Zware koppeling def 110

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gretl

Zware koppeling def 110

Bericht door Gretl »

de koppelingspedaal in m'n defender td5 laat zich ontzettend zwaar in trappen. Daarbij klinkt het net alsof een stalen veer onder grote spanning wordt uitgerekt. Heeft iemand een idee wat hier aan te doen?

Ik kan me voorstellen dat een defender koppeling zwaarder ingetrapt moet worden dan een personen auto, maar hoe zwaar is gebruikelijk?

gr.
Toro
www.gretl.nl
arthur verhalle

Re: Zware koppeling def 110

Bericht door arthur verhalle »

Volgens het werkplaatshandboek :

Terugslaande/harde koppeling

koppelingsplaten versleten / olie op de voeringen
of
mechanische beschadiging/vervormde koppelingsplaat
of
zwakke of versleten veren koppelingsplaat
of
versnellingsbak zit niet goed aan motorblok en/of cardanassen meer vast
of
versleten ophangingsrubbers versnellingsbak

De koppeling van een defender kan wel wat zwaar gaan, maar niet gepaard gaand met de door jou beschreven geluiden. Is duidelijk niet goed. Er zit wel een retourveer aan het koppelingspedaal, maar of die zoveel lawaai kan produceren lijkt me niet waarschijnlijk.

Vraag is nu : heb je ook problemen met je koppeling bij het rijden ?

Rijdt je wagen schokkend weg, heb je nog enig gevoel in je koppeling ?

Als je er last van hebt met het rijden, dan wordt het het bovenste lijstje checken.

Heb er met het rijden, qua rij-gedrag, geen last van spuit dan 'ns wat olie op de retour-veer van je koppelingspedaal. het blijven auto's met veel (onverwachte) smeerpunten !!!

Groeten,

Arthur
Gretl

Bericht door Gretl »

Hoi Arthur,
dank voor je uitvoerige reactie!
Gretl

Bericht door Gretl »

en... ik was nog niet klaar,

Auto rijdt niet schokkend weg. Heb af en toe wel moeite met het plaatsen in de juiste versnelling. Maar echt 'snel' opschakelen gaat moeilijk, neem ik meer de tijd dan gaat het prima.
Toch maar ff laten checken denk je?

gr
arthurverhalle

Bericht door arthurverhalle »

Hoi Hoi !

Wacht het forum nog even af dit weekend, maar even checken kan zeker geen kwaad. Snel schakelen en een Defender is op zich geen ideale combinatie, hoewel het technisch moet kunnen....

Hoeveel kilometers heeft je Td5 gelopen ? en onder wat voor omstandigheden (aanhangers, terrein) ?
Wellicht dat dit een beter beeld kan geven.

Ook interessant om te weten is of dit opeens ontstond, of langzaamaan erger wordt.

Veel uitzoekwerk alvorens de wagen op de brug te zetten zou ik zo zeggen.

Arthur
Hugo

Bericht door Hugo »

Ik ga er vanuit dat de retourveer de originele is en geen "vage" vervanging.

Als je zeker weet dat je geen last hebt van een zetende hoofdcylinder kan je altijd proberen een druppeltje olie (WD40, kruipolie o.i.d.) op de verschillende scharnierpunten te spuiten om te kijken of het beter gaat. Ook in het Bellhouse zitten een paar draaiende punten die deze klacht kunnen veroorzaken maar daar kom je in beginsel niet bij zonder de bak/motor los te halen.

Het wat zware schakelen zou je kunnen oplossen door eerst het oliepijl te controleren en daarna de onderkant van de pook een beetje te smeren.

De koppeling van mijn eigen TD5 vereist inderdaad ook een beetje "manlijke" bediening maar hij gaat beslist niet zo zwaar dat ik er klachten over krijg van "Her Indoors" als die ermee weg is.

Mvrgr, Hugo
slubter

Bericht door slubter »

Is misschien een van de radiaalveren uit de koppelingdplaat tussen koppelingsplaat en drukgroep gevallen waardoor koppeling nog maar moeilijk is in te trappen.
Heb je rare geluiden gehoord net voordat probleem met zware koppeling optrad?

karel
Gretl

Bericht door Gretl »

Zwaar koppelen doet de auto al vanaf de aankoop. de bijgeluiden van de 'veer' zijn van de laatste weken.
Menno

Bericht door Menno »

He hallo,

Toen ik het genoegen mocht smaken om in jouw 110 te rijden, viel me op dat de slag ook vrij kort was. In vergelijking met mijn series 3 109, dat wel. Voor de rest vond ik het schakelen toen prima gaan. Ik weet niet of zo'n korte slag normaal is bij een TD 5?
Gretl

Bericht door Gretl »

komt voor mijn korte pootjes ook prima uit, .
Ben net ff naar ACS gegaan en zij gaven de diagnose dat het mechaniek gesmeerd moet worden, schakelen is ok. Dus maar onder garantie laten repareren ;-)

Slaap jij met deze hitte trouwens ook in de Iglo of gewoon binnen
ps mail ff je adres voor het Billing boekje.
Plaats reactie