Deze maand wil ik de 88sIII van grijs naar geel laten omkeuren. De meeste aanpassingen zijn al gedaan (ik hoop zelfs alle...).
Hoe pak ik dit nou aan,
Eerst (met of zonder afspraak) naar de rdw, en dan naar de apk boer om de hoek?
Is het zo dat de rdw alleen kijkt waar ie aan moet voldoen voor geel, en niet naar de gewone apk zaken?
Tevens wil ik meteen de trekhaak op kenteken laten zetten. En klopt het dat de bankjes er niet in hoeven?
Nu is de auto momenteel in softtopuitvoering (met heupgordels, en 3puntsgordels waarvan tijdelijk een verbinding los is gemaakt ivm de heupgordels). Is dit een probleem? Ik wil nl geen cabrio oid op mn kenteken hebben staan.
Of moet ik er (tijdelijk) de hardtop weer opschroeven?
Graag jullie advies,
gr Mischa
rdw omkeuren naar geel
Re: rdw omkeuren naar geel
Mijne is ook ingevoerd als softtop maar staat nergens op kenteken vermeld.
Ik mocht na afloop kiezen "grijs of geel meneer?" er zitten geen bankjes in oid.
Wel had ik een voorziening aan het softtop frame voor de 3punts gordels.
Dit alles was 2001.
Gr Cees
Ik mocht na afloop kiezen "grijs of geel meneer?" er zitten geen bankjes in oid.
Wel had ik een voorziening aan het softtop frame voor de 3punts gordels.
Dit alles was 2001.
Gr Cees
Mischa,
Ik heb het dit jaar gedaan; overzetten van een softtop grijs naar een hardtop geel.
Even een afspraak maken met de RDW (telefonisch) en zorgen dat de gordels erin zitten voor (ik had twee driepuntsgrodels en verder niets) De bvankjes erin is niet nodig. Wel even de ruitensproeiers werkend hebben en de voorruitverwarming.
Ik heb de hardtop erop gezet, want op mijn kenteken stond toen nog "open wagen" en daar wilde ik van af.
Aansluitend naar de belastingdienst voor wat formaliteiten (BPM e.d. die er bij jou niet meer op zit, maar ik moets nog even betalen) en daarna naar de APK-boer als de vervaldatum ook rond dit tijdstip valt. Moet je pas over een maand of drie, dan gewoon nog even wachten.
Gaat allemaal razend snel.
O ja ze beginnen bij de balie nog wel eens over een bewijs van conformiteit. Als je dat niet hebt gewoon verder gaan met de keurmeester. Met hem kom je er wel uit. Met name de remmen zijn dan een punt van aandacht, maar die zijn niet anders van softtop naar hardtop. Komt goed dus.
Ervaringen met de trekhaak heb ik niet. Bij mij zit die er gewoon op, staat niet op kenteken, maar waarom zou je dat ook willen? Bij de APK moet alles op dat punt gewoon werken en binnen bepaalde tolleranties liggen (maatvoering kogel bijv.)
Tot slot; bij het omkeuren wordt niet naar APK-eisen gekeken.
Misschien heb je er wat aan.
Groeten, Michael
Ik heb het dit jaar gedaan; overzetten van een softtop grijs naar een hardtop geel.
Even een afspraak maken met de RDW (telefonisch) en zorgen dat de gordels erin zitten voor (ik had twee driepuntsgrodels en verder niets) De bvankjes erin is niet nodig. Wel even de ruitensproeiers werkend hebben en de voorruitverwarming.
Ik heb de hardtop erop gezet, want op mijn kenteken stond toen nog "open wagen" en daar wilde ik van af.
Aansluitend naar de belastingdienst voor wat formaliteiten (BPM e.d. die er bij jou niet meer op zit, maar ik moets nog even betalen) en daarna naar de APK-boer als de vervaldatum ook rond dit tijdstip valt. Moet je pas over een maand of drie, dan gewoon nog even wachten.
Gaat allemaal razend snel.
O ja ze beginnen bij de balie nog wel eens over een bewijs van conformiteit. Als je dat niet hebt gewoon verder gaan met de keurmeester. Met hem kom je er wel uit. Met name de remmen zijn dan een punt van aandacht, maar die zijn niet anders van softtop naar hardtop. Komt goed dus.
Ervaringen met de trekhaak heb ik niet. Bij mij zit die er gewoon op, staat niet op kenteken, maar waarom zou je dat ook willen? Bij de APK moet alles op dat punt gewoon werken en binnen bepaalde tolleranties liggen (maatvoering kogel bijv.)
Tot slot; bij het omkeuren wordt niet naar APK-eisen gekeken.
Misschien heb je er wat aan.
Groeten, Michael
De trekhaak op kenteken laten zetten kan natuurlijk wel, maar volgens mij moet het dan een gekeurde haak zijn mits deze boven de beroemde 750kg komt. En volgens mij moeten er dan ook richtingaanwijzers op de spatborden aan de beide zijden van de auto gemonteerd zijn. Maar dat zou ik voor de zekerheid eventjes natrekken. Een belletje RDW en je weet het je kunt die gasten alles vragen en zijn heel behulpzaam.
