Zondag omkrijgen
Zondag omkrijgen
Hallo,
Vandaag hopelijk toch wat nuttigs gedaan. Hier kan ik helaas pas over een paar dagen achterkomen.
Ik heb vandaag namelijk de klepsteelrubbers vervangen. Er was er allen een gescheurd. Morgen dus meteen nieuwe bestellen en meteen monteren. Dan maar hopen dat het enigzins werkt tegen de blauwe rook.
Groeten,
Dave Frencken.
Vandaag hopelijk toch wat nuttigs gedaan. Hier kan ik helaas pas over een paar dagen achterkomen.
Ik heb vandaag namelijk de klepsteelrubbers vervangen. Er was er allen een gescheurd. Morgen dus meteen nieuwe bestellen en meteen monteren. Dan maar hopen dat het enigzins werkt tegen de blauwe rook.
Groeten,
Dave Frencken.
Re: Zondag omkrijgen
Valt klus tot nu toe mee of is het een zware bevalling?
Heb je nog speciaal gereedschap nodig om de kleppen van de veren te ontdoen?
Succes en groet,
Hendrik.
Heb je nog speciaal gereedschap nodig om de kleppen van de veren te ontdoen?
Succes en groet,
Hendrik.
Re: Zondag omkrijgen
Hendrik,
daar heb je inderddad speciaal gereedschap voor nodig, maar een creatieve geest kan dit makkelijk zelfmaken.
Een aangepaste lijmtang doet wonderen (het speciale gereedschap is niet meer dan dat) maar ook het maken van een pershandel (gemonteerd op de boutgaten van de kopbouten) is een perfect hulpmiddel.
Belangrijkste bij het maken van een hulpmiddels is dat het sterk genoeg moet zijn en dat het geen beschadigingen veroorzaakt.
Let bij het terugmonteren er op dat de wigjes niet wegschieten, zijn wat moeilijk te vinden.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
daar heb je inderddad speciaal gereedschap voor nodig, maar een creatieve geest kan dit makkelijk zelfmaken.
Een aangepaste lijmtang doet wonderen (het speciale gereedschap is niet meer dan dat) maar ook het maken van een pershandel (gemonteerd op de boutgaten van de kopbouten) is een perfect hulpmiddel.
Belangrijkste bij het maken van een hulpmiddels is dat het sterk genoeg moet zijn en dat het geen beschadigingen veroorzaakt.
Let bij het terugmonteren er op dat de wigjes niet wegschieten, zijn wat moeilijk te vinden.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Zondag omkrijgen
dit zou toch ook mogelijk moeten zijn zonder je kop van je blok te halen?
perslucht op je cilinders zetten. zuiger in bovenste stand... ect.
toch lijkt het me een behoorlijke klus...
had jij je kop wel los liggen?
grtz,
Yuri
SIII 109D
perslucht op je cilinders zetten. zuiger in bovenste stand... ect.
toch lijkt het me een behoorlijke klus...
had jij je kop wel los liggen?
grtz,
Yuri
SIII 109D
Re: Zondag omkrijgen
Ik heb dit werk gedaan met de kop nog erop. Het werk is geen zware bevalling. Tot nu toe 5 uur gewerkt.
Hieronder staat hoe ik het heb gedaan.
Demonteer de kleppendeksel.
Demonteer de tuimelaarsas. Pas op dat er geen onderdelen vanafvallen. Ze zitten er gewoon los opgeschoven. Haal dan alle delen van de as. Op de as zat bij mij 1 lager vastgeschroefd. Dit moet gewoon blijven zitten. Bij het verwijderen van de tuimelaars e.d. moet men deze ergens op een schone plaats in de goede volgorde neerleggen. Zet nu alleen de lagers weer op de as en plaats de as weer op de kop. Op de as plaatst men het gereedschap om de kleppen de spannen.
Nu kan men met een verenspanner makkelijk de veren indrukken.
