Ik heb in mijn LR SIII 1974 een 2.5TD uit 1986 (LR90) liggen, het geeft veel betere rijeigenschappen aan de LR. Echter doordat de grille maar 3 cm naar voren geplaatst is voor de broodnodige ruimte werkt de ventilator (visco koppeling) van de motor niet erg effectief. Voor de originele plastic kap tussen radiator en ventilator was geen plaats. Mijn motor temp. zit nu vaker boven normaal (gemeten heb ik 83 graden). Ik heb al een apparte oliekoeler geplaatst.
Als ik zware aanhangers trek krijg ik boven de 85 km/h met warm weer al snel temp. problemen !
Hoe kan ik dit verhelpen ?
Bestaat er een electrische ventilator met plastic kap die past op de radiator van de LR90 ?
Wie kan mij verder helpen ?
Alvast bedankt !
Arjan.
koelproblemen 2.5TD
Re: koelproblemen 2.5TD
Arjan,
83 graden (bij andere thermostaat 87 graden) is de normale bedrijfstemperatuur van een motor.
Als ik jou verhaal lees denk ik eerder dat jou temperatuursensor kapot is dan dat je motor te warm wordt.
Echter rijden met zware aanhangers is hard werken, ook voor een Land Rover, en levert meer warmte op.
Als mocht blijken dat je thermostaat, de sensor en je radiator goed functioneren kun je besluiten om een zware Kenlow elektrische fan aan te schaffen, deze zijn zeer plat en passen al gauw ergens tussen.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
83 graden (bij andere thermostaat 87 graden) is de normale bedrijfstemperatuur van een motor.
Als ik jou verhaal lees denk ik eerder dat jou temperatuursensor kapot is dan dat je motor te warm wordt.
Echter rijden met zware aanhangers is hard werken, ook voor een Land Rover, en levert meer warmte op.
Als mocht blijken dat je thermostaat, de sensor en je radiator goed functioneren kun je besluiten om een zware Kenlow elektrische fan aan te schaffen, deze zijn zeer plat en passen al gauw ergens tussen.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: koelproblemen 2.5TD0/kijk eerst op de "sloop&qu
Als je een Kenlow fan zoekt kijk dan eerst op een autosloop, ruime keuse uit ventilatoren (mijn Alfa fan voor €10,-)
Een Kenlow looke like haal je zo van een jonge Renault en de dubbele ventilatoren zitten vaak op een Pegeot diesel.
gr Eric
Een Kenlow looke like haal je zo van een jonge Renault en de dubbele ventilatoren zitten vaak op een Pegeot diesel.
gr Eric
Re: koelproblemen 2.5TD
Hoeveel ruimte je nog hebt weet ik niet, maar met mijn eigen 110 2,5Td heb ik het probleem zo opgelost: Op de sloop een Ford Sierra turbo diesel opgesnort, hier zitten namelijk twee fans in en een bevestigingsplaat. Deze bevestigingsplaat is even groot als de totale radiator van de 90/110 2,5Td. Je kunt deze plaat met fans achter je radiator hangen op de bestaande uitsteeksel van de (in de 110 aanwezige) tunnel en vast schroeven met de bestande schroeven op de radiator en een alu hoekprofieltje. Je koopt bij Kenlowe (UK, via mail) 2 of 1 stuks KLM1614 kit (variabele thermocontrol) je hangt de sensor via je slang in de radiator, sluit de 12V aan en klaar. Succes verzekerd.
Mocht je de geen fans of een slechte plaat (doorgerot) vinden dan kun je deze gewoon bij de Ford dealer kopen.
Succes.
Gert
Mocht je de geen fans of een slechte plaat (doorgerot) vinden dan kun je deze gewoon bij de Ford dealer kopen.
Succes.
Gert