start probleem
start probleem
Prikkers,
Vanmiddag wilde ik boodschappen gaan halen,en voor het eerst liet m'n 110 mijn in de steek.
Hij wilde niet starten,startmotor draaide niet,en tikkend geluid.
Accu's leeg lijkt mij.
Vanavond met behulp van startkabel gelijk weer lopen .
Daarna ben ik nog 10 km rondgereden om de boel weer te laden.
Thuis gekomen ,laro uit starten en......weer niets.
Betekend dit einde accu's of toch de dynamo of misschien te kort gereden om voledig op te laden, of kan het nog iets anders zijn??.
Wie kan mij meer vertellen.
groet. Jan.T "greenmarine"(110 ex-mariniers 2.5 na d'86)
Vanmiddag wilde ik boodschappen gaan halen,en voor het eerst liet m'n 110 mijn in de steek.
Hij wilde niet starten,startmotor draaide niet,en tikkend geluid.
Accu's leeg lijkt mij.
Vanavond met behulp van startkabel gelijk weer lopen .
Daarna ben ik nog 10 km rondgereden om de boel weer te laden.
Thuis gekomen ,laro uit starten en......weer niets.
Betekend dit einde accu's of toch de dynamo of misschien te kort gereden om voledig op te laden, of kan het nog iets anders zijn??.
Wie kan mij meer vertellen.
groet. Jan.T "greenmarine"(110 ex-mariniers 2.5 na d'86)
Re: start probleem
ben bang dat het einde accu is.
Totale ontlading vinden ze niet echt prettig.
Totale ontlading vinden ze niet echt prettig.
het kan ook zijn dat je startmotor zo veel stroom af neemd dat hij je accu in eenkeer je accu leeg terekt hep dit zelf ook gehad blijkt mijn start motor stuk te zijn dit is gekonstateerd door de anwb een andere start motor en geen last er meer van
je kan hem nog een keer overstarten en dan de startkabels een tijdje laten zitten en de auto waar je hem mee overstart laten lopen dan laad de accu beter bij.
en als de accu helemaal leeg is heeft hij langer de tijd nodig om bij te laden.
goetjes martin
en als de accu helemaal leeg is heeft hij langer de tijd nodig om bij te laden.
goetjes martin
mogelijk is de accu te ver ontladen, probeer hem een nacht aan de acculader.
indien mogelijk controleer de niveaus van de vloeistof
als je en zuurweger hebt weeg dan het zuur van elke cel
als de accu echt stuk is zal de cel die naast de pluspool zit te laag aangeven
check ook de massaverbinding van de starter eens, of doe een startkabel aan de minpool en op het huis van de starter, als hij dan wel start is het een massaprobleem
met de winter voor de deur bij enige twijfel de accu vervangen
als je een voltmeter hebt kan je de laadstroom van je dynamo op de accupolen controleren als hij loopt,je moet rond de 14 volt meten als de motor loopt
succes, paul
indien mogelijk controleer de niveaus van de vloeistof
als je en zuurweger hebt weeg dan het zuur van elke cel
als de accu echt stuk is zal de cel die naast de pluspool zit te laag aangeven
check ook de massaverbinding van de starter eens, of doe een startkabel aan de minpool en op het huis van de starter, als hij dan wel start is het een massaprobleem
met de winter voor de deur bij enige twijfel de accu vervangen
als je een voltmeter hebt kan je de laadstroom van je dynamo op de accupolen controleren als hij loopt,je moet rond de 14 volt meten als de motor loopt
succes, paul
Waarschijnlijk een kapotte accu. Spontane cel kortsluiting. Toevallig heb ik hetzelfde vorige week meegemaakt. Je kan de accu laden maar houd de kracht niet veel langer dan 2 uurtjes vast.
Groetjes HarryS
www.schierbeek.net
Groetjes HarryS
www.schierbeek.net
Meten is weten.
Hang de accu eens een flinke tijd aan de lader (bij een lader die sterk genoeg is voor jou accu ongeveer 12 uur). Laat vervolgens de accu een uurtje of 4 met rust en kijk daarna of je kunt starten.
Meet de spanning bij een draaiende motor. Het beste kan je de spanning meten bij de polen van de accu.