Het is voldoende om ervoor te zorgen dat de zuigers bovenaan staan. Perslucht is niet nodig. Het lijkt me ook @!#$ als je de veren hebt verwijderd, per ongeluk iets hard tegen de klep stoot, waardoor deze dan in de cilinder valt.
Om erachter te komen of de zuiger bovenaan staat, kun je met de kleppenspanner een veer omlaagdrukken. Kun je de veer geheel indrukken, dan staat de cilinder niet goed. Als je de veer induwd, ongeveer 5/10 mm, en je voelt dat deze op de zuiger staat, moet je even extra kracht zetten om de veer verder te kunnen indrukken. De klepsteel mag nu niet verder bewegen. De wigjes komen nu los te hangen. Bij mij zaten ze nog ietsjes vast op de klepsteel, maar ze zijn makkelijk te verwijderen met een kleine schroevendraaier en een magneet op een stok.
Je kunt nu de veerschotel en de veren verwijderen.
De klepsteel rubbers zitten nu vrij en bovenaan. Makkelijk te verwijderen dus. Het makkelijkst kan dit met een haakje zoals van capten hook.(maar dan kleiner)
Plaats nu de nieuwe klepsteel rubbers. Olie deze eerst in. gewoon over de klepsteel schuiven en iets duwen. als dit niet verder kan zitten de rubbers vast. Een extra controle is om deze met de hand proberen lost te halen. Dit gaat toch niet. (als het goed is)
Plaats de veren en de veerschotel op de plaats. druk de klep in om te kijken of dit goed gaat. (zonder dat het gereedschap van de klep schiet.) Ontspan de veren en plaats de wigjes. Druk de veren weer in en druk de wigjes op de goede pklaats. Het komt vaak voor dat maar 1 wig makkelijk op z'n plaats komt. Als dit het geval is, kl**t niet verder door de veer weer in te drukken en de andere wig erin te duwen. Dit werkt toch niet.
Draai de klepschotel. De 2 wiggen draaien dan ook mee. Zorg ervoor dat de niet willige wig op de plaats komt te staan van de wig die er wel meteen inging. Druk de veren nu weer in en de eigenwijze wig is zo te plaatsen.
(Het bovenstaande heeft te maken met het feit dat de veren en klepschotel niet gecentreerd in te drukken zijn. De klepsteel heeft dan t.o.v. de klepschotel aan een zijde meer ruimte om de wig te plaatsen.)
Zo... De eerste klepsteel rubber is vervangen. Yes!!!! Nu nog 7 andere.
Pak van dezelfde cilinder nu de andere klep.
Als deze ook klaar is, moet men een andere cilinder pakken, maar welke???
Het scheeld dat er een verband in zit. Staat (vanaf de voorkant van de wagen gezien) de eerste cilinder in het B.D.P., dan is dit ook het geval bij de laatste cilinder. Zijn deze cilinders afgewerkt, draai de krukas dan een halve slag en nu staan de 2e en 3e cilinder in het B.D.P.
Als alle rubbers zijn vervangen plaatst men de tuimelaars, ringen en lagers weer terug op de as. Maak alles goed schoon, en draai de as vast. Plaats een nieuwe pakking en monteer het kleppendeksel.
Zo het werk zit er op. (Het typen gelukkig ook bijna.) Tijd voor koffie en koeken. Biertje kan natuurlijk ook.
Voor het kunnen indrukken van de eerst en laatste veer moest ik de smooerklep en de dieselfilter verwijderen. Anders kreeg ik de tang helemaal niet recht op de klepschotel. De veren zijn dan wel iets in te drukken, maar om deze geheel ingedrukt te houden....
En nog iets: De rubbers van de uitlaatkleppen hebben een groter gat als die van de inlaatkleppen.
Zelf heb ik nog niet alle rubbers vervangen. Een uitlaatrubber was namelijk gescheurd. Morgen krijg ik als het goed is post. Dan kan ik lekker in het namiddag zonnetje verder sleutelen.
Groeten,
Dave Frencken
Hieronder staat hoe ik het heb gedaan.
