Naar aanleiding van het draadje dat door michiel was begonnen met fietsen en laro te koop, nu draadje over de zijtak voor Fred 101
Zie ook [www.prikpagina.nl]
Over de antenne op het balkje:
Dat lijkt me geen probleem als je hem even met de swr meter afstemt. Je aardvlak is dan nog steeds gewoon de auto. Dat de antenne op een balkje staat beinvloed alleen je afstralingsdiagram. Ideaal is een ronde platte metalen plaat als aardvlak die geheel vrij in de ruimte staat opgesteld. Het stralingsdiagram is dan heel mooi circel vormig. De veldsterkte rondom is dus overal even sterk.
Op een auto haal je dat nooit. Het veld vormt altijd lobben die de ene kant sterker kunnen zijn dan de andere richting.
Op personen wagens wordt een antenne nog al eens op de achter klep gezet. De grootste lob is dan naar voren gericht. Een station (of vos) ontvang je dan het beste als de neus van de wagen in de richting van de vos staat. Is handig als je de vos wilt vinden.
Hoe je stralingsdiagram wordt als je de antenne op een balkje zet is niet te voorspellen. Je kunt het alleen maar proberen en opmeten. Waarschijnlijk wordt de lob een beetje schuin omhoog gericht.
Dat is iets dat je niet wil maar ja het is niet anders. Ik heb nog geen definitieve antenne omdat ik ook geen gaten hebben wil. Die van mij komt straks ook vast op het imperiaal als ik dat heb. Het is de beste van alle slechte opties. Mobiele antennes zijn nooit ideaal.
Arnold.
Antennes..
Re: Antennes..
Arnold dit is een mooie voor op een roofrack. Erg plat en goed vertikaal gepolariseerd. Ik denk dat ik er zo 1 op de 101 zet.
[www.antennex.com]
Fred101
dat is idd een mooie platte antenne Fred. iets wat op jou hoge 101 wel een must is.
ik ben benieuwd hoe goed'ie (vertikaal-)straalt.
grtz,
Yuri
p.s. een 1/4 golf sprietje voor 2m is ook niet echt groot en die werkt ook voor 70cm.
ik ben benieuwd hoe goed'ie (vertikaal-)straalt.
grtz,
Yuri
p.s. een 1/4 golf sprietje voor 2m is ook niet echt groot en die werkt ook voor 70cm.
Die ziet er leuk uit Fred. Proberen maar zou ik zeggen. Volgens het verhaaltje moet hij top presteren.
Arnold.