Na het draaien van de startmotor krijg ik heel vaak alleen een tik, maar geen draaiende startmotor.
Volgens het archief (Cees Spithoven, 24/06/06):
het probleem is dat de tanden van de starterkrans en bendix niet inelkaar willen schuiven maar tegen elkaar aanslaan(tik). Dan maakt het startrelais geen elektrisch contact.
Mijn Bendix draait heel zwaar, ik denk dat het probleem daardoor komt.
Vraag: Hoe kan ik deze smeren zonder dat hij gaat disfunctioneren?
Mijn ervaring: Doordat de achterste kerring van de krukas lekte, kwam er in het verleden veel motorolie in het vliegwielhuis, en ook in de bendix. De bendix werd toen te veel gesmeerd, en draaide toen dol naar twee kanten ipv naar een kant. De startmotor draaide dan wel, maar de motor werd niet aandedreven. Ik kon dit probleem verhelpen door de bendix met petroleum te ontvetten. De krukaskering is inmiddels vervangen, en nu lijkt de bendix te droog.....
Volgens mij werkt de bendix op de zelfde manier als de vrijloop van een terugtraprem-achterwiel van een fiets. Maar die zijn uit elkaar te halen, de bendix van de landrover zit dichtgewalst.
Martin Stawag 109D 1973
bendix smeren?
Re: bendix smeren?
Martin,
Kan aan de afstelling van de bendix liggen.
Aan de zijkant van de startmotor zit een schroef welke geborgt is met een moer.
Bendix naar voren stellen.
Maar ik denk eerder aan je verhaal te zien (bendix draait 2 kanten op) dat het
einde verhaal bendix is.
voor een +/- €35 heb je een nieuwe.
succes
Kan aan de afstelling van de bendix liggen.
Aan de zijkant van de startmotor zit een schroef welke geborgt is met een moer.
Bendix naar voren stellen.
Maar ik denk eerder aan je verhaal te zien (bendix draait 2 kanten op) dat het
einde verhaal bendix is.
voor een +/- €35 heb je een nieuwe.
succes
probeer even met een directe draad van de accu naar de start motor ,contact te maken .dus dan start je hem direct .Dat deed de anwb bij mij ook om alle andere oorzaken zoals slechte relais en aarde uit te sluiten .gr anton @ dietert
Dank voor je tip Anton,
Ik heb het op een andere manier gemeten: er staat géén spanning op de aansluiting van de startmotor. Daarom draait deze dus niet.
De vraag is waarom het relais niet sluit. De contactpunten (vlakken) zijn mooi schoon.
Ik heb het op een andere manier gemeten: er staat géén spanning op de aansluiting van de startmotor. Daarom draait deze dus niet.
De vraag is waarom het relais niet sluit. De contactpunten (vlakken) zijn mooi schoon.
Het afstellen is erg lastig: je hebt een 6V spanningsbron nodig..
In eerste instantie stond de afstelling zo dat de bendix tot z'n uiterste uit klapte.
Ik dacht toen dat in de uiterste stand het relais soms nét niet gesloten werd. Ik heb daarom de stelschroef in de 75% stand gezet. Dat ging 10 pogingen goed, maar daarna begon het weer. (ik had tevens weinig siliconenspray in de bendix gespoten.
Ik zal op zoek gaan naar een nieuwe bendix. Een goed bendix draait één kant op. deze dus 0-kanten.
Dank voor het meedenken, Martin
In eerste instantie stond de afstelling zo dat de bendix tot z'n uiterste uit klapte.
Ik dacht toen dat in de uiterste stand het relais soms nét niet gesloten werd. Ik heb daarom de stelschroef in de 75% stand gezet. Dat ging 10 pogingen goed, maar daarna begon het weer. (ik had tevens weinig siliconenspray in de bendix gespoten.
Ik zal op zoek gaan naar een nieuwe bendix. Een goed bendix draait één kant op. deze dus 0-kanten.
Dank voor het meedenken, Martin