Temperatuur V8
Temperatuur V8
L.S.
Sinds ongeveer twee maanden ben ik de gelukkige bezitter van een 110 3.5 V8 (eindelijk, na vele jaren dromen...). De eerste tijd stond de termperatuurmeter op het dashboard keurig in het midden als de motor op temperatuur was. Maar sinds vorige week heeft ie iets nieuws.
Vorige week reed ik over de snelweg naar huis en toen liep de meter op tot bijna driekwart (bij 4/4 begint het rood). Het gekke is nu, dat als je op de snelweg rijdt hij "te warm" wordt, maar dit weekend, toen het nog veel warmer was en ik in de stad reed bleef de naald netjes in het midden terwijl je zou verwachten dat hij dan warmer zou worden. Gisteren weer op de snelweg gereden en hij werd weer te warm.
Het lijkt mij dat er met de termostaat iets niet helemaal lekker is want verder lijkt alles in orde. Er zit voldoende koelvloeistof in en alles loopt lekker.
Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er nog andere zaken die ik na moet/kan kijken? We willen binnenkort met de Laro naar Frankrijk en ik heb eigenlijk geen zin om problemen te krijgen onderweg en als newbe Larorijder ben ik nog wat onervaren.
Bij voorbaat dank,
Sander.
Sinds ongeveer twee maanden ben ik de gelukkige bezitter van een 110 3.5 V8 (eindelijk, na vele jaren dromen...). De eerste tijd stond de termperatuurmeter op het dashboard keurig in het midden als de motor op temperatuur was. Maar sinds vorige week heeft ie iets nieuws.
Vorige week reed ik over de snelweg naar huis en toen liep de meter op tot bijna driekwart (bij 4/4 begint het rood). Het gekke is nu, dat als je op de snelweg rijdt hij "te warm" wordt, maar dit weekend, toen het nog veel warmer was en ik in de stad reed bleef de naald netjes in het midden terwijl je zou verwachten dat hij dan warmer zou worden. Gisteren weer op de snelweg gereden en hij werd weer te warm.
Het lijkt mij dat er met de termostaat iets niet helemaal lekker is want verder lijkt alles in orde. Er zit voldoende koelvloeistof in en alles loopt lekker.
Heeft iemand hier ervaring mee of zijn er nog andere zaken die ik na moet/kan kijken? We willen binnenkort met de Laro naar Frankrijk en ik heb eigenlijk geen zin om problemen te krijgen onderweg en als newbe Larorijder ben ik nog wat onervaren.
Bij voorbaat dank,
Sander.
Re: Temperatuur V8
Bekijk eerst eens of de aansluiting op de temperatuursensor niet los zit of geoxideerd is, dit wil nogal eens het geval zijn.
Kwestie van schoonmaken en opnieuw vast zetten.
Groeten, Victor
Kwestie van schoonmaken en opnieuw vast zetten.
Groeten, Victor
Ik zou beginnen met het vervangen van de thermostaat, meestal wordt de veer te slap zodat hij altijd open staat en niet meer warm wordt maar het zou best kunnen dat hij juist te goed afsluit terwijl je een stuk meer toeren draait. Een thermostaat is niet alleen erg goedkoop (zal een euro of 4 zijn) maar ook gemakkelijk in te bouwen. Als dat niet helpt zul je verder moeten zoeken (waterpomp, etc.)
lijkt me eigenlijk sterk, want dan zou het probleem ook in de stad moeten zijn... maar schoonmaken kan natuurlijk geen kwaad.
Zo sterk lijkt me dat niet want ik heb hetzelfde geintje met mijn olietemperatuursensor (twee x de woordwaarde?). Na het afspuiten van mijn blok met de hoge drukreiniger heb ik een spastische naald in mijn instrumentenpaneeltje, er is echter met de temperatuur niets aan de hand. Ik had dit ook toen ik mijn Lightweight net kocht nadat hij weet-ik-veel-hoelang had stilgestaan bij de Domeinen en een restaurateur. Ook de olietemp.naald kuren, maar na verloop van tijd ging het vanzelf weg en nu is het weer terug.
Dus het kan wel degelijk aan de sensor liggen...
Groet Sue en Leopold
Dus het kan wel degelijk aan de sensor liggen...
Groet Sue en Leopold
Op de snelweg draait je motor meer toeren duslijkt mij de doorstroming niet goed.
Laat je radiator eens doorspoelen en testen.
Johan
Laat je radiator eens doorspoelen en testen.
Johan
Kijk ook even of die kleine koelmembramen in je radiateur er niet als poeder uitvallen als je met je hand over de achterkant van de radiateur wrijft.
Als dit het geval is kan de radiateur de warmte niet kwijt aan de omgeving en loopt de temperatuur op.
Waarschijnlijk kan je er een nieuw koelblok in laten zetten bij de radiateurenboer.
Succes
Jos
Als dit het geval is kan de radiateur de warmte niet kwijt aan de omgeving en loopt de temperatuur op.
Waarschijnlijk kan je er een nieuw koelblok in laten zetten bij de radiateurenboer.
Succes
Jos