wisselstroom ombouwen naar gelijkstroomdynamo tips gevraagd

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
KnutselBart

wisselstroom ombouwen naar gelijkstroomdynamo tips gevraagd

Bericht door KnutselBart »

Okee, hier is knutselbart weer: na het ge-emmer met die ouwe wisselstroomdynamo de al vaker gehoorde tip gekregen om dat ding gewoon te vervangen door een gelijkstroomdynamo. Ah, dat valt te overwegen dan. Het blijkt niet eens zoveel werk, ding vervangen en wat draadjes doorverbinden. Enig idee iemand waar ik iets gedetailleerdere informatie kan vinden over wat dan aan wat door te verbinden? In de haynes staat een heel mechanisch verhaal maar als het op het aansluiten aankomt verwijzen ze lekker naar het bedradingsschema van de auto.... En de kosten?, gelijkstroomdynamo en spanningsregelaar aanschaffen?

BEDANKT alvast!!!
Yuri

Re: wisselstroom ombouwen naar gelijkstroomdynamo tips gevraagd

Bericht door Yuri »

He die Bart,

bedoel je niet andersom? ik neem aan dat je een universele 12V (moderne) wisselstroomdynamo wilt plaatsen. je hebt zo'n ding al voor een tientje of 8 met ingebouwde laadstroomregelaar.

dan hoef je maar een dikke kabel naar je accu en een laadstroomcontrole draadje naar je lampje op je dash te fixen en vlammen maar...
natuurlijk moet er ook een goede massaverbinding zijn.

echt enorm simpel, kan niet verkeerd.

succes,

Yuri
SIII 109D
110

Re: wisselstroom ombouwen naar gelijkstroomdynamo tips gevraagd

Bericht door 110 »

Dat laadstroom cotrole lampje, moet dat nog een speciale waarde hebben ?
Ivm. veld bekrachtiging ?


Succes
Wouter

Re: wisselstroom ombouwen naar gelijkstroomdynamo tips gevraagd

Bericht door Wouter »

Als je de spullen van een SerieIII wilt gebruiken heb je nog wel nodig:
- een gietstuk waar de dynamo op bevestigd wordt (nieuw duurder dan een dynamo, beter 2e hands kopen, of zelf iets maken?)
- (officieel) een andere krukaspoelie, omdat de dynamo anders te langzaam draait
- een dynamopoelie (zit niet bij een nieuwe wisselstroomdynamo, en is anders dan die van de gelijkstroomdynamo)

De oude regelaar kan je weghalen, het netste is wat mij betreft om een dikke draad naar je startrelais te trekken (ipv accu), en vanaf het startrelais een nieuwe draad naar het distributiepunt bij je lichtschakelaar op je dashboard. Het laadstroomlampje kan je oppikken bij de oude regelaar.

Succes,
Wouter
Dennis101

Re: wisselstroom ombouwen naar gelijkstroomdynamo tips gevraagd

Bericht door Dennis101 »

Bart,
Een paar maanden terug had Anton dit ook gevraagd.
Toen heb ik een montage beschrijving gegeven.
Deze is te vinden op:
[beta.prikpagina.nl]

Het lampje hoort 12V/2,2W te zijn, en de beschrijving geldt voor negative earth.

Dennis B.
Yuri

Re: wisselstroom ombouwen naar gelijkstroomdynamo tips gevraagd

Bericht door Yuri »

dat lampje is niet DIRECT de veldstroombekrachtiging. dat gaat via wat electronica (laadstroomregelaar)
ongetwijfeld dat het lampje wel een bepaalde waarde moete zijn. ff vragen / opzoeken als je een bepaalt type dynamo op de kop hebt getikt.

als je naar een bedrijf gaat wat gespecialiteerd is in revisie van startmotoren en dynamo's kunnen ze je zo helpen.

een goed adres is:

Fawo
Vucht

succes,

Yuri
SIII 109D
Knutselbart

wisselstroom ombouwen BEDANKT ALLEMAAL

Bericht door Knutselbart »


Okee, hiermee moet het wel lukkken, bedankt voor de tips allemaal!

Knutselbart
Plaats reactie