weer traag verloopt..... etc etc etc Als de motor op temperatuur komt en de olie goed smeert en dus de turbo lekker snel op kan pakken verloopt dit proces een stuk soepeler en kan je dus echt met de vlam in de pijp... etc etc
Klinkt dit logisch?

Groeten
Andy
110 300Tdi, Cool Runnings
Frans Bonnes

Geen idee of het logisch is, ga er eens verder over nadenken.
Frans Bonnes
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Frans, ik denk dat er niet zoveel aan te doen is getuige de berichten die ik op internet heb gevonden:

[www.lrx.com]

Dennis B.
Frans Bonnes

Bedankt, zal er dus mee moeten leren leven.
Vind het alleen raar dat hij het pas geleden is gaan doen (ongeveer 1 maand) daarvoor nooit eerder dit probleem gehad.
Misschien bij de volgende olieverversing dunnere olie erin.

Frans Bonnes
Plaats reactie