Zwaar verslaafd of niet??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Sjoerd

Zwaar verslaafd of niet??

Bericht door Sjoerd »

Volgens mij is ons 88 2a dieseltje zwaar verslaafd aan de sterke drank, Ik heb een globale berekening gedaan en kom uit op 1 op 6 á 7. Dit rijdt onze 109 2a stawag op lpg ook en dat vind ik dus voor een diesel wat aan de ruime kant volgens mij kan het wel wat zuiniger.

Wat is het verbruik ongeveer van een 88 diesel en hoe of waar kan ik het beste beginnen met verbeteren of vernieuwen, moet dus nog beginnen met "tunen".

Het enige opvallende is dat bij een koude start de auto FLINK blauw rookt.

Ben weer eens benieuwd naar alle tips.

Groetjes Sjoerd
Menno

Re: Zwaar verslaafd of niet??

Bericht door Menno »

Moet beter kunnen, mijn 109 doet al 1 op 8 a 9. Een 88 moet dat dus zeker beter kunnen. Overigens duidt de blauwe rook op verbrande motorolie, niet op diesel.
Sjoerd

Dus toch een diesel slurper

Bericht door Sjoerd »

Ok hij gebruikt dus flink teveel diesel. Maar waar kan ik het beste beginnen, verstuivers laten testen of de pomp anders timen???? en hoe moet je dat lelijke ding timen. Is blauwe rook altijd diesel??? kan het ook met de koude start te maken hebben hij verbruikt namelijk bijna geen drup olie.

Groetjes Sjoerd
Frans Bonnes

Re: Dus toch een diesel slurper

Bericht door Frans Bonnes »

Laat om te beginnen de verstuivers maar eens nakijken.
Als tenminste zoals jij zegt de rest goed is.

FB
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Nou ja of de rest goed is weet ik niet, heb het grobbekuiken nog niet zo lang dus weten doe ik het niet. Weet alleen dat de driveline in zeer goede staat verkeert na revisie van de assen. De bak is nieuw en de aandrijfassen zijn ook nieuw en dat loopt dan ook geweldig soepel allemaal. Het motortje pakt wel goed op als je gas geeft, hij wil graag maar hij zuipt dus blijkbaar als een ketter.
De auto heeft geen vrijloopnaven maar wel 235/85-16 bandjes
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De banden hebben zeker een grote invloed op het door jou gemeten verbruik.
Afgezien van de (te) brede banden die niet echt meehelpen aan het verbruik heb je ook nog te maken met de afwijking van de kilometerteller/snelheidsmeter.
Uitgaande van de grootste standaardmaat banden voor een 88" S2a (6.5x16) geeft de kilometerteller nu minimaal 10% te weinig aan waardoor het verbruik wat jij meet minstens 10% hoger is als het werkelijke verbruik.

Dennis B.
Apke

Re: Zwaar verslaafd of niet??

Bericht door Apke »

Hoi Sjoerd,

Het zou kunnen zijn dat de brandstofpomp wat ruim staat afgesteld. Hierdoor verbruik je wat meer diesel dan normaal.
Een te ruim afgestelde brandstofpomp levert wat meer vermogen, maar kleven op de lange duur weer wat nadelen aan:
- door de zwarte pluim ontstaat er flink wat roet afzetting in de uitlaat.
- er ontstaat ook knap wat roet afzetting in het blok,
hierdoor kunnen de verstuivers verstopt raken
wat als gevolg heeft dat ze minder nevelen en grotere druppels achterlaten
de grotere druppels kunnen op de cilinderwand zich vermengen met de achtergebleven olie (wat een blauwe walm tot gevolg heeft).

De blauwe olie kan ook duiden op versleten / uitgedroogde klepseals.

De Larrie (Serie III 109 D Stawag) loopt momenteel ook 1:8, maar dat is in het stadsverkeer, lange afstand weet ik 1:10 halen.

Hoewel Larrie niet echt een fabrieks afgestelde Laro is (115 KM/U op een vlakke weg, zowel heen als terug) kan ook ik een verbruik halen van 1:10, mits er lange afstanden gereden worden en niet te hard.
Hoewel mijn blok aardig op z'n einde loopt (ehh, versleten krukaslagers, versleten klepseals, klein lekje in de koppakking) heb ik dit blok met diesel cleaner al aardig schoon gekregen (de buurt knapte er ook flink van op).
Om het roken nog meer te verminderen heb ik de verstuivers moeten vervangen.
Uiteindelijk heb ik besloten om de brandstofpomp toch maar aan de rijke kant te laten staan (ietse meer power is wel lekker op de snelweg) omdat ik regelmatig met aanhangers de snelweg op ga.

Momenteel ben ik bezig met zonnebloemolie en ik moet zeggen, het roken is minder geworden en de motor loopt soepeler. LET OP: dit is in Nederland niet toegestaan. voor meer info zie postings over zonnebloemolie.

Moraal van dit verhaal:
Zowel verbruik al vermogen kunnen per blok verschillen. Geen motor is gelijk (in de racerij geeft het ene blok max 420 PK terwijl het andere, exact gelijke blok niet boven de 395 PK uitkomt).
Staar je daar niet geheel blind op.

Verbruik is afankelijk van de omstandigheden. Alleen stadsverkeer geeft een veel hoger verbruik dan alleen snelweg.
(ga maar eens een dagje lekker in het zand spelen, 1/2 tank brandstof en weinig km).

Een goed afgesteld blok met schone verstuivers zal ook op de lange termijn goed blijven presteren.
Mijn stelregel: meer power = meer onderhoud bij een gelijkblijvend blok.

Waar zou ik beginnen:

Voeg wat aan de diesel toe om het brandstof systeem schoon te maken (diesel cleaner). Een klein potje, maar het kan wonderen verrichten. Ga er vooral een lekkere lange afstand mee rijden om de boel goed schoon te branden.

Zorg voor een goede afstelling: kleppen, brandstofpomp, luchtfilter en brandstoffilters schoon.

Uiteindelijk heb ik de verstuivers vernieuwd, deze bleven een verstoring geven.

Succes ermee,

Apke
www.larrie.nl
Plaats reactie