positief of negatief.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
EXfietser

positief of negatief.

Bericht door EXfietser »

PaNiek,

Zie:

[www.prikpagina.nl]

Dit vervelende prikbord gaat ook zo snel dat als je een paar uur geen tijd hebt de link al weer een heel eind naar beneden is gezakt.

Dat spannings corrossie verhaal heb ik gehoord zoals ik dat heb opgeschreven, maar ik begin nu ook te twijvelen. Maar het goede nieuws is dat ik een aantal collega's heb die alles afweten van metalen en electrolitische reactie vergelijkingen en die ga ik het gewoon vragen. Waarschijnlijk kunnen ze het nog wetenschappelijik onderbouwen ook.

Als ik het weet vertel ik het wel. Maar jouw proefje is wel leuk. Je kunt dan ook eens kijken wat alu, rvs, koper staal en verzinktstaal met elkaar doen. (Conserveblik is volgens mij overigens vertint dus moet je stukjes van je landrover afzagen denk ik om een proefje te doen en omdat dat au doet doe ik het liever niet.)

Arnold.

Arnold.
fred101

Re: positief of negatief.

Bericht door fred101 »

Ik ben ook benieuwd in de watersport is daar ook het een en ander over te doen. Daar worden bv anodes (zink anodes en aluminium dacht ik ook) gebruikt welke zich opofferen ten gunste van het staal. Zouden daarom echt oude engelse auto's langer meegaan, geen beter staal maar positieve aarde :-)

Fred101
peter

Re: positief of negatief.

Bericht door peter »

ook in de watersport zit min aan het schip
maar de anodes zitten er om het potentiaal verschil op te vangen tussen het staal, rvs schroefas en de bronse schroef
ook een stale roeiboot heeft er last van omdat staal een legering is
weet wel dat het verstandig is om 1 massa punt te maken en vandaar af alle aparaten aan te sluiten en niet her en der op het casco aan te sluiten
prof. scheepvaart is ook wel massa loos maar dat vereist een speciale startmotor en dynamo.
ik heb een maal zo een boot gebouwd en het was leuk om de startmotor en dynamo om te bouwen
peter
Plaats reactie