uitlijnen Serie 3

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Erik 109 FFR

uitlijnen Serie 3

Bericht door Erik 109 FFR »

Beste allemaal,

Mijn linker voorwiel van mijn 109 begint aan de buitenkant aardig kaal te worden. Dit betekend dat ik mijn banden voor moet aan uitlijnen.

alleen hoe gaat dit in zijn werk? wat is de makkelijkste manier? en wie heeft hier ervaring mee? is dit een makkelijke klus?

Ik hoor graag van jullie.

Groet Erik 109 FFR eindhoven
wilberth

Re: uitlijnen Serie 3

Bericht door wilberth »

Heb je dit maar bij 1 wiel?

Zou dan eerst eens kijken of je lagers nog goed zijn en/of je fusee nog spelingsvrij is. Normaal gesproken zou je bij een uitlijnfout (eigenlijk is alleen het toespoor in te stellen) verwachten dat beide voorwielen een dergelijk slijtage patroon vertonen.

Het is ook nog denkbaar (maar heel onwaarschijnlijk) dat je hele vooras er erg scheeft onderstaat, maar dan zou je ook verwachten dat je dat in het stuur voelt (hij wil dan bv. continue of juist bij het remmen links/rechts af) Meest waarschijnlijke oorzaak daarvan ligt in het verschuiven van de bladveren. Je kunt dit nakijken door onder de bladveren te kijken of de bout die door het veerpakket heen steekt nog netjes in het midden staat of na te meten met een rolmaat ten opzichte van bv. voorkant van het chassis. Je hoeft je hierbij niet druk te maken over enkele mm. (is waarschijnlijk al je meetfout)

Het toespoor stel je overigens af door het langer of korter maken van de stuurstang die de beide voorwielen verbind. In theorie is het een kwestie van de klemringen losmaken en de stang draaien. Roest e.d. zorgt er meestal voor dat de praktijk wat meer voeten in de aarde heeft. (apply moderate force zouden de engelsen zeggen, maar vooral vooraf al veel kruipolie)
De waarde voor het toespoor is gegeven in de verschillende manuals (heb ik zo even niet bij de hand)

Groet, Wilberth
roadrocket

Bericht door roadrocket »

wilberth,

die bout valt toch in een uitsparing boven het veerpakket...hoe kan die dan verschuiven? of het moet zijn dat het hele veerpakket te los zit in de u-bouten....

robert
boesmans.web-log.nl
wilberth

Bericht door wilberth »

juist
roadrocket

okay...dan heb ik toch niet mis....

ook naar de DLRS trouwens?

robert
roadrocket

okay...horen we nog wel meer over hier vermoed ik....maar nu eerst naar la france waar ons blauwe boesmannetje een beetje de trouwauto uit mag gaan hangen
wilberth

Bericht door wilberth »

yep,

heb alleen nog geen idee wat ik allemaal mee ga nemen, heb nog ff overwogen om al op zaterdag te gaan, maar moet nog een dak boven de keuken maken, dus beter van niet. Heb dus ook niet teveel tijd om "rommel" bij elkaar te zoeken.

Maar goed, heb nog altijd m'n eigen verlanglijstje en het is wel gezellig om iedereen weer eens gezien te hebben dus ik ga denk ik wel.

Misschien klein collonnetje doen vanuit boxtel, zitten toch verschillende laro-ers en larolozen...

Groet, Wilberth
wilberth

Bericht door wilberth »

ook veel plezier daar dan, hoor het wel...

groet, Wiberth
Roel K

Bericht door Roel K »

Bij Profile Tyrecenter Dassen (Thorvaldsenlaan 16 Eindhoven)
heb ik dat vorig jaar laten doen door een monteur met >30 jaar
ervaring. Aanrader.

Roel

SIII 109D ex-mil
Plaats reactie