probleempje smeeroliedruk

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dave K

probleempje smeeroliedruk

Bericht door Dave K »

Een week of twee geleden heeft BB eindelijk haar nieuwe motor gekregen. De motor is compleet overhaalt en alle lagers, afdichtingen en andere slijtage delen zijn vervangen.

De motor heeft er nu ongeveer 700 kilometer opzitten en loopt vreselijk mooi.
Ik heb echter een klein probleempje. Als ik langere tijd boven de 85 heb gereden dan gaat bij stationair draaien het smeeroliedruklampje branden . Zodra je ook maar een beetje gas geeft is het weer uit en als je daarna een tijdje rustig aan hebt gereden dan gaat het weer helemaal weg.

Morgen ga ik dus maar beginnen met het verversen van de olie en filter. Tevens vervang ik meteen maat even de druksensor. Het was een 12V blok maar is nu omgebouwd naar 24V. Ik geloof dat dit voor deze druksensor niets uit maakt aangezien het alleen aan maakcontact is.
Maar ja, misschien is hij inwendig wat versleten en te gevoelig geworden.

Ik zit nog te twijfelen om de carterpan er onder vandaan te bouten om het overstortklepje van de smeeroliepomp te inspecteren. Deze pomp is niet uit elkaar geweest. Ik heb hem alleen gespoeld met wat diesel toen het blok uit elkaar is geweest. Misschien is het niet onverstandig om de hele pomp gewoon even te wisselen voor een ander. Hij zit uiteindelijk maar met 2 boutjes vast.

Nou ja, we zien morgen wel waar het schip strand en hopen voor het beste.

Dave
LR SIII 109? ex NL leger 2.5 NA, LHD "Betty Boop"
Hugo

Re: probleempje smeeroliedruk

Bericht door Hugo »

Dave,

Wellicht niet het bericht waar je op zit te wachten maar ik begrijp niet dat als je zoveel werk/geld in je blok steekt, je niet even naar je oliepomp gekeken hebt. Ik zou hem of gewoon vernieuwd of gereviceerd hebben. Vooropgesteld dat de rest goed gedaan is (lagers etc.) lijkt het symptoom wat je beschrijft exact op een versleten pomp.

Mvrgr, Hugo
Apke

Re: probleempje smeeroliedruk

Bericht door Apke »

Hoi Dave,

Helaas, er is geen 123 oplossing.

Wat kan er aan de hand zijn:
1. Het stationaire toerental kan te laag zijn waardoor de oliepomp te langzaam draaid om voldoende druk te kunnen leveren.
2. De olie kan van de verkeerde samenstelling zijn waardoor deze te dun wordt. Dit kan ook gebeuren omdat er wat diesel is achtergebleven in de oliepomp.
3. De oliepomp kan versleten zijn.
4. de censor zou inderdaad de boosdoener kunnen zijn

1. Meten is weten, maar op het gehoor kan je ook een heel eind komen. Luister naar andere landrovers met een zelfde soort motorblok of probeer aan een toerenteller te komen die je (tijdelijk) op het blok kunt zetten.
Ik heb geen idee hoe jou blok verder loopt na de revisie.

2. de problemen zouden nadat er nieuwe olie in is gegaan opgelost moeten zijn.

3. Lijkt mij het meest waarschijnlijke.
In de oliepomp draaien twee tandwielen. Deze nemen langs de buitenkant de olie mee en in het midden grijpen de tandwielen in elkaar waardoor de olie niet meer terug kan.
Het overdruk klepje is om de maximale druk niet te hoog te laten oplopen. Als dat openblijft hou je nagenoeg geen druk meer over.

4. De censor zou bij ongeveer 1/2 bar moeten reageren. Hoewel het lijkt dat deze z'n werk goed doet, zou dit (hoewel onwaarschijnlijk) ook de boosdoener kunnen zijn.
Ook hierbij geldt: meten is weten.

Ik heb zelf ook oliedruk problemen gehad (altans Larrie) en doormiddel van een andere oliepomp volledig verdwenen.
Als de carterpan er onderuit is, is het vervangen van de pomp niet erg veel werk. Bij mij hadden de inwendige tandwielen iets speling op de assen waardoor een deel van de (dunne, warme olie) terug vloeide.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben,

Apke
www.larrie.nl
(die geen problemen heeft met Olie, hij lust alles: diesel, olie en koelwater ..... makkelijk in de kost)
Plaats reactie