Remmen schoonmaken
Remmen schoonmaken
Hallo Prikkers,
Ik ben zondag in Axel wezen spelen en omdat mijn auto niet vies wilde worden heb ik de lange waterbak een beetje harder genomen als strikt noodzakelijk was. Gevolg: radiateur vol prut, hele motorblok vol prut, binnenkant voetenbakken vol prut... Dus op de terugweg begon de watertemperatuur een beetje op te lopen. Even gestopt en radiateur goed schoongemaakt met water en een zacht borsteltje. Perfect, lekker naar Wateringen gereden (185 km.). Daar de wagen helemaal met de hogedrukreiniger afgespoten, motorkap open, op wing gaan staan en het blok grondig af gespoten (met draaiende motor...). Wielen van binnen en van buiten goed afgespoten, als een zonnetje stond hij er bij en de straat was mooi egaal grijs van de bagger :+
Na het eten de reis naar Amsterdam aanvaard. Na 15 kilometer begint het olietemperatuurmetertje nijdig op te lopen naar het rode blokje, watertemperatuur nog goed. Even gestopt op de vluchtstrook, beetje af laten koelen en met 80 km/h naar de Total aan Leiderdorp gereden. Even gewacht, wil weer verder rijden, remmen vast. ANWB gebeld, kwam na een half uurtje (compliment) en al mijn remmen waren op mirakuleuze wijze weer losgekomen tijdens het wachten. De beste man kon me niet meer vertellen als rustig doorrijden en goed opletten. Nog even gevraagd of er die middag rotzooi in mijn remtrommels heeft kunnen komen en hij antwoorde dat dit altijd mogelijk is, maar dat deze auto daar toch tegen zou moeten kunnen (compliment twee). Weer met 80 km/h verder gereden maar olietemp. bleef steeds een beetje oplopen, dus nog twee keer onderweg gestopt om af te laten koelen. Toen ik vlak bij huis was (na in totaal ong. 70 km.) begon de olietemp. weer iets terug te zakken.
Nu twee vragen: Ik wil mijn remtrommels reinigen, ook de handrem, wat moet ik doen, waar moet ik op letten, tips, trucs, idee?
Wat is er in godsnaam aan de hand met mijn olie???
Het is weer een heel verhaal zo op de maandagochtend, ik hoop dat jullie me kunnen helpen...
Groet Sue en Leopold
Ik ben zondag in Axel wezen spelen en omdat mijn auto niet vies wilde worden heb ik de lange waterbak een beetje harder genomen als strikt noodzakelijk was. Gevolg: radiateur vol prut, hele motorblok vol prut, binnenkant voetenbakken vol prut... Dus op de terugweg begon de watertemperatuur een beetje op te lopen. Even gestopt en radiateur goed schoongemaakt met water en een zacht borsteltje. Perfect, lekker naar Wateringen gereden (185 km.). Daar de wagen helemaal met de hogedrukreiniger afgespoten, motorkap open, op wing gaan staan en het blok grondig af gespoten (met draaiende motor...). Wielen van binnen en van buiten goed afgespoten, als een zonnetje stond hij er bij en de straat was mooi egaal grijs van de bagger :+
Na het eten de reis naar Amsterdam aanvaard. Na 15 kilometer begint het olietemperatuurmetertje nijdig op te lopen naar het rode blokje, watertemperatuur nog goed. Even gestopt op de vluchtstrook, beetje af laten koelen en met 80 km/h naar de Total aan Leiderdorp gereden. Even gewacht, wil weer verder rijden, remmen vast. ANWB gebeld, kwam na een half uurtje (compliment) en al mijn remmen waren op mirakuleuze wijze weer losgekomen tijdens het wachten. De beste man kon me niet meer vertellen als rustig doorrijden en goed opletten. Nog even gevraagd of er die middag rotzooi in mijn remtrommels heeft kunnen komen en hij antwoorde dat dit altijd mogelijk is, maar dat deze auto daar toch tegen zou moeten kunnen (compliment twee). Weer met 80 km/h verder gereden maar olietemp. bleef steeds een beetje oplopen, dus nog twee keer onderweg gestopt om af te laten koelen. Toen ik vlak bij huis was (na in totaal ong. 70 km.) begon de olietemp. weer iets terug te zakken.
