Prijs 109 + vraag over gegalv. chassis

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Wiebe

Prijs 109 + vraag over gegalv. chassis

Bericht door Wiebe »

Op Internet kwam ik de volgende advertentie tegen:
"Stationwagen serie III 109, diesel uit '75. Gegalvaniseerd chassis, nieuwe reminrichting, gereviseerd 2.25 blok, nw koppeling en drukgroep, nieuwe BF goodrich MT banden, nieuwe paraboolveren, opnieuw gespoten, nieuwe hydroliek."
Waar ik benieuwd naar ben: de chassiswissel is door de verkoper zelf uitgevoerd. Daarna heeft de RDW de auto omgekeurd naar geel kenteken. Zij moeten het chassis+chassisnummer dus gezien hebben, en blijkbaar hadden ze er geen problemen mee. In hoeverre is het zelf vervangen van chassis een issue bij Land Rovers, zijn er later problemen te verwachten met de verzekering (bv bij een ongeluk)?
Dan de prijs: deze bedraagt 9900 Euro. Lijkt me wat hoog. Wat is een goede richtprijs voor een volledig opgeknapte 109?
Steven

Re: Prijs 109 + vraag over gegalv. chassis

Bericht door Steven »

Volledig opgeknapt is nog maar de vraag.
Als de auto echt zo goed is als je zegt dan vind ik de prijs redelijk.
Ik ben zelf ook bezig om mijn StaWag volledig aan te pakken en er zit een bult werk in hoor.Maar als er links en rechts over de slechte delen is heen geschilderd dan zit je over 5 jaar weer. Hoe zit het namelijk met de middelste deurstijlen zijn die onderaan helemaal roestvrij? zoniet dan weet je dat die een keer vervangen moeten worden. Dan kan je ze nu alvast bestellen in Engeland en dan mag je hopen dat je ze over een halfjaar hebt a 250 euro het stuk.

Je kan ook een slechte kopen voor 2500 euro dan weet je dat je dingen zelf moet vervangen maar daar is de prijs ook naar. Uiteinelijk ben je even duur uit.
Je kan ook bij een garagebedrijf eentje kopen voor 7500 euro en dan kan je er van uit gaan dat je binnen nu en drie jaar ook dingen moet gaan vervangen en dan ben je dus weer even duur uit.
Het zijn oude auto's, 25 jaar of ouder en bij iedere oude auto gaat wel eens wat kapot. Zeker als je kijkt naar waar ze voor gebruikt worden. Ik ken modernere auto's die dat nog geen 3 jaar volhouden.

Ik zou rustig verder kijken naar een goedkopere maar dan moet je wel bereid zijn om smeerhanden te krijgen. Een Land Rover betekent sleutelen .
Als je de Land Rover wilt om alleen maar te toeren in het weekend en er zelf zo min mogelijk aan te doen dan kan het best nog wel eens de auto voor jou zijn.

Sterkte met je keuze
Steven

P.S.: kijk uit voor het virus: als je het hebt dan kom je er niet meer vanaf
Wiebe

gelukkig was ik een 2cv gewend...

Bericht door Wiebe »

Hahaa, je verhaal komt meer dan bekend voor, ik rijd nog steeds in 2cv's en daar gaat precies dezelfde vlieger op. Het rot weg waar je bij staat. Jammer is alleen dat je bij een eend bijvoorbeeld het motorblok in je eentje eruit kunt tillen als er wat mee is, dat zie ik bij de Land Rover nog niet zo snel gebeuren... Het virus heb ik trouwens al, ik heb nu een 90 die prima bevalt, maar voor het betere reiswerk zoek ik toch een station.

Maar hoe zit het met die chassis? Iemand die zelf een chassiswissel uitvoert, zijn daar later problemen mee te verwachten met verzekering/apk/rdw?
Hugo

Re: prijs 109 + vraag over gegalv. chassis

Bericht door Hugo »

Wiebe,

Als het chassisnummer door de RDW is ingeslagen kun je dat herkennen aan de letters 'RDW' voor het chassisnummer. (Of eventueel een officiele aantekening op je kentekenbewijs, dit kwam/komt ook wel eens voor). Als je niet kunt zien dat het door de RDW is ingeslagen kun je er (theoretisch) altijd gezeur mee krijgen, dan is het dus zaak dat je kunt bewijzen hoe je aan het chassis gekomen bent. (faktuur enzo). In praktijk denk ik dat het met de APK en verzekering allemaal wel meevalt, alleen als je een keer met een 'illegaal' ingeslagen chassisnummer naar de RDW moet (voor bv. omkeuring geel/grijs of Camper) kun je wellicht vragen krijgen als bv. het chassis er veel nieuwer uitziet dan de rest van de wagen.

Als je precies wilt weten hoe een en ander zit kun je het best de RDW even bellen of op hun I-net site kijken.

Overigens denk ik dat je voor deze prijs een hele knappe Laro moet krijgen anders is de prijs (wat mij betreft) aan de hoge kant.

Mvrgr, Hugo
Plaats reactie