vervangen nokkenas RR V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Martijn van Donselaar

vervangen nokkenas RR V8

Bericht door Martijn van Donselaar »

Bij het vervangen van de koppakkingen bleek de nokkenas toch aardig versleten. Nu wil ik deze graag vervangen, maar dan moet ik hem er wel uit zien te krijgen.
Het probleem daarbij is de moer op de nokkenas. Deze krijg ik niet los, omdat er geen enkele weerstand is (de koppen zijn er al af) en de as dus direct mee gaat draaien. Heeft een van jullie misschien een suggestie hoe ik deze moer wel los krijg?

vast bedankt,

Martijn van Donselaar
Aad Koene

Re: vervangen nokkenas RR V8

Bericht door Aad Koene »

Martijn,

als de nokkenas vrij kan ronddraaien heb je ook de distributie al verwijderd.
Zit er maar één ding op: The Land Rover Way !!

Neem een zware schroeverdraaien en steek die klem tussen de nokkenas en het blok, je nokkenas is al versleten dus die kan niet erger beschadigen.
Zet de sleutel op de moer en wijs met aantoonbare overredingskracht de moer de uitweg over het schroefdraad.
Eé Voilá!!

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Met een luchtsleutel wil ook wel eens helpen...... Dan geeft hij zo kort tikjes dat hij vaak losschiet.....

Groetjes Bowy
Martijn van Donselaar

Bericht door Martijn van Donselaar »

bedankt voor de reactie. Zodra het weer het toelaat zal ik je tip in de praktijk brengen.

Martijn
sandy tjokrowidjojo

Bericht door sandy tjokrowidjojo »

Hoi,

En anders kan je altijd nog proberen om een staaf ijzer op een van de nokken te lassen zodat de de nokkenas kan tegenhouden.
Maar met een slagmoersleutel kom je een heel eind denk ik.

Groet,
Sandy.
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Sandy,

niet onmogelijk maar toch wel een beetje link, voor je het weet liggen er laskorrels in je blok met alle risico`s van dien.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Frank 110

Bericht door Frank 110 »

Hoi Martijn,

de nokkenas kan je er zo naaar voren toe uittrekken als je de hydraulische stoters hebt verwijderd. Nokkenas in de bankschroef en de moer draai je zo los.

Ik heb nog een 3.5 nokkenas en hydraulische stoters in de aanbieding.
evenals electrische ontsteking

Groeten Frank 110
sandy tjokrowidjojo

Bericht door sandy tjokrowidjojo »

Hoi Aad,

Het was dan ook bedoelt als laatste redmiddel. Maar volgens mij heeft Frank 110 gelijk en is de nokkenas al te verwijderen, dat zou het mooiste zijn en dan gewoon in de bankschroef. Heb zelf de nokkenas een keer vervangen maar dat is al een poos geleden en weet niet meer precies hoe het "plaatje"eruit ziet.

Groet,
Sandy.
Plaats reactie