Nu twee vragen: Ik wil mijn remtrommels reinigen, ook de handrem, wat moet ik doen, waar moet ik op letten, tips, trucs, idee?
Wat is er in godsnaam aan de hand met mijn olie???
Het is weer een heel verhaal zo op de maandagochtend, ik hoop dat jullie me kunnen helpen...
Groet Sue en Leopold
Re: Remmen schoonmaken
Eindelijk een beetje echt terrein gereden Sue? Leuk om te zien!!
Je remtrommels reinigen is eigenlijk een fluitje van een cent.
a. Je gaat naar de autospeciaalzaak en haalt 5 bussen remmenreiniger (voor elke trommel 1) kosten ca 2 euro per bus........ (sommige zaken vragen zelfs 5 euro!!!) ik betaal gemiddeld 1,60.
b. Auto omhoog, wiel eraf
c trommel eraf (borgschroefje los) soms zit ie wat vast dan gewoon goed trekken
aan de trommel eventueel tikken met een hamer rondom.
d. schoonmaken. (hoeft niet uit elkaar, met een schroevendraaier als look en een
bus remmenreiniger kun je alles schoonmaken......
e. weer in elkaar en meteen even de remvoeringen stellen, die bout aan de
achterzijde van de remankerplaat. (eventueel borgschoefje niet weer monteren
is nl niet noodzakelijk, nl je trommel valt er echt niet af als je wiel erop zit......
en dan kunnen ze ook niet vastrotten , wat wel eens wil gebeuren.....
Ongeveer 5 a 10 minuten werk per trommel.
De handrem trommel is wat meer werk......
Aandrijfas los, trommel op dezelfde wijze los etc. Vooral de aandrijfas loshalen is wat meer werk.
Ik ben ook van mening dat de handrem minder noodzakelijk is om schoon te maken (hoger?)
Mocht je nog vragen hebben.... Roep maar!
Groet Bowy
Je remtrommels reinigen is eigenlijk een fluitje van een cent.
a. Je gaat naar de autospeciaalzaak en haalt 5 bussen remmenreiniger (voor elke trommel 1) kosten ca 2 euro per bus........ (sommige zaken vragen zelfs 5 euro!!!) ik betaal gemiddeld 1,60.
b. Auto omhoog, wiel eraf
c trommel eraf (borgschroefje los) soms zit ie wat vast dan gewoon goed trekken
aan de trommel eventueel tikken met een hamer rondom.
d. schoonmaken. (hoeft niet uit elkaar, met een schroevendraaier als look en een
bus remmenreiniger kun je alles schoonmaken......
e. weer in elkaar en meteen even de remvoeringen stellen, die bout aan de
achterzijde van de remankerplaat. (eventueel borgschoefje niet weer monteren
is nl niet noodzakelijk, nl je trommel valt er echt niet af als je wiel erop zit......
en dan kunnen ze ook niet vastrotten , wat wel eens wil gebeuren.....
Ongeveer 5 a 10 minuten werk per trommel.
De handrem trommel is wat meer werk......
Aandrijfas los, trommel op dezelfde wijze los etc. Vooral de aandrijfas loshalen is wat meer werk.
Ik ben ook van mening dat de handrem minder noodzakelijk is om schoon te maken (hoger?)
Mocht je nog vragen hebben.... Roep maar!
Groet Bowy
Re: Remmen schoonmaken
Sue,
heb je de olie al gepeild?
Als het olieniveau te laag komt loopt de olietemperatuur ook op omdat de olie sneller verwarmt wordt dan het af kan koelen door de kleine hoeveelheid.
