Ambu update, its as tough as it gets

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gert

Ambu update, its as tough as it gets

Bericht door Gert »

Het werd me hier en daar gevraagd, dus hier even een kleine update van de ambu.
De auto is van mijn baas verplaatst naar mijn oom, die wat meer rust rondom huis heeft.
De lijst van wat ik nu allemaal gedaan heb ziet er ongeveer zo uit;
-Nieuwe olie
-Nieuwe diesel
-Nieuwe/schone filters
-Nieuwe nozzles
-Verstuivers afgesteld en gecontroleerd op functioneren
*Daar bij horende nieuwe pakkingringen en branderplaatjes
-Vacuumpomp en daardoor geen vlinderklep meer
-Nieuwe handremschoenen
-Kleppen gesteld
-Schoon carterventilatieding

En vast nog wel meer dingen.

Affijn,

Het begon allemaal met een afwijzing bij de RDW op roet.
De rook was ook ondragelijk, dus heb ik bovenstaande dingen uitgevoerd.
De "vernieuwede" verstuivers brachten geen oplossing, het leek juist dat de motor veel meer grijs/blauwe rook ophoeste dan voorheen.
Sinds een paar weken heb ik ook af en toe tijdens het lopen van de motor een toch wel ernstig indringende tik in de motor zitten. Het is niet elke keer zo, maar vanavond leek hij na een minuut of tien weer op te spelen. Ik heb de motor maar zo snel mogelijk uit gezet, want het klonk erg ongezond.

De meneer van het motorenrevisiebedrijf in Purmerend (die onder andere voor AutoRega in N-H opdrachten doet), stelde voor dat als de motor na het afstellen van de verstuivers en het stellen van de kleppen nog steeds zo zou roken, ik maar moest bellen.
Hij zou me maandag bellen, maar aangezien hij de motorblokken in een lange rij heeft liggen is hij dat vergeten. Morgen ga ik naar hem toe, om hem uit te nodigen om langs te komen (dat bood hij ook aan).

Wat ik nu nog kan bedenken dat de oorzaak van het roken kan zijn;
-Slechte klepzetels of iets anders dat met de kleppen te maken heeft
-Slechte timing van de dieselpomp
-Vastzittende zuigerveren.

Dat getik maakt me toch wel enigzins bezorgd, wat zeg ik, meer dan enigzins. Ik zou ook niet weten waar het vandaan komt.

Een compressietest zal misschien al veel onthullen, dus dat laat ik ook uitvoeren.

De symptomen van het roken zijn als volgt;
-Stationair bij koude start, ondragelijk.
-Meer dan half gas met koude motor, je ziet bijna niets.
-Handgas op standje 5, alleen met ploffen, onregelmatig
-Bij een warme motor stationair nog steeds, maar minder. Bij iets meer gas is het dan ook over.
In alle gevallen praten we over dikke grijs/blauwe rookwolken, en geen zwarte rook !

Het tikken kwam/komt op als je een paar minuten met het gas gespeelt hebt, het komt uit het niets. Overduidelijk het geluid van iets dat stuk gaat/is.

Ik vraag me nu af of ik af moet wachten tot het stuk gaat ( dan weet je wat er mis is) of dat ik preventief moet gaan vervangen.

Voor een euro of 400 heb je een redelijk diesel motorblok heb ik begrepen, ook dat spookt door mn hoofd.

Ik hoopte naar de sortout te gaan, gaat niet door
Ik hoopte naar het ambulancetreffen te gaan, gaat niet door...

Een afspraak maken bij de RDW als de motor gewoon niet gezond is lijkt me geen goed idee. Met een tentje naar het ambulancetreffen is misschien het enige dat er op zit, en dan neem ik rustig de tijd voor verdere stappen.
Geld is overigens niet iets waar ik me zorgen om maak, ik wist waar ik aan begon en dus is het budget er nog niet doorheen.

Tot zover mijn hardop denken...

Groeten,

Gert

PS: vinden jullie dit leuk om te lezen, of zal ik maar een dagboek aanschaffen ?
PaNiek

Re: Ambu update, its as tough as it gets

Bericht door PaNiek »

ad PS. Laat dat dagboek maar zitten.

PN
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Even een vraagje terzijde.

Je kunt toch naar de RDW voor alleen een kentekenkeur, zonder verdere keuring.
Dus ook geen roetmeting daar

En dan later een APK laten doen, niet bij de RDW maar ergens anders, en dan met o.a. een roetmeting.
Heb je er in elk geval een kenteken op.
Wel meteen weer laten schorsen, ivm verzekering en verplichte APK.

Frans Bonnes
Bas Wit

Bericht door Bas Wit »

Lekker van je afschrijven, Gert, we hebben zo allemaal onze sores met die dingen.
Ik ben van de ambu nu het schutbord aan het oplappen en daar wordt je ook niet erg vrolijk van....mijn relaas daarover volgt nog wel....

Ik zou Frans zijn raad overnemen, op naar de RDW voor je kenteken en dan op je gemak boel klaar maken voor APK en die verrekte roetmeting...

Succes ermee....

