serious probleempje....... met radiateur :-(

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Serious IIa

serious probleempje....... met radiateur :-(

Bericht door Serious IIa »

Heb net mijn motorblokje gedemonteerd gisteren en ben vandaag begonnen met het opbouwen van het nieuwe (helemaal geschilderd, ziet er echt prachtig uit...... maar hoelang )

Maar nu was ik ook mijn radiateur aan het schoonmaken en nu kwam ik erachter dat ik hem een beetje gesloopt heb bij demontage.....

De aansluiting aan de onderzijde is een beetje losgescheurd (het pijpje is aan de bovenzijde losgescheurd van het gedeelte erom heen. (beetje te hard getrokken aan de vastzittende slang.....

Kun je dit repareren? lassen, kitten, solderen????

Hoe, iemand suggesties>?? want ik wil eigenlijk zondag weer rijden........

Groetjes bowy
The green No Mud

Re: serious probleempje....... met radiateur :-(

Bericht door The green No Mud »

Laat ik ook eens iets zinnigs proberen te noemen.

Lassen: te dun
Kitten, te flexibel en kan niet de druk hebben

Solderen de oplossing.

Jan
Serious IIa

Re: serious probleempje....... met radiateur :-(

Bericht door Serious IIa »

Is het wel ijzer? dan kan het toch ook gelast worden (het is niet de koeling maar gewoon de onderzijde) lijk mij niet te dun voor een goed Co2 lasapparaat....? toch?

Groet Bowy
Anton

Re: serious probleempje....... met radiateur :-(

Bericht door Anton »

Hard solderen, ga op zoek naar en verwarmings installateur.

Anton
Serious IIa

Re: serious probleempje....... met radiateur :-(

Bericht door Serious IIa »

Hard solderen kan ik dat zelf??? Hoe moet dat?? moeilijk?

op zoek naar een installateur zie ik nog niet direct gebeuren nl ik op de MTB met radiateur halve stad door naar installateur gaat niet goed komen.....

Groetjes BOwy
The green No Mud

Re: serious probleempje....... met radiateur :-(

Bericht door The green No Mud »

Je loopt wel het risico dat je de gaten er in brandt en dan ben je veel verder van huis. Hard soldeer wat Anton zegt lijkt me een prima suggestie.

Groet, Jan
Anton

Re: serious probleempje....... met radiateur :-(

Bericht door Anton »

Mijn buurman is lood gieter, ik haal soldeer tin in van die grote staafjes bij hem. Koper zou mooier zijn. stap twee, een stevige brander met soldeer kop, en daarmee de boel goed heet stoken. S-39, op alles en nog wat, en je soldeer tin er in laten lopen/smelten.

Soldeer staaf heb ik niet, maar een brander alleen werkt ook.
Radiator warmstoken, door deze niet in de volle vlam te houden. dan soldeer tin er op, nog maals warm stoken, en het beste er van hopen.

Heeft bij mij diverse malen gewerkt.

Anton (Bushmechanic)
erik

Re: serious probleempje....... met radiateur :-(

Bericht door erik »

hallo Bowy

IK weet niet waar je vandaan komt maar misschien kan ik je wel helpen
Ik ben namelijk cv/loodgieter en kan hardsolderen matriaal heb ik wel
kom uit Boven-Leeuwen (gelderland)

groetjes Erik
Serious IIa

Hard solderer of lassen?????

Bericht door Serious IIa »

Lijkt me goed te doen/......

Nu nog kiezen solderen of lassen.....

voors / tegens

Lassen kan ik goed (ook dun)
is het wel ijzer?

Nog nooit gesoldeerd
Is vast niet moeilijk

Geloof dat ik voor lassen ga......
Nog iemand aanvullingen?

Groet Bowy
Serious IIa

Re: Hard solderer of lassen?????