Ik zou ook eens kijken of de by-pass die je gemaakt hebt wel goed functioneerd en geen belemmering vormt voor een goede doorstroming.
Je kunt natuurlijk altijd nog je oliekoeler terug monteren.
Hopelijk vind je de oplossing snel want Hesdin komt gauw dichterbij en 350 km rijden in kleine stukjes duurt erg lang.
Succes,
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
heb je de olie al gepeild?
Als het olieniveau te laag komt loopt de olietemperatuur ook op omdat de olie sneller verwarmt wordt dan het af kan koelen door de kleine hoeveelheid.
Ik zou ook eens kijken of de by-pass die je gemaakt hebt wel goed functioneerd en geen belemmering vormt voor een goede doorstroming.
Je kunt natuurlijk altijd nog je oliekoeler terug monteren.
Hopelijk vind je de oplossing snel want Hesdin komt gauw dichterbij en 350 km rijden in kleine stukjes duurt erg lang.
Succes,
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Remmen schoonmaken
Hoi Sue Je weet het he ik wil me altijd op offeren om je plaats naar hesdin in te nemen en je mag zelfs nog wel mee (vindt Annabel niet erg).
Groetjes Jorrit, LR 110" 2,5D Hardtop RHD "Annabel"
[members.home.nl]
Groetjes Jorrit, LR 110" 2,5D Hardtop RHD "Annabel"
[members.home.nl]
Oliekoeler
Sinds ik de oliekoeler er uit heb gehaald heb ik bijna 1000 kilometer gereden, maar het zou altijd kunnen dat er iets ingekomen is...Maar de bypass is compleet van stalen leidingen en koppelingen, dus daar kan niets mee gebeuren, zou je zeggen...Maar misschien op de oude leidingen, ik zal het even checken. Hij lekt er in ieder geval niet op. Olie heeft hij nog voldoende, dus daar zou het ook niet aan moeten liggen. Nu heb ik inmiddels wel gehoord dat als je hem met een hogedrukspuit afspuit, je de sensor een beetje vies en vochtig kan maken en dat het dus lijkt alsof de olietemp oploopt. Dit was namelijk ook zo toen ik hem kocht. Hij had een lange tijd stil gestaan en de olietemperatuur liep vrij hoog op, na een aantal weken flink rijden (= droogstoken) kwam het metertje op een acceptabel pijl.
De remmen gaanwe vanavond gelijk doen, want het ritje naar mijn werk was een leuk avontuur, het is dus erger geworden sinds gisternacht. In ieder geval alvast bedankt voor de tips, ik laat wel even weten hoe het is gegaan!
Groet Sue en Leopold
De remmen gaanwe vanavond gelijk doen, want het ritje naar mijn werk was een leuk avontuur, het is dus erger geworden sinds gisternacht. In ieder geval alvast bedankt voor de tips, ik laat wel even weten hoe het is gegaan!
Groet Sue en Leopold
Remmen afstellen
Hoe controleer je of je de remmen goed hebt afgesteld?
Groet Sue en Leopold
Groet Sue en Leopold
Re: Remmen afstellen
stelnokken aandraaien totdat je de trommel net niet meer kunt draaien. Dan 1 uur los (zoals je een klok op tijd zet.....) Welke kant je op moet draaien merk je vanzelf.
Sterkte Ermee
Groetjes Bowy
Sterkte Ermee
Groetjes Bowy
Re: Oliekoeler
Dat van die temperatuursensor kan ik inkomen zeker omdat je koelwater wel op temperatuur blijft.
Wetenschappelijke onderbouwing heb ik niet, maar ik denk dat of Aad of Dennis B jou (vanavond) van die info kan voorzien.
Groet Bowy
Wetenschappelijke onderbouwing heb ik niet, maar ik denk dat of Aad of Dennis B jou (vanavond) van die info kan voorzien.
Groet Bowy
Re: Remmen afstellen
Open deur toch???????