Laat de motor met een behoorlijk toerental draaien en meer de spanning. Uiteindelijk zal deze bij een volle accu rond de 13,8 volt moeten zitten. Direct na het starten zal deze waarde wat lager zijn omdat de accu dan weer wordt opgeladen. Bij een goed werkende dynamo zal je de spanning omhoog zien lopen.
Mocht de spanning rond de 12 volt blijven hangen (+ of - 0,5 volt) dan zal de dynamo niet meer werken.
Loopt de spanning verder op dan 14,5 volt, dan werkt de spanningsregelaar van je dynamo niet meer. Je accu wordt hierdoor gesloopt wat zal resulteren in een kapotte accu. Als je alleen de accu vervangt zal de nieuwe accu (bij een kapotte spanningsregelaar) binnen de kortste keren weer kapot gaan.
Helaas heb ik zelf eens te maken gehad met een veel te slap afgestelde V-snaar. Hierdoor draaide de dynamo wel iets, maar bij lange na niet genoeg om de accu bij te laden terwijl de lampen aan stonden.
Ik hoop dat ik je wat houvast heb kunnen geven. Ga voor het meten te werk met een digitale voltmeter.
Meten is weten. Vaker meten is meer weten.
Apke
Hang de accu eens een flinke tijd aan de lader (bij een lader die sterk genoeg is voor jou accu ongeveer 12 uur). Laat vervolgens de accu een uurtje of 4 met rust en kijk daarna of je kunt starten.
Meet de spanning bij een draaiende motor. Het beste kan je de spanning meten bij de polen van de accu.
Laat de motor met een behoorlijk toerental draaien en meer de spanning. Uiteindelijk zal deze bij een volle accu rond de 13,8 volt moeten zitten. Direct na het starten zal deze waarde wat lager zijn omdat de accu dan weer wordt opgeladen. Bij een goed werkende dynamo zal je de spanning omhoog zien lopen.
Mocht de spanning rond de 12 volt blijven hangen (+ of - 0,5 volt) dan zal de dynamo niet meer werken.
Loopt de spanning verder op dan 14,5 volt, dan werkt de spanningsregelaar van je dynamo niet meer. Je accu wordt hierdoor gesloopt wat zal resulteren in een kapotte accu. Als je alleen de accu vervangt zal de nieuwe accu (bij een kapotte spanningsregelaar) binnen de kortste keren weer kapot gaan.
Helaas heb ik zelf eens te maken gehad met een veel te slap afgestelde V-snaar. Hierdoor draaide de dynamo wel iets, maar bij lange na niet genoeg om de accu bij te laden terwijl de lampen aan stonden.
Ik hoop dat ik je wat houvast heb kunnen geven. Ga voor het meten te werk met een digitale voltmeter.
Meten is weten. Vaker meten is meer weten.
Apke
Ten eerste:
Ervan uitgaande dat de auto nog "origineel" is uitgerust zoals een ex-mariniers 110 is geweest, dan heb je een 24 Volts systeem. Ofwel; daar waar geproken wordt over laadspanningen zou je dynamo 28 Volt moeten leveren om de accu's op te laden.
De eerste vraag is: waardoor zijn de accu's ontladen geraakt ?
Het kan zo zijn dat de accu's, of één ervan, of zelfs één cel kapot is.
De accu's zijn dan niet meer in staat om genoeg vermogen te leveren/op te nemen.
Wat echter ook kan is dat (constant) er een hoog vermogen getrokken wordt van de accu's. Een slechte startmotor zou de oorzaak kunnen zijn.
Ook mogelijk, en een vaker voorkomend verschijnsel, is dat het relais voor de gloeibougies blijft hangen.
De gloeibougies worden dan constant ingeschakeld en trekken een groot vermogen.
(genoeg om de accu's snel "leeg te trekken".
Het (kompleet) leeg lopen van de accu's is slecht voor de accu's, in hoeverre ze daardoor beschadigd zijn is niet direct te zeggen, maar goed is het niet.
Succes
P.S., het voorgloei controle lampje wordt geschakeld door de schakelaar in het stuurslot, en geeft dus alleen de stuurstroom van het voorgloeirelais aan (en niet of de voorgloei bougies ingeschakeld zijn).