Groet Sjoerd.
Groet Sjoerd.
Trekhaak perikelen ?
Ik ben er nog niet zo van overtuigd, dat ze bij de RDW alles weten.
In 2002 heb ik mijn Britse Series 3 Hardtop bij RDW A'dam gebracht voor het op Nederlands (geel) kenteken zetten.
Initieel was ik bang gemaakt door verhalen, dat als er geen keuringskenmerk op de trekhaak zit, je maar tot 750 kg. mag trekken (volgens kenteken), en over de zijknipperlichten. Mijn (Engelse, zwaar overschilderde) trekhaak was direct op de achterbalk gebout. Mijn keuringsmeester keek niet eens naar de trekhaak... samen met hem, raadpleegden wij zijn computer en 'vonden' een Land Rover goedkeuring die het dichtst bij mijn voertuig paste. Gevolg: 2000 kg. trekgewicht op mijn kenteken!
Toen alles achter de rug was (en ik alle papieren in mijn binnenzak had) vroeg ik hem nog over de trekhaak. Antwoord: 'zolang de trekhaakbol een diameter heeft van 50 mm, geloof ik het wel'.
Zou dat betekenen dat het goedkeuringsmerk van een trekhaak vooral te maken heeft met de keuring van de bevestiging van de trekhaak aan het chassis? Ik weet het niet....
Mvg
Harry & de 'RUS'
(1983 Series 3 ex-British Telecom, telfoondistrict: Scotland West '83-'93)
PS. ik kreeg ook geen opmerkingen over het ontbreken van zijknipperlichten, en daarna tijdens APK keuringen ook niet....
In 2002 heb ik mijn Britse Series 3 Hardtop bij RDW A'dam gebracht voor het op Nederlands (geel) kenteken zetten.
Initieel was ik bang gemaakt door verhalen, dat als er geen keuringskenmerk op de trekhaak zit, je maar tot 750 kg. mag trekken (volgens kenteken), en over de zijknipperlichten. Mijn (Engelse, zwaar overschilderde) trekhaak was direct op de achterbalk gebout. Mijn keuringsmeester keek niet eens naar de trekhaak... samen met hem, raadpleegden wij zijn computer en 'vonden' een Land Rover goedkeuring die het dichtst bij mijn voertuig paste. Gevolg: 2000 kg. trekgewicht op mijn kenteken!
Toen alles achter de rug was (en ik alle papieren in mijn binnenzak had) vroeg ik hem nog over de trekhaak. Antwoord: 'zolang de trekhaakbol een diameter heeft van 50 mm, geloof ik het wel'.
Zou dat betekenen dat het goedkeuringsmerk van een trekhaak vooral te maken heeft met de keuring van de bevestiging van de trekhaak aan het chassis? Ik weet het niet....
Mvg
Harry & de 'RUS'
(1983 Series 3 ex-British Telecom, telfoondistrict: Scotland West '83-'93)
PS. ik kreeg ook geen opmerkingen over het ontbreken van zijknipperlichten, en daarna tijdens APK keuringen ook niet....
Re: Trekhaak perikelen ?
Typeplaatje voor de trekhaak is alleen maar van belang voor oom agent.
Als die geen plaatje vindt is het 750 kg.
En het trekgewicht op het kenteken heeft niks met de trekhaak te maken.
Geeft alleen maar aan hoeveel de auto technisch mag trekken.
Het typeplaatje geeft aan hoeveel de trekhaak mag hebben.
Je mag nooit meer trekken dan wat de auto technisch mag, of zoveel als het typeplaatje aangeeft, als dat gewicht lager is dan het max. trekgewicht van de auto.
Zijknipperlichten zijn ook niet verplicht als je een trekhaak hebt, ze zijn alleen verplicht als je met een aanhanger rijdt.
Als ze erop zitten moeten ze het echter bij de APK wel doen, zover ik weet.
Hehehe staat er ook weer, even drie keer lezen dan begrijp ik ze;f wat ik geschreven heb.
Frans Bonnes
Als die geen plaatje vindt is het 750 kg.
En het trekgewicht op het kenteken heeft niks met de trekhaak te maken.
Geeft alleen maar aan hoeveel de auto technisch mag trekken.
Het typeplaatje geeft aan hoeveel de trekhaak mag hebben.
Je mag nooit meer trekken dan wat de auto technisch mag, of zoveel als het typeplaatje aangeeft, als dat gewicht lager is dan het max. trekgewicht van de auto.
Zijknipperlichten zijn ook niet verplicht als je een trekhaak hebt, ze zijn alleen verplicht als je met een aanhanger rijdt.
Als ze erop zitten moeten ze het echter bij de APK wel doen, zover ik weet.
Hehehe staat er ook weer, even drie keer lezen dan begrijp ik ze;f wat ik geschreven heb.
Frans Bonnes