cardanas vraag

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
arnoud series III109d

cardanas vraag

Bericht door arnoud series III109d »

Prikkers,

even een vraag over cardanas. Ik heb laatst een kruisje vervangen van achter cardanas en de as weer in elkaar gezet (de twee delen) op de aangetroffen manier (hierbij liggen de twee 'armen' van de cardanas op één lijn). Nu zie ik in verschillene media (parts catalogue, werkplaatshandboek, Haynes), verschillende montagemanieren van de as: of de 'armen in lijn' of de 'armen in een hoek tov elkaar'. Duidelijk?>>> Is er ook verschil in montage tussen voor en achter?

Ik heb een rijtest gedaan en er is géén onbalans of sprake van trillingen.

OK, groet, Arnoud
Dennis101

Re: cardanas vraag

Bericht door Dennis101 »

Voorwaarde om een eenparige snelheid aan de ingaande zijde van een cardanas ook weer eenparig de cardanas te laten verlaten is dat de hoeken die de kruisstukken maken gelijk aan elkaar zijn en dat de jukken in lijn staan.
Als dus de uitgaande flens van de versnellingsbak en de ingaande flens van het differentieel evenwijdig staan dan moeten de jukken in lijn staan.

Bij een aantal latere Land Rover modellen zijn op het gegeven moment de voorassen een paar graden gekanteld waardoor niet meer aan alle voorwaarden werd voldaan.
Bij die modellen zie je dan ook dat de jukken van de cardanas niet meer in lijn staan om het hoekverschil zoveel mogelijk te compenseren.
Volledig compenseren kan op die manier niet.

Bij een standaard series moeten de jukken daarom altijd in lijn staan en vanwege de balancering de merktekens ook tegenover elkaar staan.

Kijk daarom voor demontage van de cardanas ook altijd of de merktekens zichtbaar zijn, maak anders zelf duidelijke merktekens.

Dennis B.
Arnoud 109 seriesIII 2.25d

Re: cardanas vraag

Bericht door Arnoud 109 seriesIII 2.25d »

Thanks Dennis, zoiets vermoedde ik al. Het zit nu iig goed, begon te twijfelen door (onlogische) afwijkingen in plaatjes.

En die merktekens had ik er idd zelf al ingevijld.

Groeten Arnoud
Plaats reactie