Boem is ho(wel te laat dan) en staan je remmen niet goed afgesteld.
Beste Sue ik Hoop dat je hier wat aan heb,anders heb ik voor niets zitten typen
Oja nee 't er nog niet morgen naar ziekenhuis en vrijdaggehaald tenzij moeder natuur haar werk gewoon doet.
Groeten Theo Kaufmann/Disco
Boem is ho(wel te laat dan) en staan je remmen niet goed afgesteld.
Beste Sue ik Hoop dat je hier wat aan heb,anders heb ik voor niets zitten typen
Oja nee 't er nog niet morgen naar ziekenhuis en vrijdaggehaald tenzij moeder natuur haar werk gewoon doet.
Groeten Theo Kaufmann/Disco
Re: Oliekoeler
Sue,
Als jou oliekoeler de regelklep aan de bovenste aansluiting van de koeler gemonteerd had hoop ik dat je deze er nog steeds tussen hebt, anders kun je beter de koeler weer terugplaatsen tot je de juiste onderdelen bij elkaar hebt om het definitief te verwijderen. Als de regelklep tussen de flexibele slang die vanaf het tussenstuk bij het oliefilter, en de pijp naar de onderste aansluiting van de koeler loopt zit voorzie ik weinig problemen.
Het is namelijk zo dat de temperatuur sensor beinvloed kan worden door vuil, en water op/tussen de aansluiting, en nu de koeler er niet meer tussen zit zal de olietemperatuur zeker verder oplopen dan met de koeler. Ik heb helaas geen voorbeeld of gegevens over de olietemperatuur zonder koeler, omdat de meter in de regel alleen wordt geplaatst als er een koeler aanwezig is.
Dennis B.
Als jou oliekoeler de regelklep aan de bovenste aansluiting van de koeler gemonteerd had hoop ik dat je deze er nog steeds tussen hebt, anders kun je beter de koeler weer terugplaatsen tot je de juiste onderdelen bij elkaar hebt om het definitief te verwijderen. Als de regelklep tussen de flexibele slang die vanaf het tussenstuk bij het oliefilter, en de pijp naar de onderste aansluiting van de koeler loopt zit voorzie ik weinig problemen.
Het is namelijk zo dat de temperatuur sensor beinvloed kan worden door vuil, en water op/tussen de aansluiting, en nu de koeler er niet meer tussen zit zal de olietemperatuur zeker verder oplopen dan met de koeler. Ik heb helaas geen voorbeeld of gegevens over de olietemperatuur zonder koeler, omdat de meter in de regel alleen wordt geplaatst als er een koeler aanwezig is.
Dennis B.
Re: Oliekoeler
Er bestaat een mogelijkheid tot het plaatsen van een temp sensor op de kop van het oliefilter, er zijn zelfs uitgebreidere koppen die olietemperatuur en -druk meten.
Aad koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Aad koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Oliekoeler
Kan er geen systeem gemaakt worden dat Seu heeft gemaakt, maar met voor en na de by-pass leiding een 3-wegklep. (Eventueel met een mechanische koppeling tussen de kleppen)
Voor korte ritten gebruikt men de by-pass en voor lange ritten, of als de temeratuur te ver oploopt, gebruikt men de olie-koeler. Dit systeem wil ik bij mij in de wagen bouwen.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Groeten,
Dave Frencken
Voor korte ritten gebruikt men de by-pass en voor lange ritten, of als de temeratuur te ver oploopt, gebruikt men de olie-koeler. Dit systeem wil ik bij mij in de wagen bouwen.
Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Groeten,
Dave Frencken
Re: Oliekoeler
Dave,
niets in onmogelijk en al zeker niet bij een Land Rover, of het zinvol is?
Wat jij beschrijft is uiteraard mogelijk, maar tegelijkertijd ook storingsgevoelig en noopt tot foutief gebruik.
