"door"smeren

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jan110tdi+?

"door"smeren

Bericht door jan110tdi+? »

hoi,

Gistermiddag de aandrijfassen van mijn 110 300tdi met de vetspuit onderhanden genomen.
Wat me opviel is dat bij het smeren van de kruisjes je op een gegeven moment het vet hoort knetteren, wordt er dan uitgeperst, en dan is het tijd om te stoppen.
Echter in de as zelf kun je naar mijn idee wel een paar kokers kwijt.
Vraag is dus hoeveel zit, hoort, erin en wanneer weet je dat het genoeg is??

groet
Jan diewelwatvakermagsmeren
Henk Bossinade

Re: "door"smeren

Bericht door Henk Bossinade »

Je bedoeld de schuifstukken?Hier mag je niet teveel vet in eenmaal inpompen,liever vaak een beetje (1 of 2 slagen ) dan sporadisch gelijk helemaal volpompen.Omdat de schuifstukken constant op en neer gaan tijdens het in en uitveren van de assen,kan het vet in de holle ruimte van het schuifstuk niet snel genoeg "weg" gelijk na het doorsmeren als je er teveel vet inpompt.Het schuifstuk krijgt dan een "schokbreker"achtige functie,wat problemen kan veroorzaken.Het eindplaatje kan er bv. uitgeperst worden.Dus liever eens wat vaker een beetje vet,dan ineens een hele hoop.Vr gr Henk B.
jan110tdi+?

Bericht door jan110tdi+? »

henk,

ok,dank je wel

jan
wilberthje

Bericht door wilberthje »

Beetje knetteren bij de kruisjes kan geen kwaad (je hoort de lucht), sleutelwoord is langzaam inpersen. Bij te snel persen kan de kering eruit knallen en dan is het snel afgelopen omdat hij ook geen water meer buiten houdt.

Groet, Wilberth
Plaats reactie