Citroen 2100 Turbo d12
Citroen 2100 Turbo d12
Zijn er andere landroverrijders al eens aan het experimenteren zijn geweest met het citroen 2100 turbo d12 blok???
Heb het eea eens zitten bekijken en volgens mij is hett best een interessant motortje om in een LR te bouwen. Graag reacties om dit idee te ondersteunen of omver te zagen.
Groetjes Sjoerd.
Heb het eea eens zitten bekijken en volgens mij is hett best een interessant motortje om in een LR te bouwen. Graag reacties om dit idee te ondersteunen of omver te zagen.
Groetjes Sjoerd.
Re: Citroen XM 2100 Turbo d12
Ah, nog wat nieuwer dus... zit daar dan niet aardig wat elektronica in?
Volgens mij valt dat nog wel mee, maar goed ben ook benieuwd naar wat de mogelijkheden zijn. In de electronica heb ik me nog niet eens echt verdiept. Die motor is volgens mij vanaf ongeveer 1990 in gebruik.
Sjoerd.
Sjoerd.
geef eens wat gegevens
draaimoment, pk, gewicht en direkt of indirekt ingespoten
peter
draaimoment, pk, gewicht en direkt of indirekt ingespoten
peter
Oh ja het vermogen van 110 pk is bij 4300rpm
Groet, Sjoerd
Groet, Sjoerd
Ehm,
245Nm bij 2000rpm
81Kw 11Pk
Indirect ingespoten
Turbo
boring *slag 85,0 x 92,0 mm
compressieverh. 21,5:1
Dat was het wel, het geicht weet ik niet maar kan vast niet veel meer zijn dan de lr diesel.
Sjoerd
245Nm bij 2000rpm
81Kw 11Pk
Indirect ingespoten
Turbo
boring *slag 85,0 x 92,0 mm
compressieverh. 21,5:1
Dat was het wel, het geicht weet ik niet maar kan vast niet veel meer zijn dan de lr diesel.
Sjoerd
Een van de belangrijkste vragen is of dit blok een hoog koppel heeft over een groot toerentalbereik, met name in de lage toerentallen. Anders ben je volstrekt waardeloos bij het terreinrijden of bij het rijden met aanhangers of andere zware lasten.
Groet,
Huib
Groet,
Huib
wat betreft vermogen en koppel zou het denk ik wel kunnen, een 2.25 benzine heeft volgens mij een koppel van 140Nm, ik weet dat dus niet zeker.
maar ik denk dat, ervan uit gaand dat het om een series gaat, de versnellingsbak het niet fijn gaat vinden.
grtn Henri
maar ik denk dat, ervan uit gaand dat het om een series gaat, de versnellingsbak het niet fijn gaat vinden.
grtn Henri
Daar om vroeg ik de gegevens
Wat Huib zegt klopt als een zwerende vinger
Ik denk niet dat je blij wordt van dat blok in een serie wagen gezien de lange vierde versneling in combinatie met de turbo, niet wat kracht enz betreft want als je met belijd rijd dan kan de bak het aan maaaaar het bekende turbo gat zit in het toeren gebied waar jij mee terein rijd
Ik heb ook een t~j~t@ hilux met turbo en het is soms echt vervelend dat hij geen kracht heeft onder pakweg 1800 toern en dan is de versnelings bak veel beter aangepast dan bij landrover
Peter
ps als toch iets anders er in wil zetten ga dan voor een direkt ingespoten motor, zuiniger en gunstiger koppel
Wat Huib zegt klopt als een zwerende vinger
Ik denk niet dat je blij wordt van dat blok in een serie wagen gezien de lange vierde versneling in combinatie met de turbo, niet wat kracht enz betreft want als je met belijd rijd dan kan de bak het aan maaaaar het bekende turbo gat zit in het toeren gebied waar jij mee terein rijd
Ik heb ook een t~j~t@ hilux met turbo en het is soms echt vervelend dat hij geen kracht heeft onder pakweg 1800 toern en dan is de versnelings bak veel beter aangepast dan bij landrover
Peter
ps als toch iets anders er in wil zetten ga dan voor een direkt ingespoten motor, zuiniger en gunstiger koppel
Of een V10 diesel van VW: een koppel van 750Nm. Dat zijn pas krachten
Ivo
Ivo
Re: Citroen 2100 Turbo d12
volgens mij liggen de blokken in de citroen schijn voorover gekanteld, dat lijkt mij lastig inbouwen in de lr
Om die 750 Nm aan krachten over te brengen moet je minstens vier series versnellingsbakken parallel zetten. Breken alleen je assen maar.
Arnold.