Groet Bas

<a href="[landrover109.blogspot.com">Land] Rover series III ambulance 1976</a>
Range Rover V8 1974
Gert

Bericht door Gert »

De technische helpdesk van de RDW (meneer die in dienst had gezeten en een ambu ook kende) vertelde me dat je bij de invoerkeuring aan de Nederlandse voertuigeisen moet voldoen. Het betreft hier gewoon een officiele invoerkeuring, ookal betreft het een "Nederlands" voertuig. Defensie is eigenlijk gewoon de naam van een ander land voor de RDW
Ik kan dus niet zoals je hier wel eens leest, de auto op een trailer laten staan en hem op kenteken krijgen zonder dat er iets getest is.
Frans Bonnes

Kan wel, helpdesk meneer had het fout.

Of is een ex-leger weer een soort apart, lijkt mij stug.

Even zoeken hier op de prikpagina, Bowy heeft er laatst een uit Duitsland (ook buitenland) ingevoerd en bij de RDW een kenteken gehaald.
Aan die auto, een RR, mankeerde ook van alles, o.a geen remmen.

Frans Bonnes
Gert

Bericht door Gert »

Ik ga ze morgen nogmaals bellen Frans ! Die RDW'ers hebben het in mijn geval wel eens vaker fout gehad, dus het zou zomaar kunnen.
Frans Bonnes

Even voor je gezocht.

[www.prikpagina.nl]

Frans Bonnes
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Je hebt kans dat als je vraagt of ook alleen een kentekenonderzoek zonder APK mogelijk is, het antwoord heel anders is als wat je eerst gekregen hebt.
Er zit dacht ik wel verschil tussen geel en grijs kenteken, want ik meen dat grijs kenteken altijd inclusief APK is.

Dennis B.
Gert

Bericht door Gert »

Ik had het gelezen ja, ik zal ze morgen eens bellen want als dat kan, dan heb ik in ieder geval íets.
Feit blijft dat de motor me zorgen baart, ik hoop dat de man van het revisiebedrijf de geluiden herkent en met eventuele oplossingen komt.

Kenteken komt wel goed, dat geloof ik wel, maar als relatief nieuwe landrover sleutelaar maakt zo'n motorblok en de gigantische hoeveelheden rook je toch wel zorgen.
Als mn broertje terug is van de introweek van school zal ik eens kijken of ik een video kan maken/hosten. Hij beheert een kleine site van een catamaranvereniging.

Groeten,

Gert
Gert

Bericht door Gert »

Hij komt op geel, zoiezo...
Bas Wit (bovenstaande reactie) heeft hem officieel op geel kenteken, op de site van de RDW heb ik (na inzoomen op foto's van het nummerbord:-) ) ook écht gezien dat er staat "personenwagen"

Groeten !
Stumpertje S III 2,25 D

Bericht door Stumpertje S III 2,25 D »

Gert, rook en roet zijn 2 verschillende dingen. Je auto kan best roken als een mistkanon en toch onder de roetwaardes blijven.
Mbt roet is het ook goed te weten dat je een roetmeting kun beïnvloeden door je auto op de dag zelf goed voor te bereiden:
- oliebadfilter goed schoon (in nood zelfs even zonder olie)
- maximim toerental wat temperen (bv door de Arnoudtruc toe te passen: dop op de stelschroef onder het pedaal te zetten)
-motor op bedrijfstemperatuur hebben

Verder gaat mijn advies naar 3 hoofdzaken die je zelf ook al noemt:
Je zegt dat op de handgas de motor niet regelmatig loopt, misschien dat de inspuiting qua timing beter kan. Dat kan ook voor onvolledige verbranding en dus te veel roet zorgen. Dus de brandstofpomp secuur afstellen is een kans. Is lastig omdat je speciaal gereedschap nodig hebt, maar niet kostbaar of zo.
Verder kan een compressiemeting je snel zicht geven op zuigerveerproblemen of andere lekkages langs de cylinderwand. Kan een hele operatie worden, dus maar niet op hopen
En derde punt van aandacht is inderdaad de afdichting van je kleppen: mogelijk dat de kleppen of klepzittingen geen mooie afsluiting hebben. Is wel wat werk maar ook te overzien qua kosten.

Ik ben geen expert, maar denk graag hardop mee!
Marco
The Iron Nurse

Bericht door The Iron Nurse »

Gert,

Kom lekker naar het ambulancetreffen.

Kun je helemaal ”ontspannen”...

Lekker alles van je af praten etc.

En we kunnen je tent op originele wijze heel toepasselijk inrichten. En is ie te klein, dan hebben we wel een grotere...

Gilbert

”Laat je niet kisten, neem de rust op een brancard”
Witje110

Bericht door Witje110 »

En ook gewoon op de Sort-Out komen hoor! Plak gewoon een grote foto van je auto op je buik, weet iedereen wie je bent, kun je ook alles van je afpraten ;-)

en dan met frisse moed weer veder.

Succes
Marijke
Gert

Bericht door Gert »

Geen zorgen mensen, ik ga met frisse moed weer door !
Marco, bedankt voor het hardop denken, daar houd ik wel van !
Vanavond komt de meneer van het revisiebedrijf effe kijken, ik hoop dat hij uitsluitsel kan geven.

Gilbert, ik kom ongetwijfeld naar het ambulancetreffen, ik kijk er al maanden naar uit. Tentje gaat mee, en ik vind je aanbod nu al ge-wel-dig..

En Marijke, ik kom ook op de sortout... een foto van de ambulance op mn t-shirt, wat een idee, haha. Wie weet fabriceer ik nog wel zoiets.

Ik hou jullie op de hoogte, vooral over wat de expert vanavond gaat zeggen !

Groeten,

Gert
Plaats reactie