Dweilen
Dweilen
Zoals ik al gemeld had de eerste keer met angst in de Laro gereden na hem opgehaald te hebben. Ik begon al wat te wennen maar het blijft voorzichtig doen. Nu door een ervaren Laroman (Leo) bereden en conclusie is duidelijk Laro dweilt te veel. Volgens hem te kleine banden (6.50*16) met terrein profiel en daarbij mogelijk te lichte vering (parabolic 2 blads voor en achter). Hopenlijk op te lossen bij de verkoper want anders wordt het een kostbare grap 4 nwe banden en veren. Ik ga nu eerst proberen het bandenprobleem op te lossen en mocht dat niet voldoende helpen zie ik wel weer verder.
Re: Dweilen
Banden worden ook erg geregeld tweedehands aangeboden op de paginamarkt. Misschien kun je als eerste stap van een medeprikker vier wielen met grotere banden lenen om het verschil te beoordelen?
Het argument van te kleine banden hoor ik voor het eerst, maar een fors terreinprofiel heeft vast een negatieve invloed.
Hermen
Het argument van te kleine banden hoor ik voor het eerst, maar een fors terreinprofiel heeft vast een negatieve invloed.
Hermen
Met terreinbanden de snelweg op geeft een heel vreemd gevoel, alsof de wagen ergens anders naar toe wil dan rechtdoor. Maar in het terrein is het wel prettig 

Oh ja OP - als in Original Poster, maar misschien wil je ook je naam wel met ons delen
- wat voor merk en type banden heb je eigenlijk? Naar aanleiding van die informatie is er vast wel iemand die meer kan vertellen over de vraag hoe (on)geschikt die banden zijn voor weggebruik.
Hermen

Hermen
Klopt allebei. Banden zouden mogelijk bijdragen aan de oorzaak. Voor ik een medeprikker ga vragen om een keer banden te wisselen ga ik eerst deze week contact opnemen met Rega waar hij vandaan komt en hen het probleem voorleggen. Mogelijk weten zij een oplossing of mogelijkheid. Ik ben ervan overtuigd dat als ik hen met de Laro laat rijden zij zelf tot de conclusie komen dat dit wat te veel van het goede is. Ik heb nu zelf in een andere Laro gereden en schrok wel een beetje van het verschil. Deze 88"lw van Leo had wel bladveren, schokte wat meer, maar de wegliging was een wereld van versschil. De banden van hem waren 7.50*16 van michelin.
Mijn naam is Willem Aaldering uit Duiven. Ik heb sinds donderdag een Laro 88"stawag. De banden die eronder liggen zijn 6.50*16 vaneen onbekend merk uit vlgns mij China. Profiel is grove blokken. Breedte is mij onbekend (staat er niet op) en lijken eerder geschikt voor terrein dan de weg. Het geheel oogt ook erg iel in de wielkasten.
Het is natuurlijk lastig om zoiets echt goed te beoordelen vanachter de computer, desondanks vermoed ik als ik zo over die grove blokken en een onbekend bandenmerk lees, dat een groot deel van jouw wegliggingsprobleem wordt veroorzaakt doordat je op pure terreinbanden rijdt.
Hermen
Hermen
Zoals gezegd ga ik het eerst met de verkoper opnemen. Als het terreinbanden zijn zijn ze misschien wel te verkopen of ruilen voor 2e hands goede banden. Ze zijn nog erg nieuw.
of gebruiken in het terrein. bandenspanning kan ook een verschil maken. zoals eerder gezegd vanachter de omputer lastig te beoordelen
Bij een 88 is dit wel de orginele bandenmaat. Mijn 88 heeft daar een hele tijd op rond gereden. Het profiel zal wel uitmaken maar meestal is het de stuurinrichting (voorspanning swivels, speling, stuurhuis, relais) Mijn eerste 88 reed op hele grove terrein banden en dat maakte herrie maar dweilde niet.
Fred101
Fred101
Willem,
Ik, Apke uit Huissen, heb momenteel Michelin zandbanden onder mijn SIII Stawag liggen. De spanning in de banden heb ik bewust wat hoger gemaakt om een beter stuurgedrag op de weg te krijgen.
Wellicht kunnen we binnenkort "even" banden uitwisselen (ik heb ook nog 4 grof profiel banden staan waar ik Larrie tijdelijk op kan zetten) zodat je (we) het verschil kunnen voelen. Verder heb ik nog twee Mud and Snow banden liggen (voor de winter).
Ook ik heb parabool veren (2 blad voor 4 blad achter).
In het begin had ik speling in het stuurhuis en waren de wielen niet uitgelijnd.
Apke@larrie.nl
of bel me: 06-54 607 923
Apke
www.larrie.nl
Ik, Apke uit Huissen, heb momenteel Michelin zandbanden onder mijn SIII Stawag liggen. De spanning in de banden heb ik bewust wat hoger gemaakt om een beter stuurgedrag op de weg te krijgen.
Wellicht kunnen we binnenkort "even" banden uitwisselen (ik heb ook nog 4 grof profiel banden staan waar ik Larrie tijdelijk op kan zetten) zodat je (we) het verschil kunnen voelen. Verder heb ik nog twee Mud and Snow banden liggen (voor de winter).
Ook ik heb parabool veren (2 blad voor 4 blad achter).
In het begin had ik speling in het stuurhuis en waren de wielen niet uitgelijnd.
Apke@larrie.nl
of bel me: 06-54 607 923
Apke
www.larrie.nl
Apke ik heb je gemailt.