P.P.S., tien minuten bijladen is, zelfs met de grote dynamo die origineel op een ex-mariniers 110 zit, erg kort (te kort ?) om de accu's weer op te laden als ze leeg zijn.
Ervan uitgaande dat de auto nog "origineel" is uitgerust zoals een ex-mariniers 110 is geweest, dan heb je een 24 Volts systeem. Ofwel; daar waar geproken wordt over laadspanningen zou je dynamo 28 Volt moeten leveren om de accu's op te laden.
De eerste vraag is: waardoor zijn de accu's ontladen geraakt ?
Het kan zo zijn dat de accu's, of één ervan, of zelfs één cel kapot is.
De accu's zijn dan niet meer in staat om genoeg vermogen te leveren/op te nemen.
Wat echter ook kan is dat (constant) er een hoog vermogen getrokken wordt van de accu's. Een slechte startmotor zou de oorzaak kunnen zijn.
Ook mogelijk, en een vaker voorkomend verschijnsel, is dat het relais voor de gloeibougies blijft hangen.
De gloeibougies worden dan constant ingeschakeld en trekken een groot vermogen.
(genoeg om de accu's snel "leeg te trekken".
Het (kompleet) leeg lopen van de accu's is slecht voor de accu's, in hoeverre ze daardoor beschadigd zijn is niet direct te zeggen, maar goed is het niet.
Succes
P.S., het voorgloei controle lampje wordt geschakeld door de schakelaar in het stuurslot, en geeft dus alleen de stuurstroom van het voorgloeirelais aan (en niet of de voorgloei bougies ingeschakeld zijn).
P.P.S., tien minuten bijladen is, zelfs met de grote dynamo die origineel op een ex-mariniers 110 zit, erg kort (te kort ?) om de accu's weer op te laden als ze leeg zijn.
AadG,
hoe zit dat? heb al eens de accu van d'n BOB volledig leeggestart (wist niet dat de benzinetank echt leeg was ) toen uit nood de accu uit d'n Ernie gevat maar die kon nog niet eens de lampjes op het dashboard doen branden.
totaal ontladen, zou ik zeggen. heb ze beiden opgeladen en doen het sindsdien (meer dan een jaar geleden) prima... de accu's zijn overigens niet ouder dan 4 jaar.
gr.
peter
hoe zit dat? heb al eens de accu van d'n BOB volledig leeggestart (wist niet dat de benzinetank echt leeg was ) toen uit nood de accu uit d'n Ernie gevat maar die kon nog niet eens de lampjes op het dashboard doen branden.
totaal ontladen, zou ik zeggen. heb ze beiden opgeladen en doen het sindsdien (meer dan een jaar geleden) prima... de accu's zijn overigens niet ouder dan 4 jaar.
gr.
peter
opgelost!!!!
bleek toch minder erg dan gedacht.
Na 2 uurjes alles nalopen tot de conclucie gekomen,dat het niet de dynamo was en ook niet de accu's,maar ....... gewoon even een kwestie van polen goed schoon maken,en goed vast draaien(zaten wat los)
toch bedankt voor alle sugesties en adviezen.
En Gilbert nogmaals bedankt voor je hulp en tijd.
vr.gr Jan.T "greenmarine" (110 ex-mariniers 2.5 na d '86)
bleek toch minder erg dan gedacht.
Na 2 uurjes alles nalopen tot de conclucie gekomen,dat het niet de dynamo was en ook niet de accu's,maar ....... gewoon even een kwestie van polen goed schoon maken,en goed vast draaien(zaten wat los)
toch bedankt voor alle sugesties en adviezen.
En Gilbert nogmaals bedankt voor je hulp en tijd.
vr.gr Jan.T "greenmarine" (110 ex-mariniers 2.5 na d '86)
Dan waren het goeie accu`s.
De meeste krijgen zo`n dreun hiervan dat ze het vaak niet overleven.
Die van jou waren nog niet zo oud, dat scheelt behoorlijk.
De meeste krijgen zo`n dreun hiervan dat ze het vaak niet overleven.
Die van jou waren nog niet zo oud, dat scheelt behoorlijk.