Loodvrij of niet

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Johan

Loodvrij of niet

Bericht door Johan »

Ik heb sinds kort een series IIA uit 1970 met een benzine motor en een gastank.
De vorige eigenaar reed vrijwel altijd op gas en alleen in geval van nood op benzine.
Toen ik hem vroeg of er nog loodvervanger bij moest vertelde hij dat hij dat nog nooit had gedaan.
Op de eerste plaats vraag ik me af of het niet beter is om toch regelmatig eens een stukje op benzine te rijden.
Ten tweede wil ik dus weten of ik gewoon loodvrij kan rijden of dat er toch loodvervanger bij moet.
Ik heb zelf het idee dat er wel loodvervanger bij moet gezien de leeftijd van de motor.
"90"

Re: Loodvrij of niet

Bericht door "90" »

Als het blok goed loopt op LPG, dan zal het op loodvrij zeker geen probleem zijn.
Waarschijnlijk is het blok al ooit voorzien van geharde klepzetels.

Een van de eigenschappen van het lood in de brandstof is het bijdragen aan een goede klepafdichting. Er zet zich een loodfilmpje af op de kleprand waardoor deze goed afsluit in de klepzetel. Er is dan een goede warmteoverdracht van de klep naar de zetel. Bij loodvrije benzine en zeker bij LPG is dit loodfilmpje er niet en verloopt de warmteoverbreng van de klep naar de zetel wat minder vriendelijk waardoor de zetel inbrand. Het contactoppervlak tussen de klep en de zetel wordt minder en na verloop van tijd geen goede afdichting meer, nog minder warmteoverdracht en klep zakt steeds verder weg de kop in.

Om dit op te lossen kunnen geharde klepzetels worden geplaatst (eerst infrezen en dan inpersen). De kop is dan geschikt voor LPG en loodvrije benzine. Ik zou er persoonlijk voor kiezen dit pas te doen als je merkt dat íe niet goed meer loopt met gepruttel en geplof in de uitlaat.

Tot die tijd kun je er voor kiezen om loodvervanger te gebruiken.

Het laten plaatsen van klepzetels, nieuwe kleppen, geleiders, seals, afpersen en vlakken zal ergens rond de € 300,- tot € 400,- gaan bedragen. Al het sleutelwerk doe je dan zelf.

Succes en groet van Marco!
Frasse

Bericht door Frasse »

Interessant. Gooi er zelf ook nog steeds loodvervanger in, terwijl LPG ingebouwd is geweest. Ga dat eens na, scheelt toch weer wat euro's
P&O109V8+RR

Bericht door P&O109V8+RR »

hoi Frans,

jouw blok, de 3,5 V8, kan zonder aanpassingen rijden op LPG en inderdaad ook loodvrij. een prettige eigenschap van die motoren

groet
peter
Plaats reactie