Als je een goed functioneel en veilig systeem wilt bouwen met gebruikmaking van jou oliekoeler moet je het laten zoals het is.
Alles wat jij wilt zit daar namelijk al in.
Een oliekoeler is voorzien van een thermostaat die alleen opent als de temperatuur van de olie in het motorblok te hoog oploopt.
Dit "drieweg" systeem zorgt ervoor dat er koelere olie uit de koeler bij de olie in het blok gevoegd wordt en dat de te warme olie direct door de koeler heen gevoerd wordt.
Aad koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
niets in onmogelijk en al zeker niet bij een Land Rover, of het zinvol is?
Wat jij beschrijft is uiteraard mogelijk, maar tegelijkertijd ook storingsgevoelig en noopt tot foutief gebruik.
Als je een goed functioneel en veilig systeem wilt bouwen met gebruikmaking van jou oliekoeler moet je het laten zoals het is.
Alles wat jij wilt zit daar namelijk al in.
Een oliekoeler is voorzien van een thermostaat die alleen opent als de temperatuur van de olie in het motorblok te hoog oploopt.
Dit "drieweg" systeem zorgt ervoor dat er koelere olie uit de koeler bij de olie in het blok gevoegd wordt en dat de te warme olie direct door de koeler heen gevoerd wordt.
Aad koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Oliekoeler
Aad,
De meesten hebben geen olietemp. meter als zij geen koeler hebben, maar zoals je al opmerkte kan het natuurlijk wel, hoewel ik dan een oliedrukmeter wat nuttiger vind.
Het is zeker zo dat als je een koeler met thermostaat hebt, je deze beter kan laten zitten. Als er geen thermostaat in zit (komt vaak voor) kan je er mijns inziens beter een thermostaat in zetten dan alles te slopen, met de kans op onnodige problemen. Ik moet wel opmerken dat ik de koeler van onze 2a er wel uit heb gehaald, maar ik had nog een civiele oliepomp (dus met drukregelklep), en de slangen, en koeler waren nogal slecht.
De koeler van de 101 laat ik gewoon zitten.
Dennis B.
De meesten hebben geen olietemp. meter als zij geen koeler hebben, maar zoals je al opmerkte kan het natuurlijk wel, hoewel ik dan een oliedrukmeter wat nuttiger vind.
Het is zeker zo dat als je een koeler met thermostaat hebt, je deze beter kan laten zitten. Als er geen thermostaat in zit (komt vaak voor) kan je er mijns inziens beter een thermostaat in zetten dan alles te slopen, met de kans op onnodige problemen. Ik moet wel opmerken dat ik de koeler van onze 2a er wel uit heb gehaald, maar ik had nog een civiele oliepomp (dus met drukregelklep), en de slangen, en koeler waren nogal slecht.
De koeler van de 101 laat ik gewoon zitten.
Dennis B.
Re: Remmen schoonmaken
als je remmen vast lopen en na afkoelen weer los zijn dan blijft de zuiger van de hoofdrem cilinder hangen zodat de olie niet terug kan naar het resevoir .
als de olie in het systeem warm word zet het uit en gaat hij van zelf remmen .
je moet hem even los schroeven van de bekrachtiger en schoonmaken en smeren aan het eind van de cilinder . meestal blijft hij hangen op de laatste mm.
dat kan ook temperatuur oplopen verklaren omdat de wagen zwaar loopt .
Ron
als de olie in het systeem warm word zet het uit en gaat hij van zelf remmen .
je moet hem even los schroeven van de bekrachtiger en schoonmaken en smeren aan het eind van de cilinder . meestal blijft hij hangen op de laatste mm.
dat kan ook temperatuur oplopen verklaren omdat de wagen zwaar loopt .
Ron
Re: Oliekoeler
Waar kan ik eigelijk aan zien of er een thermostaat in mijn oliesysteem zit. Dan is een by-pass inderdaad niet nodig.
Groeten,
Dave Frencken.
Groeten,
Dave Frencken.