Hallo,
Ik heb sinds enige tijd nogal vreemde symthomen in het electrische systeem van mijn Ambu SIII bj 78. de symthomen doen zich voor na het vangen van beid voeten bakken en het opnieuw schilderen van de carroserie. De wings zijn eraf geweest om de voeten bakken te kunnen vervangen. nieuwe er in en meteen daarna alles goed in de verf gezet. na dien alles weer gemonteerd. en toen begon het geemmer in het elektrische systeem. Zelf heb ik het vermoeden dat het om een massa probleem handeld, zeker ben ik hier niet van.
Slecht functioneren knipperlicht, te snel of helemaal niet. temp meting is veel te hoog terwijl de motor koud is, dashbord verlichting werkt niet meer, groot licht signalering. voor het overige werken lijken de overige zaken wel te werken.
gaarne enkele tips waar te beginnen en hoe het aan te pakken om het op te lossen, wil er over enkele weken mee op vakantie en wil het dat graag weer voor elkaar hebben
Groeten Dènis
vreemde symthomen elektrisch systeem
Re: vreemde symthomen elektrisch systeem
Check massa draad van spanningsregelaar. Dit is een koperen litze kabeltje dat ergens aan de voorgril vast zit. Het kan zijn dat de gril massa contact heeft gehad via de wings naar achteren waar de wing zit vast gebout. Door de handel te verven kan dit contact nu weg zijn.
Ik heb na het schilderen van de binnenzijde van de motoruimte dat massadraadje gelijk aan het boutje waar de gril op het chassis vast zit gemonteerd. Wel eerst dat plekje op het het chassis kaalgenaakt voor beter contact. Na bevestigen de handel met blanke tectiel overgespoten.
Meet de boordspanning is met wel en niet draaiende motor. Met draaiende motor moet die 27,2 volt zijn met stilstaande motor minder, 24 tot 26 volt o.i.d. afhankelijk van de staat van je accu's.
Als je spanningsregelaar defect is of geen massa heeft kan die spaning bij draaiende motor oplopen tot wel 30 a 35 volt. Rusultaat overkokende en mogelijk exploderende accu's en rokende andere electronica. Er zit zit wel niet veel in en wat er in zit is eenvoudig maar vindt dit soort dingen niet leuk.
Check ook de centrale plus aansluiting. Dat is die bout die naast je start motor tegen de wing gemonteerd, waar de plus van je accu, de bruine (laadkabel) van de spanningsregelaar en draad van de startmotor op samen komen. Zorg dat deze schoon is (d.w.z. geen oxidatie) en degelijk vast zit. Hier wil je geen sluiting tenzij je wilt lassen o.i.d.
succes,
Arnold.
Re: vreemde symthomen elektrisch systeem
Als je je voetenbak eruit haalt moet je ook je voetenplaat eruit halen.
In de voetenplaat zit bij mijn ambu in ieder geval een boutje naar beneden, waar naast de leidingen voor de verwarming achterin ook een massakabeltje zit. Is dit het misschien ?
Groeten,
Gert,
Die een heerlijk weekje ardennen heeft gehad !
In de voetenplaat zit bij mijn ambu in ieder geval een boutje naar beneden, waar naast de leidingen voor de verwarming achterin ook een massakabeltje zit. Is dit het misschien ?
Groeten,
Gert,
Die een heerlijk weekje ardennen heeft gehad !