Oliebad luchtfilter

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Rob

Oliebad luchtfilter

Bericht door Rob »

Weet iemand wat de reden is voor het gebruiken van een oliebadfilter, in plaats van een droog filter?

Mogelijk heeft dit te maken met het soort motor (diesel?) of een aanwezige turbo.

Kun je probleemloos overstappen op een droog filter?

Gr Rob
EXfietser

Re: Oliebad luchtfilter

Bericht door EXfietser »

Een oliebad filter is heel goed voor zeer fijn stof (sahara enzo). Het is een soort cycloon filter. Je kunt overstappen op een droog filter.

Arnold
marc lw

Re: Oliebad luchtfilter

Bericht door marc lw »

weet iemand ook welk droog luchtfilter er in past?

groet marc lw
Frans Bonnes

Re: Oliebad luchtfilter

Bericht door Frans Bonnes »

Geen, als je naar een droog filter toe wilt moet je alles vervangen.
Dus ook het filterhuis.

FB
Dennis101

Re: Oliebad luchtfilter

Bericht door Dennis101 »

Afgezien daarvan heeft het geen voordelen om het oliebadfilter door een papierfilter te vervangen.
Een oliebadfilter filtert beter, heeft een lagere weerstand en die weerstand blijft de hele levensduur zo laag.

Dennis B.
Hans RRC V8 '76 'Abe'

Re: Oliebad luchtfilter

Bericht door Hans RRC V8 '76 'Abe' »

Is een droog filter niet makkelijker te reinigen/vervangen?

Met groet, Hans
EXfietser

Re: Oliebad luchtfilter

Bericht door EXfietser »


Ik vraag het me af Frans. Het is wel een leuk idee. Als je de olie er uit laat, samen met dat pannesponsding dat onderin zit. En dat vervangt door een droog filter. Moet je wel een passend iets vinden. Dan heb je een droog filter met erboven op nog de cycloon. Of zou de cycloon ook olie nodig hebben?

Ik houd het zelf wel mooi op mijn oliebadje.

Arnold.
andre109

Re: Oliebad luchtfilter

Bericht door andre109 »

Ik geloof dat K&N speciale luchtfiltertjes heeft.
andre
Johan

Re: Oliebad luchtfilter

Bericht door Johan »

Ik reageer haast nooit op deze pagina, maar nu lees ik toch iets dat wel zo fout is dat ik daar hopelijk een aantal mensen voor kan waarschuwen.

Oliebadluchtfilters zijn gewoon SLECHT. Theoretisch worden deze uitgelegd op één luchtstroom (snelheid) dwz één bepaald toerental waarbij deze optimaal functioneren. Bij alle andere toerentallen filtert deze slechter. Het ENIGE voordeel van een oliebad filter is dat je deze overal kunt reinigen zonder dat je elementen hoeft mee te nemen.

Ik durf zelfs te stellen dat de gemiddelde lage levensduur van de motor van serie Land Rovers voor een belangrijk deel aan dit filter is toe te schrijven.

Als ze werkelijk zo goed waren als door enkele hier beweerd wordt, waarom vind iets dergelijks dan in geen enkele auto meer toepassing ? In nog extreme industriele omstandigheden (bijvoorbeeld veegmachines in een stralerij of steenfabriek) vind je ook nooit oliebad filters, altijd een droog filter (eventueel dubbel uitgevoerd) in combinatie met een cycloon voorfilter.

Ook voor eens en altijd; K&N luchtfilters zijn gewoon slecht voor je motor, vele onderzoeken hebben dit aangetoond. Inderdaad de weerstand is kleiner en je krijgt daarvoor iets meer vermogen, en wellicht een (niet meetbaar ) verbetering in brandstofverbruik. Echter de filter capaciteit is zoveel minder dat dit de levensduur van de motor ernstig kan verkorten.

Ook hier geld weer, als dit echt zo goed was zou het toch wel af fabriek toegepast worden.

Wij zitten veel met dieselmotoren in zeer slechte omstandigheden (industrieel) en oliebad of K&N zie je echt NOOIT. Dus een waarschuwing, laat je niet verleiden door mooie praatjes, houdt je LR origineel of nog beter vervang het complet oliebadfilter en huis door een nieuw huis met droog element.
Hermen Vlothuizen

Re: Oliebad luchtfilter

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Volgens mij zijn oliebadfilters fantastisch omdat ze kleine deeltjes in alle soorten en maten opvangen, waarmee zo'n Land Rover helemaal voorbereid is op heel diverse slechte omstandigheden.

Dat je een in 1948 gekozen techniek voor zeer uiteenlopende dynamische omstandigheden nu niet tegenkomt bij moderne machines voor relatief statisch gebruik vind ik persoonlijk een slechte redenering.