Ik hoor nu ook over swivels en stuurhuis. Dit gaat mij nu al boven de pet maar besef dat ik de garage maar eens alles moet laten nakijken vwb de afstellingen van eea. Ben wel blij met deze kreten, heb ik weer wat na te pluizen in de boeken. Bedankt en ik blijf openstaan voor suggesties.
Ik hoor nu ook over swivels en stuurhuis. Dit gaat mij nu al boven de pet maar besef dat ik de garage maar eens alles moet laten nakijken vwb de afstellingen van eea. Ben wel blij met deze kreten, heb ik weer wat na te pluizen in de boeken. Bedankt en ik blijf openstaan voor suggesties.
Willem,
Helaas (tot nu toe) geen e-mail van je ontvangen.
Probeer het nogeens op:
apke@larrie.nl
of anders op ap@matteman.nl
Niet direct uitgaan van het ergste. Het kan ook iets eenvoudigs zijn (speling in de spoorstang o.i.d.).
Speling is eenvoudig zelf de controlern als de wielen omhoog zijn.
Het nadeel van garagebedrijven is dat de meter daar meestal per uur loopt ......... en er zitten snel een hoop uren in een Landrover
Groetjes,
Apke
Helaas (tot nu toe) geen e-mail van je ontvangen.
Probeer het nogeens op:
apke@larrie.nl
of anders op ap@matteman.nl
Niet direct uitgaan van het ergste. Het kan ook iets eenvoudigs zijn (speling in de spoorstang o.i.d.).
Speling is eenvoudig zelf de controlern als de wielen omhoog zijn.
Het nadeel van garagebedrijven is dat de meter daar meestal per uur loopt ......... en er zitten snel een hoop uren in een Landrover
Groetjes,
Apke
banden kunnen wel invloed hebben, maar meestal is de invloed van fusee voorspanning en/of juiste sporing groter. Die parabool veren (REGA kennende is dat Rocky Mountain) mogen het probleem niet zijn, zeker een gerenomeerd merk met voldoende ervaring. 6.5-16 is ook beslist niet te klein, los van het feit dat dweilen eigenlijk alleen te verklaren is door te grote banden) maar de originele maat voor jouw wagen.
Kortom, uitllijning/fussee/speling eens na laten kijken. Maar ook dat zal bij REGA wel netjes opgelost worden.
Overigens rij ik zelf michelin XZL en dat is inderdaad best een stijve band dus best kans dat je altijd wat meer blijft "zoeken" op jouw banden als met de michelins waar je mee vergelijkt (afhankelijk van hoe het carcas van de band opgebouwd is). Maar echt dweilen (en dus continue moeten corrigeren) is niet goed. Zou persoonlijk trouwens niet persé grotere banden willen 7.50-16 is mooi voor de 109 te brede banden wordt je ook niet gelukkig van. Weet niet of REGA ook een overdrive heeft gemonteerd, want dan heb je voor het motor geluid ook geen grotere banden meer nodig.
Nog veel plezier met je auto.
Groet, Wilberth
Kortom, uitllijning/fussee/speling eens na laten kijken. Maar ook dat zal bij REGA wel netjes opgelost worden.
Overigens rij ik zelf michelin XZL en dat is inderdaad best een stijve band dus best kans dat je altijd wat meer blijft "zoeken" op jouw banden als met de michelins waar je mee vergelijkt (afhankelijk van hoe het carcas van de band opgebouwd is). Maar echt dweilen (en dus continue moeten corrigeren) is niet goed. Zou persoonlijk trouwens niet persé grotere banden willen 7.50-16 is mooi voor de 109 te brede banden wordt je ook niet gelukkig van. Weet niet of REGA ook een overdrive heeft gemonteerd, want dan heb je voor het motor geluid ook geen grotere banden meer nodig.
Nog veel plezier met je auto.
Groet, Wilberth
Hallo Willem
advies 1
rijd eens met de auto van apke uit de mailing
vergelijk zijn parabooltjes eens met de jouwe
hij spreekt over meerdere bladen achter
ik vond jouw vering heeeeeeeeeel soepel zo niet slap
bij het monteren van paraboolveren horen er ook ander schokbrekers bij
is dat wel het geval?
ps
de swivvelbollen zijn de bollen achter de voorwielen die bepalen
of je wielen recht lopen en niet te stoerf sturen
je kunt ze afstellen door plaatjes te verminderen of vermeerderen
en dan met een veerunster de uitslag meten
bij de cursus leer je dat
aanbevelenswaardig en heeeeeeeeeeeel verhelderend
tot naarden
groet
Leo
advies 1
rijd eens met de auto van apke uit de mailing
vergelijk zijn parabooltjes eens met de jouwe
hij spreekt over meerdere bladen achter
ik vond jouw vering heeeeeeeeeel soepel zo niet slap
bij het monteren van paraboolveren horen er ook ander schokbrekers bij
is dat wel het geval?
ps
de swivvelbollen zijn de bollen achter de voorwielen die bepalen
of je wielen recht lopen en niet te stoerf sturen
je kunt ze afstellen door plaatjes te verminderen of vermeerderen
en dan met een veerunster de uitslag meten
bij de cursus leer je dat
aanbevelenswaardig en heeeeeeeeeeeel verhelderend
tot naarden
groet
Leo
Heb Apke opnieuw gemailt en ga met hem afspreken. Ben wel zeer nieuwsgierig geworden. Ga denk ik donderdag bij REGA langs om te vragen of zij kunnen helpen. Neem hierbij jullie mening en ideen mee (als dat mag).