Wordt erg moedeloos van al die wiel afstellingen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Keesje Disco 1990 V8 LPG

Wordt erg moedeloos van al die wiel afstellingen

Bericht door Keesje Disco 1990 V8 LPG »

Is er iemand met ervaring in dit gebied die eventueel mee wil kijken aan mijn auto. Ik steek hem het liefts nu in de brand/ Ik hem aan mijn 109 nog nooit zulke dingen en zou hem nu zou in ruilen voor een 88, echt waar.
Martin (seriesIII -88)

Re: Wordt erg moedeloos van al die wiel afstellingen

Bericht door Martin (seriesIII -88) »

zonde man... bel me maar als je er vanaf wilt, leg de papieren maar klaar neem ik hem mee...heb jij een probleem minder ;-)

zonder gekheid! wat is er aan de hand?
Caster en camber zijn niet te stellen, ik weet niet wat je problemen zijn misschien speling op je swifel?
Martin (seriesIII -88)

Bericht door Martin (seriesIII -88) »

sorry ik zie je verhaal al een stukje lager...
fred101

Bericht door fred101 »

Als jij de spoorstang kogels hebt vervangen en niet goed gesteld (bv alleen aantal slagen geteld) dan zou het nu opgelost moeten zijn. Dat is het niet dus is er iets anders aan de hand.
Ga alleen in godsnaam niet nog meer lopen verdraaien. Het enige wat je vervangen hebt zijn twee kogels. Dat is dus het enige wat de oorzaak kan zijn. Voorop gesteld dat je niet grof geweld hebr gebruikt waardoor er nu bv lagers zijn gesneuveld of dingen krom zijn. Caster enz verloopt niet spontaan in een keer, swivelspeling ook niet.

Dus de nieuwe kogels er uit, kogels vervangen door een andere (bv de oude), test rijden, probleem weg ?, kogels eruit en nieuwe kopen van het goede type.

Fred101
110

Bericht door 110 »

Heb je al de staat van de bussen van de Panhrad stang gecontroleerd door de stang los te halen en de bussen te bekijken ?

Ik kan je uit ervaring vertellen dat je de, tot dit weggedrag leidende, speling op die bussen lang niet altijd bij een aan de auto bevestigde stang kan determineren.

Succes
AadG

Bericht door AadG »

mijn idee, onlangs ook laten vervangen bij Vis.
Rijdt weer als een streep
Keesje Disco 1990

Bericht door Keesje Disco 1990 »

Ik heb geen geweld gebruikt, alles ging goed los.
Met terugzetten van de niewe kogels ( en stuurdemper ) ook geen problemen gehad, opvallend was wel dat de draadeinden die je in de spoorstang draait langer waren dan die ik eruit heb gehaald. Slagen tellen werkt dan niet meer. Ik hem wel zoveel mogelijk op de juiste lengte gezet. Bij de proefrit daarna ging tie klapperen.
Ik heb toen de swivels gesteld, maar klapperen bleef. ( je mag dan toch verwachten dat er verbetering optreedt want ik kon ze behoorlijk strakker zetten, er zitten nu geen vulplaatjes meer tussen ).
Gisteren uitgelijnd ( spoorstang is toen versteld ) auto rijdt rechtuit maar klapperen is nog niet weg.
Ga nu de panhard stang maar eens loshalen.
Wie weet ?
Tevens denk ik er aan om wiel vanachter even voor te leggen.
Ik laat weer wel van me horen.
fred101

Bericht door fred101 »

Je zegt het zelf al, na het vervangen van de kogels is de proefrit niet goed, daarvoor wel . Dus dan ga je de swivels stellen terwijl je daar niks aan gedaan had. Dat gaf geen verbetering, logisch want daar was niks mee mis. dat het beter kan, zou kunnen maar nu ga je meer dingen langs elkaar veranderen. Als die panhardstang dat geen verbetering geeft kun je ook proberen de uitlaat eens te verleggen.
Als dat allemaal ook niet helpt zou je misschien eens de kogels opnieuw kunnen monteren, de swivel speling weer naar orgineel zetten en met het boek erbij de orginele waardes voor de stangen instellen (of opmeten mbv de oude kogel (aan de roest zie je wel waar ze zaten

fred101
fred101

Bericht door fred101 »

Heb je de waarde van 4 kilo goed opgezocht. Ik heb helaas geen disco boek. Maar het varieert nog al. Een series III moet (met kering) bv 8-10 kilo zijn maar een defender 300tdi moet 1,16-1,46 kilo zijn. Dit zijn krachten als de eerste beweging is ingezet. Ik ben bang dat het eerst aan de kogels ligt (en nog ligt) maar de grote fout nu in de fuses zit.

Fred101
Plaats reactie