Hermen
Stumpertje S III 2,25 D

Re: Oliebad luchtfilter

Bericht door Stumpertje S III 2,25 D »

mmm, ik wil me zeker geen expert noemen, maar zie dat oliebadfilters nog steeds toegepast worden voor zware toepassingen zoals landbouwmachines, tanks, schepen en zo. Ik kan me allerlei redenen voorstellen waarom er in moderne auto's geen meer worden gebruikt overigens, maar niet omdat het filter minder zou functioneren
Marco
Disco

Re: Oliebad luchtfilter

Bericht door Disco »

Van heel lang geleden: een saab 900 luchtfilter zou zo moeten passen(volgens mij werdt dan het hele oliebad filter vervangen)


Theo
Dennis101

Re: Oliebad luchtfilter

Bericht door Dennis101 »

Bij de huidige personenwagens kom je geen oliebadfilters meer tegen omdat papierfilters lichter, goedkoper en servicevriendelijker zijn.
Door de relatief schone omgeving waarin de meeste auto's rijden werkt een papierfilter afdoende en kan het filter bij het reguliere onderhoud gewisselt worden.

Veel vrachtwagens en vooral veel tractoren hebben nog steeds oliebadfilters, de vrachtwagens met name vanwege de zwaardere bedrijfsomstandigheden en lange serviceintervallen, een papierfilter met dezelfde capaciteit en levensduur zou veel te groot worden. Dat de filters nog veel in tractoren te vinden is komt door de vaak stoffige omstandigheden waarin de tractoren gebruikt worden.

In de zware industrie kom je grofweg 2 soorten filtering tegen bij gasreiniging. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een staalfabriek, bij een dergelijke installatie komt er een enorme hoeveelheid stof vrij die meekomt met de rookgassen. De rookgassen (voornamelijk CO) moeten goed gereinigd worden omdat dit gas weer gebruikt wordt in de electriciteitscentrale en die eisen schoon gas.
De rookgassen worden gefiltert door (water) sproeiers die een fijne nevel afgeven in het rookgaskanaal. De fijne waterdruppels nemen de zwevende stofdeeltjes op en vallen neer op de bodem van het kanaal. Hier ontstaat een stroom van stofhoudend water wat afgevoerd wordt en naar een persfilter en vacuumfilter geleidt wordt. Zowel het pers als vacuumfilter zorgen ervoor dat het water en de stof weer gescheiden worden.
Bij het staalproces krijg je ook stofvorming van grover stof rond de mond van de rookgasafvoer, deze secundaire afzuiging heeft als filtering een automatisch zakkenfilter. De filters zijn zakken van filterdoek de regelmatig door een luchtdrukpuls worden gereinigd. De plus is tegengesteld aan de filterrichting en zorgt ervoor dat het filter weer schoon wordt en het stof op de bodem van het filterhuis terecht komt.
Je ziet dus dat in de zware industrie voor de filtering van fijn stof ook een vorm van vloeistoffilters (zoals de oliebadfilters) gebruikt worden. De filtering van fijn stof is beter, maar door de grote hoeveelheid vervuild afvalwater is wel een extra installatie nodig om het stof weer van het water te scheiden. Bij kleinere industriele toepassingen zou zo'n installatie te duur worden, vandaar dat je daar meer (automatische) zakkenfilters ziet.

De relatief korte levensduur van series Land Rover motoren heeft deels te maken met het ontwerp (in die tijd ging geen enkele motor zo lang mee als de huidige motoren) en het in Nederland grote aandeel van ex-leger Land Rovers draagt niet echt bij aan de reputatie. De ex-leger motoren hebben bijna hun hele levensduur met een te lage olietemperatuur gereden en daar knapt een motor niet echt van op.

Dennis B (met o.a. een civiele 88" diesel met 250.000km op de teller en oliebadfilter)
Jan Willem

Re: Oliebad luchtfilter

Bericht door Jan Willem »

En als vloeistof filters zo slecht zijn waarom wordt er dan zoveel geexperimenteerd als filter medium bij het nu zo actuele bouwstof probleem???

Het probleem is met dit hele fijn stof is dat zowel de zakkenfilters als papierenfilters binnen no-time verzadigd zijn /dicht slaan.

Nu zal je, ongeacht welk filter je gebruikt, niet heel veel hinder ondervinden denk ik.
De gemiddelde situaties zijn zo schoon dat elk type filter ruimschoots voldoet.
Mocht je echt extreem gaan doen dan zijn er natuurlijk heel andere aspecten die van belang kunnen zijn.

JW
Stumpertje S III 2,25 D

Re: Oliebad luchtfilter

Bericht door Stumpertje S III 2,25 D »

en zo komen we steeds meer te weten over staalproductietechniek

Marco
dieooitgenotenheeftvaneenrondleidinginenrondomdehooghovenenwarmwalserij
Plaats reactie