Welke olie in tussenbak LT95?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans - RR V8 '76 'Abe'

Welke olie in tussenbak LT95?

Bericht door Hans - RR V8 '76 'Abe' »

Klopt het dat daar gewoon motorolie in gaat? 10W40 of 20W50?

Met groet, Hans
Iceman

Re: Welke olie in tussenbak LT95?

Bericht door Iceman »

Hoi Hans, Strakke acties allemaal! Herfstvakantie? ;-)

Suc6 man!

William
Hans - RR V8 '76 'Abe'

Yep, vakantie inderdaad... kan er weer even wat gebeuren aan de Range!

Met groet, Hans
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Ja
PaNiek

Bericht door PaNiek »

De bak is ontworpen voor EP90, maar het oliepompje bleek daar bij koud weer niet tegen te kunnen. Vandaar dat in onze streken motorolie (20W50) geadviseerd wordt. Theoretisch kun je in het achterdeel EP90 gooien, maar motorolie voldoet daar ook.

PN
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Een multigrade 80w90 versnellingsbakolie is net zo dik als een 20w50 motorolie. Ik zou kiezen voor een 15w40 motorolie, dezelfde die je ook in de motor gebruikt.
Als er een overdrive wordt toegepast bij een LT95 moet er een versnellingsbakolie in de tussenbak, omdat de overdrive de EP eigenschappen nodig heeft.

Dennis B.
Hans - RR V8 '76 'Abe'

Die 15W40 is die dunner of dikker dan de 20W50? En waarom geef je daar de voorkeur aan...

Met groet, Hans
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

15w40 is iets dunner als 20w50.
Het grootste voordeel is dat je dezelfde olie ook voor de motor gebruikt, waardoor je maar 1 oliesoort hoeft te kopen. Het andere voordeel is dat je wat betreft viscositeit ook geen zorgen hebt over het oliepompje in de versnellingsbak (wat bij jou niet van toepassing is).

Dennis B.
fred101

Bericht door fred101 »

Ik heb motorolie in mijn bak, alleen heeft mijn overdrive EP nodig. Die twee hebben een open verbinding en daarom heb ik nu motorolie in mijn overdrive. Maar dat is niet zo goed dus. Wat is het risico. Mijn tussenbak staat namelijk ook weer (onbedoeld) in verbinding met mijn hoofdbak

Fred101
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Met een overdrive op de LT95 vul je de tussenbak via de overdrive met versnellingsbakolie tot aan de vul/niveauplug van de tussenbak.
Je ziet inderdaad vaak dat de versnellingsbak en tussenbak wat naar elkaar doorlekken, maar dat is niet zo erg en daar is niet zoveel tegen te doen.
Het belangrijkste is dat het niveau in de LT95 tussenbak op hoogte blijft, want te drooglopen van de naaldlagers van de tussenas wil soms voorkomen bij deze bak. In feite is dat ook het enige zwakke punt van de LT95.

Dennis B.
Plaats reactie