Bericht door Serious IIa »

Oh ja

Heb natuurlijk wel een lasapparaat maar geen soldeer tin of brander.....
Serious IIa

Re: serious probleempje....... met radiateur :-(

Bericht door Serious IIa »

Hoi Erik,

Bedankt voor het aanbod maar ik geloof dat dat niet gaat werken.... Groningen Boven-Leeuwen is net wat te ver..... Zelfs op een Cannondal


Maar een brander moet eventueel wel ergens te lenen zijn en soldeer tin hebben ze vast bij de praxis..... En mijn loods/sleutelruimte is naast de praxis

Groetjes Bowy
Anton

Re: Hard solderer of lassen?????

Bericht door Anton »

Andere optie. Modder/kit oplossing en een rauw ei in de radiator.

Maar dat is meer een thuiskomertje.

Anton
erik

Re: serious probleempje....... met radiateur :-(

Bericht door erik »

hallo

Als je tin koopt zorg er wel voor dat het zilver is dit is namelijk erg hard
en nog iets hardsolderen doe je met gas en zuurstof omdat zilver een hoog smelting temperatuur heeft

sucees er mee

groetjes Erik
Aad Koene

Beheers je

Bericht door Aad Koene »

Bowy,

Wordt nu toch eens wat rustiger jongen.
Door alles sneller dan snel te willen doen gaat er meer kapot dan je lief is.

Even het probleem onder de loep:

Een radiateur is gemaakt van koper dus solderen, zoals Anton voorstelde, is je enige optie.
Scheurde vlak goed schoonschuren, verwarmen met vlam, S39 erop, verwarmen tot de bubbels weg zijn, tin/lood erop smelten en gewoon af laten koelen (dus niet met koud water!!!!!!!)
Controleren of het lek dicht is.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
janaart

Re: serious probleempje....... met radiateur :-(

Bericht door janaart »

Bowy

Het zelfde soort probleem heb ik ook eens gehad met m'n (voormalige) IIa, hierbij was een van de koelpijpjes los van het onderblok ik heb hem bij een loodgieter laten solderen. Een goede loodgieter bij jou in de buurt is bv Hans Alt (oosterhamrikkade 26) als je je radiator door hem laat solderen dan hoef je zelf geen tin te kopen (hou je toch te veel van over) en je weet bijna zeker dat je radiator weer dicht is. Als je zelf gaat solderen is dat maar de vraag( ik onderschat je kunnen heus niet hoor)

Succes,


p.s. zeg maar dat ik je doorverwezen heb misschien helpt dat
Maarten B

Re: Beheers je

Bericht door Maarten B »


Ik zag laatst op een site een handig foefje om een radiateur op dichtheid te testen. Je knipt een fietsband doormidden, zodat het ventiel ergens on het midden zit.
Ene kant over de onderste, andere kant over de bovenste opening van de radiator.
Radiator compleet vullen met water, dop erop en met een fietspomp de band oppompen. ZEKER NIET TE HARD!!!, dat trekt je radiator niet, dus ook geen compressor gebruiken!!

Nooit geprobeerd, maar moet lukken. Toch??

Greetz, Maarten
Dennis101

Re: serious probleempje....... met radiateur :-(

Bericht door Dennis101 »

Zacht solderen (met tin,dus) is inderdaad de enige goede methode, sterker nog de radiateur is op deze wijze opgebouwd.
Zelfs de twee (stalen) zijkanten waarmee de radiateur aan het front zijn bevestigd zij met tin op de boven, en onderbak gesoldeerd.
Met hardsolderen (zilverlegering,of messing) krijg je de scheur ook dicht, alleen zal de onderbak er onderuit vallen (geen oplossing dus).

Dennis B.
Serious IIa

Re: serious probleempje....... met radiateur :-(

Bericht door Serious IIa »

Bedankt allen voor de reacties ik geloof dat ik zelf aan het zachtsolderen ga. Anders meld ik me nog even bij die loodgieter (zit bij mij om de hoek......)

Ik laat nog even weten wat het geworden is!

Groetjes Bowy
ernst-jan

Re: Beheers je

Bericht door ernst-jan »

kan je mooi een binnenband nemen van die cannondale
MacGyver

Re: Hard solderer of lassen?????

