werkt een kaapstanderlier een beetje?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frank B

werkt een kaapstanderlier een beetje?

Bericht door Frank B »

Ik ben benieuwd naar ervaringen van een kaapstanderlier in gebruik. Werkt zo'n ding een beetje om je los te trekken uit de modder? Ik zit er namelijk zelf ook aan te denken om aan te schaffen.

Frank B
<a href="[www.sowatch.nl];

<a href="[www.sowatch.nl] src="[www.sowatch.nl];
Gert

Re: werkt een kaapstanderlier een beetje?

Bericht door Gert »

Mijn vader heeft een elektrische lier op zijn 88, en een pittige ook.
Hij zegt dat als ik een kaapstander voor hem koop, ik zijn elektrische mag hebben.
Wat ik begrepen heb van hem is het grote voordeel dat je snel je touw binnen kan halen, om vervolgens meteen weer spanning aan te brengen. Je kunt ook veel controle uitoefenen op de treksterkte, handmatig wel te verstaan. In plaats van het elektrische aan-uit idee heb je nu meer gevoel bij het lieren. Als er hier niet zo veel reactie komt (kaapstanders zie je niet zo veel) wil ik je mn vaders e-mail adres wel geven, hij heeft vroeger alleen maar gekaapstandert.
Op het belgische forum lees je relatief meer over kaapstanders lijkt wel, misschien een idee ( www.lroc.be ).

Groeten,

Gert

PS: de dingen die ik vandaag zou meten, kan ik morgen pas doen. Je hoort morgen van me.
LimaWhiskey

Bericht door LimaWhiskey »

Werkt zeer goed. Gebruik er al jaren een. Je hebt wel handgas nodig in je auto, om de motor aan de gang te houden bij zware inspanning. Breekas zorgt voor veiligheid. Ik heb geen ervaringen met electrische lieren, maar dat hoef ik ook niet: ik heb toch een kaapstander!

Andries
Mathieu

Bericht door Mathieu »

Die plek op een series LandRover is er special voor die lier:-):-):-)

Gr,She,s real fine my one-0-nine

Ook een echte kaapstanderfan:-):-):-)
110

Bericht door 110 »

Een kaapstander werkt prima,
als je iemand anders uit de modder wilt halen.

Als lier voor serieuze "self-recovering" is een kaapstander echter ongeschikt:
teveel (dik) touw waarmee je in de modder voor de auto moet lopen, vaak samen met een klapblok waarbij de (geslagen) touwen vaak om elkaar heen gaan draaien.

Wij hebben op de BeNa van vorig jaar een flink stuk met een Kaapstander op een 110 gelierd, heuvelop door de modder dus met klapblok. Het was een indrukwekkend gezicht en leverde een mooi applaus op,
alsmede vijftig meter modderig touw, een doodvermoeide co-piloot vanwege het met het liertouw ploeteren door de modder en de aanschaf van een electrische lier.

Lees ook:
[www.prikpagina.nl]

Succes
aRumble

Bericht door aRumble »

houd er rekening mee dat het touw wat je binnenhaald onder de modder kan zitten, je komt eruit te zien als een beest.
Frank B

Bericht door Frank B »

Tja, verschillende verhalen dus. Het lijkt er overigens wel op dat de mensen die daadwerkelijk een kaapstander op de auto hebben staan er goed mee overweg kunnen en het wel prima vinden. De anderen (die met redenen) een elektrische op de auto hebben staan vinden een kaapstander helemaal niks voor self-recovery.

Ikzelf neig toch steeds meer naar een mechanische lier. Of dat een kaapstander of een trommellier wordt ben ik nog niet over uit. Even de voor- en nadelen op een rijtje, misschien kunnen anderen dit verder aanvullen?

<b>elektrisch</b>
<i>voordelen</i>
- makkelijk te bedienen
- veel keuze in verschillende lieren
- eenvoudig te monteren
- kan lieren als de motor stil is gevallen (heel even)
<i>nadelen</i>
- veel rommel te koop, goede waar is erg duur
- erg gevoelig voor water en modder
- extra accu nodig (strikt genomen niet noodzakelijk)

<b>mechanisch</b>
<i>voordelen</i>
- erg sterk
- ongevoelig voor water
<i>nadelen</i>
- moeilijker om aan te komen en vaak incompleet
- meer onderhoud
- alleen lieren als de motor draait

<b>kaapstander</b>
<i>voordelen</i>
- betrekkelijk licht op de auto (geen 30m staalkabel)
- weinig onderhoud
- kan erg goed tegen vocht, moddel en doorwadingen
- geen kabel die kan gaan roesten e.d.
<i>nadelen</i>
- ingewikkelder in gebruik
- grote bos touw in de auto

Frank B
<a href="[www.sowatch.nl];

<a href="[www.sowatch.nl] src="[www.sowatch.nl];
jan-otto

Bericht door jan-otto »

nog een goede reden is dat een kaapstander of mechanise lier beter bij een landrover past als die japanse koreaanse electro lier rommel.
groet jan-otto.(op een warn 8274 na dan).
Huub Pennings

Bericht door Huub Pennings »

Heb nog een complete mechanische lier met PTO en assen die ik op de sortout ga verkopen, kom maar langs volgend weekeind. :-)

Huub
peter/recreatieve

Bericht door peter/recreatieve »

Op mijn 110 zit een kaapstaanderlier die via de PTO aangedreven wordt. EEn automatische PTO, die geen breekpennen o.i.d. heeft. Ben er altijd heel content mee geweest, totdat er een andere motor werd ingebouwd, daarna veel kruiskoppelingsproblemen. Een kaapstander is heel goed bruikbaar voor zelfberging, mits je een buitenbediening (motorstop) op je auto hebt. Heb hem veelvuldig gebruikt terwijl ik alleen was. De touwen hoeven niet dik te zijn, 18 en 20 mm is voldoende, je krijgt namelijk geen piekbelastingen. Een kaapstaander is echter niet veilig te gebruiken om jezelf een helling op te lieren. Wel kan je een Kaapstaander de hele dag door gebruiken, omdat je neit afhankelijk bent van een accu die de geest kan geven of een liermotor die te heet wordt.

Maar ook de mijne wordt (met een beetje pijn) verkocht, ik ben dealer geworden van een goed merk lier en krijg nu een 4500 of 5400 kg lier voorop de Laro. Dus liefhebbers?
Plaats reactie