Koppeling-problemen bij koude motor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Kirst

Koppeling-problemen bij koude motor

Bericht door Kirst »

Oh jeetje toch.... net een week een Land Rover Defender 90 TD5 (2002), en nu al problemen.....

Bij een koude motor ontkoppeld ie niet meer en is de pook ook met geen mogelijkheid meer in zijn versnelling te zetten. Vooral in zijn achteruit en 1e versnelling doet ie dit. Heel vervelend, vooral omdat "James" dan met ons aan de rol gaat in plaats van wij met hem!!! Aangezien we over een paar maandjes ermee naar Italie gaan, met een trailer erachter, kunnen we dit soort ongein natuurlijk niet gebruiken.
Wat nu? Ernstig? Makkelijk zelf op te lossen? Differentieel? Koppelingsplaten? Duur grapje?

Verder zijn we er erg mee in ons nopjes, ook al leverden we dan wel flink in qua ruimte en comfort. Maar ach, wat je ervoor terug krijgt is het dubbel en dwars waard. Gewoon super veel rijplezier. (Als ie dan lekker schakelt.....)

WIE WEET RAAD???
paulus

Re: Koppeling-problemen bij koude motor

Bericht door paulus »

ik denk dat je de slave cylinder van de koppeling eens na moet zien
probeer eens om de koppeling op zo,n moment een paar keer in te trapppen voor je schakelt, als hij dan wel in de versnelling wil is het probleem gevonden
cylinder reviseren of eerst eens goed schoonmaken of er meteen een nieuwe onder doen
controleer als eerste je vloeistof niveau en ontlucht dat ding eens goed

ben benieuwd wat het uiteindelijk is

gr paul
Hugo

Re: Koppeling-problemen bij koude motor

Bericht door Hugo »

Kirst,

Het probleem wat je beschrijft komt (helaas) vaker voor maar het goede nieuws is... de oplossing hoeft niet perse de hoofdprijs te kosten. In de meeste gevallen zit het probleem in de hulpcylinder en die kost weinig (ook het laten monteren kost niet veel). Het kan ook voorkomen dat de hoofdcylinder lekt/kapot is, die kost op zich ook niet de wereld maar het monteren daarvan is (veel) meer werk dus als je dat laat doen kost het meer. Beide klusjes zijn voor een gemiddelde DIY-er goed zelf te doen dus je kunt ook overwegen de steeksleutels uit de tas te halen en zelf aan de slag te gaan.

Als je even op het prikbord zoekt dan kun je je makkelijk 'inlezen' in de materie en als je op 'manual' zoekt kom je vanzelf een paar linkjes tegen waar de je service manual kunt downloaden.

Mvrgr, Hugo
paulus

Re: Koppeling-problemen bij koude motor

Bericht door paulus »

kirst

weet jij het probleem al?
Kirst

Re: Koppeling-problemen bij koude motor

Bericht door Kirst »

Na een belletje met mijn neef (oud-monteur) zegt hij ook dat het inderdaad een lekke cylinder is.
Morgen gaat onze Fendie naar de L.R. garage en daar mogen ze even lekker onder zijn buikje kriebelen.
Ik laat de afloop nog wel even weten!

In ieder geval bedankt voor jullie tips en medeleven!!!

Groetjes, Kirst.
paulus

Re: Koppeling-problemen bij koude motor

Bericht door paulus »

okidoki
Kirst

Re: Koppeling-problemen bij koude motor

Bericht door Kirst »

Inmiddels zijn we bij de garage geweest en zij zeggen de koppelings-cylinder.
We moeten er wel even voor terug, want we konden op dat moment even niet ingepland omdat we voor wat anders kwamen.
In januari weet ik meer!
Dan zal hopelijk het probleem zijn opgelost......

Maar de laatste tijd heeft ie het eigenlijk niet meer gedaan, nadat we voor het wegrijden even met de koppeling pompen. (Zal je altijd zien....)
Er lag trouwens wel wat olie bij het koppelingspedaal.
Dus James is momenteel even een beetje ziekjes, maar gaat gewoon door, die BIKKEL!
In januari even terug naar de dokter en dan kan ie ons naar Italie brengen!
Plaats reactie