Het begon allemaal op een mooie maandagmorgen... We waren op tijd op schiphol, op tijd bij de easyjet balie en op tijd voorbij de easyjet balie. Geen vloeistoffen en dodelijke voorwerpen in de handbagage. Ruimbagage bevat de nodige kilo's sleutels, tangetjes, ducktape en andere meuk. Wat kan er nog mis

Een uurtje tijdswinst bij aankomst in Bristol en gelijk een royale 10 graden kouder. In ieder geval voelde het zo. Het was donker, grauw en heel mistig maar het bezoekje UK was ook niet voor de mooie herfstdag gepland..
Om 16.00 ontmoet ik Chunky!
Meetingplace is de Ikea car park van Bristol. Na een rondje Bristol, boekje jeugdherbergen gescoord en een hapje gegeten hebben we de bus opgezocht naar de Ikea. Bij de ingang stonden twee comfortabele stoeltjes dus daar zijn we maar in gaan zitten...
Toen kwam er een limestone-kleurig monster voorbij gestoven! Ik uit m'n stoeltje en bij de tweede bocht ervoor gesprongen. De remmen mankeerde niks.
We hebben wat gekletst over landrovertjes, over de verwarming, over Chunky, over gloeien, starten en stoppen, de afwijking van de mileteller en tja, toen de overdracht.
Ik het V5 én de sleutels (het zijn er nogal wat), hij z'n centjes. Voor z'n moeite om extra fotootjes te maken, scans te maken en de langere tijd heb ik nog een kaasje voor m meegenomen wat erg gewaardeerd werd.
Bij Chunky kreeg ik zoals afgesproken nog de nieuwe alu doortops, maar ook een kistje steek- en ringsleutels (metrisch en engels), potkrikje, startkabels, Haynes manual, DVD part manuals en het complete originele interieur.
Maar toen de reis he... Donker Bristol, links rijden, richtingaanwijzer aan de andere kant, vreemde auto, geen versnelling kunnen vinden.. dikke, dikke mist. De eerste metertjes waren (bijna) dodelijk. Gelukkig kent Engeland ook anticiperende weggebruikers. Maar afijn, alles ging beter en na intensieve twee uurtjes sturen neergestreken in Bath in een jeugdherberg.
De volgende ochtend om 8 uur de wekker, ware het niet dat m'n vriend z'n telefoon niet had verzet en we dus netjes om 7.00 GMT naast ons bedje stonden
De vaart erin en tot Hastings gereden dinsdag. De roundabouts gaan steeds soepeler, het schakelen gaat al bijna feilloos en tja.. het is gewoon feest in zo'n auto. Plots een knal en hangt m'n vriend scheef.. De alu rail waarop de comfy seats zijn gemonteerd vond het welletjes, maar een steeksleutel en ducktape doen wonderen. Iedereen rechtop en daar gaan we weer. Elk kraakje, piepje en zuchtje probeer je te lokaliseren.
Een van de veel voorkomende klappen en rammels bleek de motorkap te zijn. Dus bij de volgende stop daar wat tussen gedaan en weer een geluidje minder.
In Hastings de jeugdherberg opgezocht, maar die was gesloten. Een Bed&Breakfast was niet ver weg en vervolgens de avond afgesloten met een engels
biertje. Heerlijk geslapen, engels ontbijtje verorberd en hup, on the way to Dover. 12.15 de ferry. Als eerste op de boot en dus als eerste er weer af. En dan sta je daar ff te gloeien... Maar hij start en even later sta je weer aan de goedekant van de weg (oke, dit is relatief..) Uurtje tijdsverschil weer inleveren maar dóór richting Holland.
Bij de volgende stop toch maar weer eens onder de auto gekeken. Bij de brandstofpomp komt in rap tempo de druppels naar beneden.. Overigens alleen bij draaiende motor. Besloten maar door te rijden. Echt explosief kon het niet zijn, drijfnat was het al en de meter zakt niet met zo'n snelheid om zonder peut te staan dus op hoop van zegen dan maar. Heb toch nog niet genoeg kennis van het hele gebeuren om de exacte oorzaak te localiseren. Het is goed uitgepakt.
Elke stopplek wordt overigens wel netjes gemarkeert. Olie drupt langzaam langs de versnellingsbak (volgens mij bij de plug) en ook aan de carter hangt een constant drupje. Wat betreft de V-bak heb ik me wel wat zorgen gemaakt, maar zolang t allemaal nog soepeltjes ging ben ik op een sukkeldrafje maar naar huis gekomen.
De mijlteler wijkte volgens Simon +/- 5 mijl af. De topsnelheid lag toch zo rond de 40/50 mijl, enigszins afhankelijk van Chunky's stemming. Gezien de snelheid van de vrachtwagen ben ik niet boven de 80/90 geweest. sommige stukken wilde íe ook echt niet harder dan langzame vrachtwagens. Zal rond de 70 zijn geweest. Wellicht heeft t iets te maken met de brandstofpomp.
Rond Antwerpen filerijden. Tis ff werken, maar ook dat ging prima. Voorbij Turnhout begint t te regenen en gaat Chunky als een dweil over de weg. Ik wist niet of het met de stuurinrichting of de banden te maken had, maar enige voorzichtigheid was geboden. Sturen leek zwaarder te gaan maar vooral erg laat te reageren. Toch veilig thuis gekomen bij ouders in Eindhoven en Chunky een slaap-zacht-kusje gegeven.
Vandaag toch nog maar een eindje gereden. Sturen lijkt weer beter dus t zal de nattigheid wel geweest zijn. Er liggen Good Year G90's onder. Volgens de site de ideale terreinband, maar op de weg dus niet meer dan een cirkelvormig stuk rubber.
Vandaag voornamelijk opgeruimd in de loods bij m'n pa om een hoekje vrij te maken. Nu het RDW circus en lekjes, piepjes en alles maar eens zien weg te werken. Chunkys Tender, Love and Care komen nog....
Ik zit nu bij ouders en die hebben geen SD-card reader dus heb geen illustrerende foto's nu, maar zal t later wel ff online zetten.
Cheers!
Laurens
diedenktditprikbordnetzolieftegaanhebbenalschunky;-)