Demonteer de kleppendeksel.
Demonteer de tuimelaarsas. Pas op dat er geen onderdelen vanafvallen. Ze zitten er gewoon los opgeschoven. Haal dan alle delen van de as. Op de as zat bij mij 1 lager vastgeschroefd. Dit moet gewoon blijven zitten. Bij het verwijderen van de tuimelaars e.d. moet men deze ergens op een schone plaats in de goede volgorde neerleggen. Zet nu alleen de lagers weer op de as en plaats de as weer op de kop. Op de as plaatst men het gereedschap om de kleppen de spannen.
Nu kan men met een verenspanner makkelijk de veren indrukken.
Het is voldoende om ervoor te zorgen dat de zuigers bovenaan staan. Perslucht is niet nodig. Het lijkt me ook @!#$ als je de veren hebt verwijderd, per ongeluk iets hard tegen de klep stoot, waardoor deze dan in de cilinder valt.
Om erachter te komen of de zuiger bovenaan staat, kun je met de kleppenspanner een veer omlaagdrukken. Kun je de veer geheel indrukken, dan staat de cilinder niet goed. Als je de veer induwd, ongeveer 5/10 mm, en je voelt dat deze op de zuiger staat, moet je even extra kracht zetten om de veer verder te kunnen indrukken. De klepsteel mag nu niet verder bewegen. De wigjes komen nu los te hangen. Bij mij zaten ze nog ietsjes vast op de klepsteel, maar ze zijn makkelijk te verwijderen met een kleine schroevendraaier en een magneet op een stok.
Je kunt nu de veerschotel en de veren verwijderen.
De klepsteel rubbers zitten nu vrij en bovenaan. Makkelijk te verwijderen dus. Het makkelijkst kan dit met een haakje zoals van capten hook.(maar dan kleiner)
Plaats nu de nieuwe klepsteel rubbers. Olie deze eerst in. gewoon over de klepsteel schuiven en iets duwen. als dit niet verder kan zitten de rubbers vast. Een extra controle is om deze met de hand proberen lost te halen. Dit gaat toch niet. (als het goed is)
Plaats de veren en de veerschotel op de plaats. druk de klep in om te kijken of dit goed gaat. (zonder dat het gereedschap van de klep schiet.) Ontspan de veren en plaats de wigjes. Druk de veren weer in en druk de wigjes op de goede pklaats. Het komt vaak voor dat maar 1 wig makkelijk op z'n plaats komt. Als dit het geval is, kl**t niet verder door de veer weer in te drukken en de andere wig erin te duwen. Dit werkt toch niet.
Draai de klepschotel. De 2 wiggen draaien dan ook mee. Zorg ervoor dat de niet willige wig op de plaats komt te staan van de wig die er wel meteen inging. Druk de veren nu weer in en de eigenwijze wig is zo te plaatsen.
(Het bovenstaande heeft te maken met het feit dat de veren en klepschotel niet gecentreerd in te drukken zijn. De klepsteel heeft dan t.o.v. de klepschotel aan een zijde meer ruimte om de wig te plaatsen.)
Zo... De eerste klepsteel rubber is vervangen. Yes!!!! Nu nog 7 andere.
Pak van dezelfde cilinder nu de andere klep.
Als deze ook klaar is, moet men een andere cilinder pakken, maar welke???
Het scheeld dat er een verband in zit. Staat (vanaf de voorkant van de wagen gezien) de eerste cilinder in het B.D.P., dan is dit ook het geval bij de laatste cilinder. Zijn deze cilinders afgewerkt, draai de krukas dan een halve slag en nu staan de 2e en 3e cilinder in het B.D.P.
Als alle rubbers zijn vervangen plaatst men de tuimelaars, ringen en lagers weer terug op de as. Maak alles goed schoon, en draai de as vast. Plaats een nieuwe pakking en monteer het kleppendeksel.
Zo het werk zit er op. (Het typen gelukkig ook bijna.) Tijd voor koffie en koeken. Biertje kan natuurlijk ook.
