109 Stawag-->cabrio?
109 Stawag-->cabrio?
Kennis van me wil 's zomers zijn (belastingvrije) 109 Stawag als cabrio rijden. Volgens mij gaan de deuren niet meer open wanneer je het zware tropendak verwijdert, maar gisteren zag ik op National Geographic een open vijfdeurs rijden. Mijn vraag is nu of je straffeloos het dak eraf kunt schroeven, zonder je koets te verstevigen. Ja, ik weet dat de auto een ladderchassis heeft, maar het lijkt me dat een vijfdeurs body toch enige stevigheid aan het dak ontleent en gaat torderen als je dit eraf haalt...
Re: 109 Stawag-->cabrio?
RRonald,
om te zorgen dat het raam niet omvalt, je deurenstijlen niet afbreken, je zijkanten niet uitbuigen en je achterdeur openvalt kan je er voor kiezen omhet tropendak te verwijderen MAAR de dakgoot te laten zitten (daar zit namelijk alles aan vast).
Hou er wel rekening mee dat het dak met een paar honderd popnagels aan de dakgoot vastzit, maar ja, niets is onmogelijk.
Als hij echt serieuze plannen heeft in die richting laat hij dan even contact met me opnemen.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
om te zorgen dat het raam niet omvalt, je deurenstijlen niet afbreken, je zijkanten niet uitbuigen en je achterdeur openvalt kan je er voor kiezen omhet tropendak te verwijderen MAAR de dakgoot te laten zitten (daar zit namelijk alles aan vast).
Hou er wel rekening mee dat het dak met een paar honderd popnagels aan de dakgoot vastzit, maar ja, niets is onmogelijk.
Als hij echt serieuze plannen heeft in die richting laat hij dan even contact met me opnemen.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: 109 Stawag-->cabrio?
Aad,
Wederom bedankt voor je antwoord! De 109 op National Geographic was vol-cabrio, dus zonder dak en zijruiten. In plaats van een achterdeur zat er volgens mij een pick-up achterklepje in. Ik kon op tv niet zien of ze de koets verstevigd hadden, maar weet jij uit ervaring wat er gebeurt als je alles eraf haalt?
Groeten,
Ronald (die extra R staat helaas niet in mijn paspoort
Wederom bedankt voor je antwoord! De 109 op National Geographic was vol-cabrio, dus zonder dak en zijruiten. In plaats van een achterdeur zat er volgens mij een pick-up achterklepje in. Ik kon op tv niet zien of ze de koets verstevigd hadden, maar weet jij uit ervaring wat er gebeurt als je alles eraf haalt?
Groeten,
Ronald (die extra R staat helaas niet in mijn paspoort

Re: 109 Stawag-->cabrio?
(R)Ronald,
Als je het dak, de zijkanten, de doortops en de achterdeur verwijderd zal er inderdaad een cabrio ontstaan, waarschijnlijk met de stevigheid van een open schoenendoos.
Als je gaat kijken naar de constructie van een 109" Softtop zorgen de lengtebakken in het achterste gedeelte voor het opvangen van de tordering.
Als alternatieve optie bestaat natuurlijk de mogelijkheid om een 109" Softtop om te bouwen naar een meerpersoons.
Relatief is hier minder ingrijpen voor nodig dan het ombouwen van een Stawag naar cabrio.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Als je het dak, de zijkanten, de doortops en de achterdeur verwijderd zal er inderdaad een cabrio ontstaan, waarschijnlijk met de stevigheid van een open schoenendoos.
Als je gaat kijken naar de constructie van een 109" Softtop zorgen de lengtebakken in het achterste gedeelte voor het opvangen van de tordering.
Als alternatieve optie bestaat natuurlijk de mogelijkheid om een 109" Softtop om te bouwen naar een meerpersoons.
Relatief is hier minder ingrijpen voor nodig dan het ombouwen van een Stawag naar cabrio.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: 109 Stawag-->cabrio?
en voordat je vriend de haakse slijper in de acherdeuren en de deurstijlen zet:
Die zijn heel erg schaars n dat maakt het een nog veel duurdere exercitie.
Ik denk dat hij er beter nog eentje bij kan kopen
Die zijn heel erg schaars n dat maakt het een nog veel duurdere exercitie.
Ik denk dat hij er beter nog eentje bij kan kopen
Re: 109 Stawag-->cabrio?
RRonald
Voordat die kennis van jou de zaag erin gaat zetten, heb ik in ruil voor de deurstijlen( mits ze in goede staat zijn) nog wel een achterbak van een tweedeurs in de aanbieding.
Tom 109
Voordat die kennis van jou de zaag erin gaat zetten, heb ik in ruil voor de deurstijlen( mits ze in goede staat zijn) nog wel een achterbak van een tweedeurs in de aanbieding.
Tom 109
Re: 109 Stawag-->cabrio?
Vriendelijk aangeboden, maar ik had het hem al afgeraden en na bovenstaande adviezen weet ik zeker dat ik daar ook goed aan heb gedaan...
Troost je wanneer je hoopte een briljante ruil mis te lopen, want z'n deurstijlen vergen -zacht uitgedrukt- reparatie.
Troost je wanneer je hoopte een briljante ruil mis te lopen, want z'n deurstijlen vergen -zacht uitgedrukt- reparatie.
Re: 109 Stawag-->cabrio?
Ehm... jongens... een 109 station cabrio is geen enkel probleem... Santana leverde ze zo standaard.
Bij de 109 stawag Santana waren ook de achterzijdeuren en de safarideur deelbaar voorals je helemaal open wilt kunnen rijden
De softtop makers in Engeland kunnen een softtop maken voor een 109 en de buizen zouden ook te vinden/te maken moeten zijn.
Groetjes,
Remco Vegting
Little Landies
Specialist in scale model Land Rovers
www.little-landies.com
Bij de 109 stawag Santana waren ook de achterzijdeuren en de safarideur deelbaar voorals je helemaal open wilt kunnen rijden
De softtop makers in Engeland kunnen een softtop maken voor een 109 en de buizen zouden ook te vinden/te maken moeten zijn.
Groetjes,
Remco Vegting
Little Landies
Specialist in scale model Land Rovers
www.little-landies.com
Re: 109 Stawag-->cabrio?
o.k. maar hoe zit het dan met de deurstijlen?
die zullen dan wel anders zijn en hoogstwaarschijnlijk helemaal niet te vinden.
die zullen dan wel anders zijn en hoogstwaarschijnlijk helemaal niet te vinden.
Re: 109 Stawag-->cabrio?
Ik begrijp het probleem niet; als je topless wilt rijden schroef je alles wat je eraf wilt hebben er gewoon af.
Ik doe dit al jaren iedere zomer, en het idee dat ÃÂe er wellicht slapper van zou worden is marginaal. (lees; nooit wat van gemerkt)
Ik merk ook niet dat de deuren wel of niet open willen.
Ik doe dit al jaren iedere zomer, en het idee dat ÃÂe er wellicht slapper van zou worden is marginaal. (lees; nooit wat van gemerkt)
Ik merk ook niet dat de deuren wel of niet open willen.