Hallo LaRo liefhebbers!
Ik heb een 110 uit '84 met een Nissanmotor erin.
Loopt allemaal aardig enzo, maar ik heb een probleem met mijn versnellingsbak.
Als de motor aan staat en stationail loopt; hoor je geratel.
Als je de koppeling intrapt is het weg.
Vorige eigenaar leefde er ook al ruim twee jaar mee, maar ik vind het storend.
Zijn er mensen die weten wat het probleem is?
Zijn er mensen die zeggen 'joh; haal ik er ff uit voor je en repareer het wel voor een schappelijke prijs'
Zijn er mensen die weten welke garage er geen idiote reparatie prijzen voor vraagt.
(zullen wel geen idiote prijzen zijn, maar normaal of zo, maar ik heb niet zo heel veel geld meer om er honderden euro's tegenaan te gooien om die bak te repareren.
Any Idea's?
Greetz, Marco
versnellingsbakproblemen?!
Re: versnellingsbakproblemen?!
Dat is het rammelen van het druklager. Deze zorgt er samen met je drukgroep voor dat je koppeling doet wat-ie moet doen. Zo'n ding vervangen is een rotklus, motor en bak moeten los van elkaar. Als ik jou was, zou ik doen wat de meeste mensen doen, en dat is ermee wachten tot de koppelingsplaat vervangen moet worden, dan gaat het in één moeite door. Schadelijk is dat gerammel absoluut niet.
Groeten,
Danny.
Groeten,
Danny.
Hoi Marco en Danny,
Ik heb het zelfde probleem (110 TD 1988). Kan er verder prima mee leven. Alleen vraag ik mij af of er wellicht een andere of mede oorzaak kan zijn van het ratelen. Bij mij is het ratelen ontstaan direct nadat ik mijn koppeling,drukgroep,druklager, keerring motor en keerring versnellingsbak had vervangen.(Inderdaad behoorlijke klus). Het lager is dus nieuw.
Ik zelf vermoed dat ik het tandwiel van de as die uit de versnellingsbak steekt had moeten afstellen met meer of minder shims toen ik de keerring naar de versnellings bak had vervangen. (Is dit nog duidelijk....?). Ik denk nu dat er te veel ruimte op het eerste tandwielpaar zit. doordat de tandwielen in stationair niet belast worden worden ze niet een kant op geduwd en kunnen ze tegen elkaar ketsen, waardoor ze gaan ratelen. Dit ben ik namelijk wel eens tegengekomen in een rotatie drukpers.
Dit is slechts een vermoeden. Ik zou het ook niet erg vinden om van het gerammel af te komen. Dus ik ben benieuwd of er nog meer het probleem kennen.
In ieder geval succes.
Doeg Bouke
110 TD Hardtop
Ik heb het zelfde probleem (110 TD 1988). Kan er verder prima mee leven. Alleen vraag ik mij af of er wellicht een andere of mede oorzaak kan zijn van het ratelen. Bij mij is het ratelen ontstaan direct nadat ik mijn koppeling,drukgroep,druklager, keerring motor en keerring versnellingsbak had vervangen.(Inderdaad behoorlijke klus). Het lager is dus nieuw.
Ik zelf vermoed dat ik het tandwiel van de as die uit de versnellingsbak steekt had moeten afstellen met meer of minder shims toen ik de keerring naar de versnellings bak had vervangen. (Is dit nog duidelijk....?). Ik denk nu dat er te veel ruimte op het eerste tandwielpaar zit. doordat de tandwielen in stationair niet belast worden worden ze niet een kant op geduwd en kunnen ze tegen elkaar ketsen, waardoor ze gaan ratelen. Dit ben ik namelijk wel eens tegengekomen in een rotatie drukpers.
Dit is slechts een vermoeden. Ik zou het ook niet erg vinden om van het gerammel af te komen. Dus ik ben benieuwd of er nog meer het probleem kennen.
In ieder geval succes.
Doeg Bouke
110 TD Hardtop
Bouke
Het gebeurt wel eens dat het nieuwe druklager moet inslijten en het geluid na een tijdje weg is.
Groetjes Maurits
Het gebeurt wel eens dat het nieuwe druklager moet inslijten en het geluid na een tijdje weg is.
Groetjes Maurits
als je de koppeling los laat in z'n vrij hoor je gewoon de bak lopen. De enige remedie om dit probleem helemaal op te lossen in een gereviseerde bak.. Je hoort namelijk lagers lopen.. Als ie onder het rijden geen herrie maakt, dan zou ik er niks aan doen. Ieder auto heeft dit wel, sommige heel \veel en sommige heel weinig..