Voor het kunnen indrukken van de eerst en laatste veer moest ik de smooerklep en de dieselfilter verwijderen. Anders kreeg ik de tang helemaal niet recht op de klepschotel. De veren zijn dan wel iets in te drukken, maar om deze geheel ingedrukt te houden....
En nog iets: De rubbers van de uitlaatkleppen hebben een groter gat als die van de inlaatkleppen.
Zelf heb ik nog niet alle rubbers vervangen. Een uitlaatrubber was namelijk gescheurd. Morgen krijg ik als het goed is post. Dan kan ik lekker in het namiddag zonnetje verder sleutelen.
Groeten,
Dave Frencken
Re: Zondag omkrijgen
Dave,
Vergeet niet dat vóórdat je de motor laat lopen eerst de kleppen "koud" gesteld moeten worden op ruim 0,25 mm. (dit moet overigens altijd als de klepstoters van hun plaats (lees: los) geweest zijn: dus bij verwijderen kop of klepstoters)
Daarna de motor warm draaien tot bedrijfstemperatuur.
Vervolgens wederom de kleppen stellen op exact 0,25 mm.
Een en ander is om te voorkomen dat een klepsteel zou breken.
Succes met de afwerking,
Aad koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Vergeet niet dat vóórdat je de motor laat lopen eerst de kleppen "koud" gesteld moeten worden op ruim 0,25 mm. (dit moet overigens altijd als de klepstoters van hun plaats (lees: los) geweest zijn: dus bij verwijderen kop of klepstoters)
Daarna de motor warm draaien tot bedrijfstemperatuur.
Vervolgens wederom de kleppen stellen op exact 0,25 mm.
Een en ander is om te voorkomen dat een klepsteel zou breken.
Succes met de afwerking,
Aad koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: Zondag omkrijgen
Aad,
Ik zal het onthouden. Officieeel zou de klepspeling hetzelfde moeten zijn als voorheen. Ik heb de stelschroeven en borgmoertjes namelijk niet losgemaakt.
Maar vooral bij zoiets is extra controle natuurlijk aan te bevelen.
Groeten,
Dave Frencken.
Ik zal het onthouden. Officieeel zou de klepspeling hetzelfde moeten zijn als voorheen. Ik heb de stelschroeven en borgmoertjes namelijk niet losgemaakt.
Maar vooral bij zoiets is extra controle natuurlijk aan te bevelen.
Groeten,
Dave Frencken.
Re: Zondag omkrijgen
Dave,
De klepspeling zou zelfs ernstig afkunnen wijken ook al zijn de stelmoeren niet van hun plaats geweest.
Klepspeling ontstaat op twee plaatsen:
- aan de kant van de klepstoter, door slijtage aan de stoterzetel, de stoterkop en de onderzijde van de stelschroef
- aan de kant van de klep, door slijtage aan de klepzetel, de klepsteelkop en de onderkant van de tuimelaarshamer
Bovendien kan er nog slijtage op de lagers voorkomen, om het geheel te kompleteren.
Het schoonmaken van de onderdelen en droog terugplaatsen kan al een aanzienlijk varandering in klepspeling op leveren, normaal gesproken zit er op alle rakende delen een dun laagje olie tussen.
Aad koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
De klepspeling zou zelfs ernstig afkunnen wijken ook al zijn de stelmoeren niet van hun plaats geweest.
Klepspeling ontstaat op twee plaatsen:
- aan de kant van de klepstoter, door slijtage aan de stoterzetel, de stoterkop en de onderzijde van de stelschroef
- aan de kant van de klep, door slijtage aan de klepzetel, de klepsteelkop en de onderkant van de tuimelaarshamer
Bovendien kan er nog slijtage op de lagers voorkomen, om het geheel te kompleteren.
Het schoonmaken van de onderdelen en droog terugplaatsen kan al een aanzienlijk varandering in klepspeling op leveren, normaal gesproken zit er op alle rakende delen een dun laagje olie tussen.
Aad koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"