motornrs
motornrs
In de welbekende handleidingen wordt voor de 2.25 benzine motoren regelmatig gerefereerd aan de compressieverhouding 8:1 of 7:1. Bij de een begint het motornr met 901 en de ander met 904.
Welnu, mijn motornr. begint met 902 (11254 C).
Houdt dit nu in dat de series van 901 TOT 904 8:1 verhouding heeft en VANAF 904 7:1 is of hoe moet ik dit lezen. Zijn er andere kenmerken ? En waar staat de letteraanduiding voor.
En als laatste ; hoe weet je of je blok 3 of 5 hoofdlagers heeft (ja, zonder dat je de carterpan er onderuit schroeft...)
Is hierover ook nader informatie te vinden op internet ?
Al vast bedankt voor reacties !
Grt,
Erwin
Welnu, mijn motornr. begint met 902 (11254 C).
Houdt dit nu in dat de series van 901 TOT 904 8:1 verhouding heeft en VANAF 904 7:1 is of hoe moet ik dit lezen. Zijn er andere kenmerken ? En waar staat de letteraanduiding voor.
En als laatste ; hoe weet je of je blok 3 of 5 hoofdlagers heeft (ja, zonder dat je de carterpan er onderuit schroeft...)
Is hierover ook nader informatie te vinden op internet ?
Al vast bedankt voor reacties !
Grt,
Erwin
Re: motornrs
Hier vind je iets erg lezenswaardigs over die verschillende compressieverhoudingen:
[www.expeditionlandrover.info]
Overigens is het goed om te beseffen dat alleen de kop die verhouding bepaalt, want ongeacht het type en nummer van het onderblok kan de motor best eens een andere kop gekregen hebben.
Een motorblok met 5 hoofdlagers is meestal rood gekleurd met een zwarte kop en het blok heeft een aantal externe verstevigingsribben meegekregen die bij het blok met 3 hoofdlagers ontbreken.
Hermen
[www.expeditionlandrover.info]
Overigens is het goed om te beseffen dat alleen de kop die verhouding bepaalt, want ongeacht het type en nummer van het onderblok kan de motor best eens een andere kop gekregen hebben.
Een motorblok met 5 hoofdlagers is meestal rood gekleurd met een zwarte kop en het blok heeft een aantal externe verstevigingsribben meegekregen die bij het blok met 3 hoofdlagers ontbreken.
Hermen
Re: motornrs
Dank je Willem !
Ik ga ff kijken.
Heb ook al druk contact gehad met Onno. Die heeft me ook al een heel eind op weg geholpen !
Grt,
Erwin
Ik ga ff kijken.
Heb ook al druk contact gehad met Onno. Die heeft me ook al een heel eind op weg geholpen !
Grt,
Erwin
Re: motornrs
Beste Hermen,
Sorry Hermen maar ik moet even ingrijpen (haha),
maar je zegt:
"Overigens is het goed om te beseffen dat alleen de kop die verhouding bepaalt, want ongeacht het type en nummer van het onderblok kan de motor best eens een andere kop gekregen hebben."
Wel nu de ruimte boven de zuiger bepaald de compressieverhouding.
Dus de slag van de zuiger en de vorm van de kop bepaald deze ruimte.
Rene W. V8
Sorry Hermen maar ik moet even ingrijpen (haha),
maar je zegt:
"Overigens is het goed om te beseffen dat alleen de kop die verhouding bepaalt, want ongeacht het type en nummer van het onderblok kan de motor best eens een andere kop gekregen hebben."
Wel nu de ruimte boven de zuiger bepaald de compressieverhouding.
Dus de slag van de zuiger en de vorm van de kop bepaald deze ruimte.
Rene W. V8
Re: motornrs
Dat ben ik in het algemeen natuurlijk helemaal met je eens, al speelt ook de doorsnee van de zuiger een rol in dit verhaal.
Voor zover ik weet geldt echter voor de beide varianten in compressieverhouding zoals ze voor dit specifiele blok gelden dat de kop is aangepast en het motorblok niet.
Hermen
Voor zover ik weet geldt echter voor de beide varianten in compressieverhouding zoals ze voor dit specifiele blok gelden dat de kop is aangepast en het motorblok niet.
Hermen
Re: motornrs
Maar intusen ben ik er al uit.
Mijn blok (grijsblauw dus) is een Series 3 3x gelagerd blok (902 serie). Kop 8:1. Zo staat het in de specificaties en motornr. en kop identificatie (de 2 aan elkaar geplakte 0'en).
Maar je ziet wel hoe veel varianten en modificaties mogelijk zijn. Kijk maar naar het verhaal waar de 2.5 componenten in een 5x gelagerd Series blok gaan. Met het blote oog niet te zien...
Bedankt voor al jullie input.
Grt Erwin
Mijn blok (grijsblauw dus) is een Series 3 3x gelagerd blok (902 serie). Kop 8:1. Zo staat het in de specificaties en motornr. en kop identificatie (de 2 aan elkaar geplakte 0'en).
Maar je ziet wel hoe veel varianten en modificaties mogelijk zijn. Kijk maar naar het verhaal waar de 2.5 componenten in een 5x gelagerd Series blok gaan. Met het blote oog niet te zien...
Bedankt voor al jullie input.
Grt Erwin