Bericht door MacGyver »

een rauw ei en een rolletje ducktape... meer heb je nie nodig

Mac
Eric

Re: serious probleempje..2ehands radiator

Bericht door Eric »

He Bowy, geen nood, bij mij op de sloop ligt nog een radiator van een 88/109.
Als het mislukt met solderen haal ik die wel voor je op.

gr Eric
Anton

Re: Hard solderer of lassen?????

Bericht door Anton »

Hard solderen is geen probleem, maar je moet natuurlijk niet oneindig veel hitte in de radiator stoppen, dan valt deze natuurlijk uit elkaar.
Zacht solderen is niet sterk genoeg, Je radiator bouwt toch een zekere druk op bij een warme motor. dat risico wil je niet lopen onderweg naar het zonnige zuiden.

bine there!

Anton
Aad G

Re: Hard solderer of lassen?????

Bericht door Aad G »

ducktaoe kan ik me iets bij voorstellen maar dat ei ??????????
The green No Mud

Re: Hard solderer of lassen?????

Bericht door The green No Mud »

Dat is een hardgekookt ei voor langs de snelweg als het ducktape niet gehouden heeft

Jan
Dennis101

Re: Hard solderer of lassen?????

Bericht door Dennis101 »

Zacht solderen is echt sterk genoeg, de LR series radiateur is op deze wijze gebouwd ik zie dus geen probleem om een radiateur te repareren op de manier waarop zij gebouwd zijn.
Een reparatie aan mijn eigen radiateur heeft 12 jaar (150.000 km) stand gehouden.

Dennis B.
Dennis101

Re: Hard solderer of lassen?????

Bericht door Dennis101 »

Nog even toevoegen:
De max overdruk in de radiateur is 0,7 bar (S2a) of 0,6 bar (S3) dus dat zal niet zo'n vaart lopen. De waterleiding thuis is ook zacht gesoldeerd, en heeft +/- 3 bar overdruk.
De smelttemperatuur van het tin ligt ook ver onder de 110 grC (ongeveer het kookpunt van water bij 0,7 bar OD.

Dennis B.
Aad G

Re: Hard solderer of lassen?????

Bericht door Aad G »

Nu snap ik hem.
Hij`s leuk
Theezakje kan ook, suiker zit er al door.
MacGyver

Re: Hard solderer of lassen?????

Bericht door MacGyver »

nee dat bedoel ik niet. anton had het over een rauw ei in de radiator, toen herinnerde ik me iets van de tv serie MacGyver dat die kerel de lekke radiator van een oude willy repareerde door er een rauw ei in te doen. als het water dan heet wordt stolt het eiwit bij het lek en is het dicht. maar dat werkt alleen op tv
Aad Koene

Re: Hard solderer of lassen?????

Bericht door Aad Koene »

We gaan de televisie fictie toch niet verwarren met de harde Land Rover werkelijkheid???

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Jan de Wilde

Re: serious probleempje..2ehands radiator

Bericht door Jan de Wilde »

Hoi Bowy,

Als het lukt met de reparatie, waar ga je dan rijden?
In Siddeburen?


Laat het me even weten, dan ga ik misschien wel mee.


Groet,
Jan de Wilde
Landrover "Amazing Grace" 3.5 V8 1984
Serious III

Re: serious probleempje..2ehands radiator

Bericht door Serious III »

Hoi Jan,

Nog niet gelukt, Heb vandaag alles afgemonteerd behalve de grill, radiateur en alles wat daar tussenzit, ook moeten nog de vloerpanelen er weer in...... olie verversen etc.

Maar daarna (morgen om een uur of 1600) ga ik een rondje rijden! Dus ander keertje!

Groetjes Bowy
Serious III

Oplossing: Hardsolderen!!

Bericht door Serious III »

Vandag een poging gewaagd met hard solderen. Mijn vader heeft een brander dus ik dacht ik rijd daar even heen. Toen bleek dat hij dit vroeger heel veel had gedaan bij oliekoelers van eenden...... Dus hij aan de slag (hij vondt het nog leuk ook!!! )

Eerst alles goed schoongemaakt toen alles behandelt met S-63 (geloof ik) en vast gesoldeerd. Getest met de water en een fietsband. En goed bevonden en klaar is Bowy!

Groetjes Bowy
Plaats reactie