Beste mensen,
Op mijn eerdere vraag over een vastlopende voorrem kreeg ik het advies de remcilinders te controleren en schoon te maken.
Mijn vraag is nu wat kan ik nog meer doen en hoe kan ik de werking van de remcilinders controleren? En wat valt er schoon te maken aan de cilinders? Hoe weet ik bijvoorbeeld zeker dat het wel of niet de remcilinder is ipv een verdikking in de leiding. Hij heeft het overigens slechts bij 1 wiel.
Het gaat om een SIII 88 Benzine.
Het probleem was dat na 1x remmen de trommel vast blijft zitten. Stellen met de stelschroef maakt geen verschil. Na 1x remmen zit deze weer vast. Er zitten overigens 2 remcilinders per wiel.
Alle tips en tricks zijn welkom!!
Alvast bedankt.
Jeroen van Gestel
Controleren remcilinders
Re: Controleren remcilinders
Jeroen,
Wiel en trommel demonteren. Kijken of remcilinders droog zijn en kijken of ze tijdens rempedaal indrukken naar buiten komen en bij rempedaal loslaten weer netjes naar binnen gaan door de veerdruk van de trekveer tussen de remschoenen. Vervolgens alles netjes schoonmaken, eventueel remschoenen demonteren en remschoenen controleren op voldoende remvoering. Daarna remschoenen monteren, excenters helemaal terugstellen en trommel monteren. Let hierbij op dat de vlakken, binnenkant remtrommel en naafvlak goed schoon en vlak zijn. Dan wiel monteren. Dan schroefjes die tegen de zijkant van de remschoenen staan helemaal losdraaien. Daarna met excenters de remschoenen tegen de trommel drukken. Dan de schroefjes tegen de zijkant van de schoenen handvast draaien en borgen. Daarna de excenters afstellen zodat de trommels net vrij rond kunnen draaien.
Er van uit gaande dat er geen lucht in het systeem zit en verder geen lekken zijn, zou deze afstelling een goede rem moeten opleveren.
groeten
Wim Janssen
Die dit het hele weekend heeft geoefend
Wiel en trommel demonteren. Kijken of remcilinders droog zijn en kijken of ze tijdens rempedaal indrukken naar buiten komen en bij rempedaal loslaten weer netjes naar binnen gaan door de veerdruk van de trekveer tussen de remschoenen. Vervolgens alles netjes schoonmaken, eventueel remschoenen demonteren en remschoenen controleren op voldoende remvoering. Daarna remschoenen monteren, excenters helemaal terugstellen en trommel monteren. Let hierbij op dat de vlakken, binnenkant remtrommel en naafvlak goed schoon en vlak zijn. Dan wiel monteren. Dan schroefjes die tegen de zijkant van de remschoenen staan helemaal losdraaien. Daarna met excenters de remschoenen tegen de trommel drukken. Dan de schroefjes tegen de zijkant van de schoenen handvast draaien en borgen. Daarna de excenters afstellen zodat de trommels net vrij rond kunnen draaien.
Er van uit gaande dat er geen lucht in het systeem zit en verder geen lekken zijn, zou deze afstelling een goede rem moeten opleveren.
groeten
Wim Janssen
Die dit het hele weekend heeft geoefend
Re: Controleren remcilinders
Sorry, vergeten. Uiteraard remtrommels controleren op groeven, scheef ingelopen remvlak en maximale diameter.
Groeten
Wim Janssen
Groeten
Wim Janssen
Re: Controleren remcilinders
HH,
Controleer eens de flexible leiding(slang) deze willen aan de binnenzijde wel eens dichtzwellen als je de rem aanspreekt, de olie kan dan niet meer terug. Richting de cilinders wil dan meestal nog wel daar je meer kracht kunt zetten dan de veertjes.
Zeker als het maar één zijde is, dan is dit een goede mogelijkheid.
Remco
Controleer eens de flexible leiding(slang) deze willen aan de binnenzijde wel eens dichtzwellen als je de rem aanspreekt, de olie kan dan niet meer terug. Richting de cilinders wil dan meestal nog wel daar je meer kracht kunt zetten dan de veertjes.
Zeker als het maar één zijde is, dan is dit een goede mogelijkheid.
Remco