Regelaar dynamo kapot

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Robbert

Regelaar dynamo kapot

Bericht door Robbert »

Mede knutselaars,

Ben net terug van een weekje Luxemburg helemaal geweldig auto heeft zich ook erg goed gehouden. Alleen op de heen weg op eens pffffff en een zurige lucht in de auto (accu onder de stoel) Snel gestopt en inderdaad mijn gel accu veel te heet geworden.

Anwb nog niet gebeld maar stonden binnen twee minuten achter mij. Mij weg gesleept van de A2 naar Meersen. Daar gewacht op een andere anwber die had meer spullen bij zich. Accu doorgemeten en die bleek wonder boven wonder nog goed te zijn (dat naar twee keer dit te hebben mee gemaakt). Toen de auto gestart en met de accu van de anwb auto. Bleek de dynamo gewoon 20V af te geven. Conclusie regelaar kapot.

Nu de vraag dit is nu de tweede keer dat mijn regelaar kapot is gegaan in een half jaar. Enig idee waar een regelaar aan kapot kan gaan. Er is een plus aangesloten en het kontrole lampje. Verder heb ik nog een apparte aansluiting voor de kabel die wordt gebruikt voor het laden.

Is er misschien nog een verschil tussen benzine en diesel uitvoeringen?

Ik ben benieuwd want ik weet het even niet meer.

Verder in Luxemberg een andere Bosch silver accu gekocht en daar de hele week mee gereden. 's Avondes natuurlijk aan de lader hangen. En ik moet zggen dat die optima accu's toch wel erg goed zijn.
Martin88LW

Re: Regelaar dynamo kapot

Bericht door Martin88LW »

Hoi Robbert,

Dit kan een paar oorzaken hebben. Om wat voor dynamo gaat het?
Ik heb dit probleem ook 1x gehad, bij mij kwam het omdat de velddraad naar de dynamo afgebroken was. Op het moment van afbreken is mijn regelaar (CAV440D) de lucht ingegaan, toen leverde de dynamo vanzelf helemaal nix meer. Maar na het aansluiten van de velddraad had ook mijn auto last van een overspannen gevoel (in mijn geval ca. 38V). Dat jouw probleem herhaald optreedt kan erop wijzen dat er ergens een slechte/losse verbinding in het veldcircuit zit. Ik ga er dan vanuit dat er een passende regelaar op je dynamo zit.
Suc7.

Martin
Robbert

Re: Regelaar dynamo kapot

Bericht door Robbert »

Hoi Martin,

In mijn geval gaat het om een dynamo van een nissan bluebird. Ik denk naar aanleiding van jouw verhaal dat dan mijn dynamo vanaf het begin al niet goed is geweest. Want twee maal de zelfde fout lijkt mij geen toeval meer.

M.vr.gr.

Robbert
Orange Queen 109"stawag 2.8d 6cyl
Plaats reactie