Series olie fabriek ???

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Martin88LW

Series olie fabriek ???

Bericht door Martin88LW »

Hoi allen,

Helaas weer terug van vakantie, maar met een blijvende smile
We hebben een kleine 1000!!km vrij onbezorgd met de LW kunnen rijden. Het enige (en dat wist ik al een beetje) wat ik in de peiling moest houden waren de nivo's van de hoofd- en tussenbak en daar ligt ook de reden van mijn vraag.
Ik heb beide bakken met de voorgeschreven hoeveelheden (1,5l voor de hoofdbak en 2,5l voor de tussenbak) afgevuld. Olie is EP80W90. Na de eerste 300km bleek het nodig om bij de tussenbak 1/4 liter bij te vullen. Ik keek dit regelmatig na omdat er uit het vliegwielhuis en ik denk ook bij de schakelassen wat olie lekte en er dus een vlekje op straat ontstond. Na 600km nog eens gekeken: hoofdbak iets te hoog, tussenbak ok. Dat is al wazig, maar nu ik weer thuis ben zag ik dat op de achterkant van de auto allemaal hele kleine olie spettertjes zitten en er komt ook geen vlek meer op straat. Schrikken dus, want dat zou betekenen dat er geen olie meer over is om te lekken.
Weer de nivopluggen eruit en wat schetst mijn verbazing? Tussenbak op niveau, hoofdbak iets teveel. Hoe kan dit??????
Overigens gebruikt de motor vrijwel geen motorolie (op 1000km misschien 2mm op de peilstok) en de olie die weglekt is zeker gearbox olie en komt ook niet uit 1 van de diff's
Wie helpt mij uit de droom??

Groeten,

Martin de Ruiter
Hermen Vlothuizen

Re: Series olie fabriek ???

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Kan de olie die je op de achterkant vond door de hitte via de ontluchting uit je achteras gekomen zijn?

Hermen
Paul 109D

Bericht door Paul 109D »

Het kan ook gewoon onverbrande diesel zij op je achterkant ( er vanuitgaande dat het hier een dieselmotor betreft ) welke ongebruikt de uitlaat verlaat, no worries, toen ik in colonne naar de prikkersdag kwam reed ik ook achter en diesel en was mijn 109 gespikkeld bij aankomst !!

grtzz paul
Martin88LW

Da's een goeie

Hoi Hermen,

N.a.v. jou berichtje heb ik even onder de auto gelegen en wat blijkt: het ontluchtingsslangetje van de achteras zat potdicht! Daardoor zijn de keerringen bij de aandrijfflens en de rechter astap gaan lekken. Het lijkt er dus inderdaad op dat de oliespetters op de achterkant van de achteras zijn.
Blijft nog wel dat het lekken van de beide bakken spontaan opgehouden lijkt te zijn, dat is voor mij nog even een raadsel.
In ieder geval bedankt!

Groeten,
Martin
Martin88LW

Hoi Paul,

Bedankt voor je reactie! Het was echter geen diesel, maar olie uit de achteras (zie mijn reactie op Hermen z'n berichtje)
Daarnaast draait het dieseltje van mijn LW zo mooi dat er alleen bij gas geven een zwart pluimpje (en dan moet je heel goed kijken) uit de uitlaat komt.
Als er gasolie uit de uitlaat komt dan hangt er constant een lichtgrijze damp achter de auto omdat dat verdampt door de hitte in de uitlaat. In jouw geval zou ik eerder denken aan een brandstoflekkage bij je voorganger.
Groeten,

Martin de Ruiter
Luit 88sw

Bericht door Luit 88sw »

Heb vorig jaar tijdens onze vakantie naar Frankrijk ook in het begin ook last gehad van olie lekkage.
Daarvan was de oorzaak de oliekeringen, van de bakken.Na enige tijd is dat gestopt en verlies nu geen druppel olie meer.
Martin88LW

In dat geval hoop ik dat de mijne nu dan ook stopt met lekken. Heb je de keerringen daarna nog vervangen?
Ik blijf het toch raar vinden dat het lekken zomaar stopt, maar goed: vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan

Martin
janzzen

Bericht door janzzen »

zit er nog wel olie in dan?? :-)

janzzen
Martin88LW

Da's nou net het gekke, alles is idd op peil ?-)

Martin
Plaats reactie