Dag prikkers,
Eigenaar van een SIIa 2.25 diesel uit 1966, een 88 inch, en dus een probleem met een rokende motor. Het goede nieuws is dat ie alleen rookt met lage toeren (dus ook stationair) Maar dan wel dusdanig hevig dat menig voetbal supporter jalours zou zijn op het rookgordijn.
Ik vermoed dat de timing verlopen is. Ik wil mijn timing chain vervangen en de timing weer opnieuw afstellen. Als dat klaar is een gebeurt, moet ik ook de diesel pomp weer opnieuw op tijd stellen. Is dit moeilijk, of kan je dat op gehoor? Het uiteindelijke doel is de motor in de lage toeren minder te laten roken. De dieselpomp staat nu maximaal vroeg (klok mee) gedraaid, hopelijk rookt het zaakje minder wanneer timing weer perfect is, en de pomp weer afgesteld. Iemand suggesties, tips of commentaar? Ik ga dit weekend (weer) aan de slag.
Groet Bart
rokende 2,25 diesel
Re: rokende 2,25 diesel
Hoi Bart,
Controleer ook je verstuivers, indien je verstuivers lekken rookt de motor ook. Is de compressie goed?
Nu ken ik het dieselblok van Landrover niet zo goed, maar bij mijn weten zit hier helemaal geen ketting in, volgens mij wordt de nokkenas direct via een tandwiel aangedreven en zit de pomp haaks op een tandwiel op de nokkenas. Door het draaien van de pomp kun je volgens mij het inspuittijdstip stellen.
Het kan zijn dat ik de plank helemaal mis sla, maar er zijn vast wel een aantal prikkers die het wel zeker weten.
Succes en sterkte er mee.
Groeten
Edgar
Controleer ook je verstuivers, indien je verstuivers lekken rookt de motor ook. Is de compressie goed?
Nu ken ik het dieselblok van Landrover niet zo goed, maar bij mijn weten zit hier helemaal geen ketting in, volgens mij wordt de nokkenas direct via een tandwiel aangedreven en zit de pomp haaks op een tandwiel op de nokkenas. Door het draaien van de pomp kun je volgens mij het inspuittijdstip stellen.
Het kan zijn dat ik de plank helemaal mis sla, maar er zijn vast wel een aantal prikkers die het wel zeker weten.
Succes en sterkte er mee.
Groeten
Edgar
Re: rokende 2,25 diesel
Ach wie kent niet dit probleem, wij haden precies het zelfde en enige maniet om de pomp goe op tijd te zetten is door het juiste gereedschap te gebruiken wij hebben het zonder geprobeerd maat als het plaatje met de peil al niet goed staat kan je alleen maar een beetje gokken. En een kleine draaiing in de pomp kan al ernstige gevolgen hebben en wat edgar ook al opmerkte de verstuivers niet geheel onbelangrijk deel. Laat deze afstellen door een erkende diesel specialist kosten een paar centen maar bij ons heeft het enorm veel geholpen.
groetjes Frank en Daktari
[httpd.chello.nl]
groetjes Frank en Daktari
[httpd.chello.nl]
Re: rokende 2,25 diesel
De nokkenas van een 2,25 diesel wordt aangedreven door een ketting en die kan versleten zijn.
je hebt inderdaad speciaal gereedschap nodig om de pomp af te stellen en de verstuivers te testen
Ad Gr.
je hebt inderdaad speciaal gereedschap nodig om de pomp af te stellen en de verstuivers te testen
Ad Gr.
Re: rokende 2,25 diesel
Edgar, Frank, Ad,
Dank voor de tips. Ik ga dit weekend ketting vervangen en voor de pomp zal ik inderdaad naar een specialist gaan. Ik heb daar nl ook geen gereedschap voor.
(De verstuivers heb ik inderdaad al als eerste vernieuwd)
Tot schrijfs,
Bart
Dank voor de tips. Ik ga dit weekend ketting vervangen en voor de pomp zal ik inderdaad naar een specialist gaan. Ik heb daar nl ook geen gereedschap voor.
(De verstuivers heb ik inderdaad al als eerste vernieuwd)
Tot schrijfs,
Bart
Re: rokende 2,25 diesel
Zeer bekend probleem. Voor je echter alles gaat slopen, is het niet gewoon olielekkage langs kleppen???(blauwe rook bij stationair draaien en na lang stationairdraaien een gigantische pluim bij gasgeven, echter na een lange rit rookloos.) Bij 2,25 nl. een zeeeeer bekend verschijnsel en te verhelpen door nieuwe klepseals. Distributieketting kan natuurlijk gerekt zijn, maar dit scheelt niet zoveel graden dat de pomp of nokkenas problemen gaan geven. Tenzij er 500000 of zo op de teller staat.
Groet, Jan F.
Groet, Jan F.