Vragen na een weekend Bilstain

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maarten B

Vragen na een weekend Bilstain

Bericht door Maarten B »

Hallo allemaal,

Ben afgelopen weekend met mijn SWB serie3 naar Bilstain ( geweest.
heb mij daar kostelijk kunnen vermaken in de Belgische klei, heftige hellinkjes en rotsblokken. Eerst lekker 'droog' kunnen oefenen en na een paar lekkere buitjes nog eens dunnetjes over gedaan.

Nu hebben zich gedurende het weekend wel enige vragen in mijn hoofd gevormd n.a.v. het functioneren van de auto:

Vraag 1: Als ik na een tijdje rijden een lekere warme motor heb en een leuke helling afdaal begint het groene lampje te branden (te weinig oliedruk). Aangezien ik afgelopen weekend meerdere malen meerdere hellingen ben afgedaalt baarde mij dat toch enige zorgen. Zodra de auto weer recht staat en de olie dus weer bij de oliepomp komt is het weer in orde.
Ik weet dus wel wat het probleem is, maar heeft iemand toevallig een oplossing???

Vraag 2: Aan het eind van het weekend (toen ik weer de weg op ging) bleek de auto alleen nog maar rechtuit te gaan als het stuurwiel ongeveer een kwartslag naar rechts gedraaid staat. Ik heb uiteraard het stuursysteem gecontroleerd, de wielen staan (optisch) recht t.o.v. elkaar en er is zover ik snel even kon zien ook geen speling op de kogels van stuur- en volgstang. Ik vermoed dat in het stuurhuis iets gebeurt is....., maar wat?????

Dit brengt mij bij de volgende vraag: Wat zijn de (verschillende) mogenlijkheden om stuurbekrachtiging in een serie3 (LHD) te bouwen???? Ik ben op de hoogte van het systeem van TIC, maar dat vind ik aan de prijzige kant..

Mij laatst vraag voor dit moment: Vrienden attendeerde mij erop dat de auto op de snelweg nogal stinkt. Het is niet zo dat er grote wolken achter de auto aan hangen, helemaal niet zelfs. Het olieverbruik is wel hoog. Na 250-300 km moest ik 1-1,25 l olie bijvullen.

Alle suggesties, antwoorden en ideeen op mijn vragen zijn welkom!!!

Greetz, Maarten
JC

Re: Vragen na een weekend Bilstain

Bericht door JC »

Dat groene lampje, is dat de oliedruk of de hoeveelheid olie?
De hoeveelheid kan ik mij voorstellen dat deze gaat branden bij heftige hellingen of daling maar druk niet echt. De motor blijft draaien en dus zou naar mijn idee de druk hetzelfde moeten zijn. Maar goed, ik ben ook geen kenner van de series.
Frank

Bericht door Frank »

Als ik je verhaal zo lees van een oliedruklampje wat gaat branden en een erg hoog olieverbruik dan zal je motortje aan het verslijten zijn.
Welk type olie(welke viscositeit gebruik je) probeer anders 20W50 eens die is wat dikker en mischien dat je oliedrukprobleem dan is opgelost. Zeker in de situaties wanneer de motor wat warmer wordt zoals een dagje spelen zonder veel rijwindkoeling en dan wordt de 15W40 mischien net iets te dun en dan kan af en toe je lampje aangaan.
Het olieverbruik kan verschillende oorzaken hebben bijv. versleten klepsealtjes,
zuigerveren die niet goed meer afdichten. Dit betekend als het zo is wat meer werk.

Frank
Maarten B

Bericht door Maarten B »

Hoi Frank,

Ik gebruik altijd al 20W50 voor de motor. De kop is net vervangen voor een gasflowed 8:1 compressie exemplaar, dus dat zal het niet zijn.
Misschien de zuigerveren.........., maar eens compressie controleren.

greetz, Maarten
Yuri

Bericht door Yuri »

Dat je olie druk lampje gaat branden is niet zo vreemd. bij een extreme helling komt al je olie helemaal voor of achter in je carter/blok kan je oliepomp lucht happen en dan heb je geen druk meer.
hoe schadelijk dit is, zeker tijdens een lange afdaling weet ik niet.
hopelijk zijn er mensen met meer kennins/ervaring op dit gebeid.

grtz,

Yuri
SIII 109D
Sue

Bericht door Sue »

Ik heb altijd begrepen dat als het groene lampje gaat branden, je geen meter verder mag rijden... Maar als er te weinig olie in het systeem zit (ik heb een Lightweight ex-NL-leger uit '82, verbruikt een litertje op 5500 km) dan lijkt het me logisch dat het systeem hem niet op druk kan houden. Dan ga ik even uit van het principe dat je lucht samen kunt persen en olie (bijna) niet. Mijn auto houdt zijn druk gewoon vast, ook bij zeer extreme afdalingen. Helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven wat je allemaal kapot zou kunnen maken als je doorrijdt met een te lage oliedruk...Maar een belletje naar de welbekende bedrijven en je weet het!

Succes,

Sue en Leopold
Plaats reactie