Blauwe Platen
Blauwe Platen
ik heb mijn 109 nu bijna klaar maar ik moest een nieuw kenteken aanvragen omdat het overschrijvings bewijs kwijt was. nu moest ik dus ook nieuwe platen laten maken. met z`n 1 tje
nu komt het
de auto is uit 1968 maar hij is ingevoerd in de jaren 90 en heeft het kenteken RX-JX-84 maar nu zegt die platen druk meneer van jah hij is uit 68 dus ik kan ook blauwe platen voor je drukken. ik zeg ja doe maar. nu is mijn vraag mag dat wel eens???? er staan toch geen 4 cijfers en 2 letters op ???
einde deze week moet hij naar de APK dus ik weet niet precies wat ik moet.
Gr menno
nu komt het
de auto is uit 1968 maar hij is ingevoerd in de jaren 90 en heeft het kenteken RX-JX-84 maar nu zegt die platen druk meneer van jah hij is uit 68 dus ik kan ook blauwe platen voor je drukken. ik zeg ja doe maar. nu is mijn vraag mag dat wel eens???? er staan toch geen 4 cijfers en 2 letters op ???
einde deze week moet hij naar de APK dus ik weet niet precies wat ik moet.
Gr menno
Re: Blauwe Platen
Mag volgens mij geen blauwe platen. Net wat je zegt geen 4 cijfers.
FB
FB
Re: Blauwe Platen
Menno,
Het kan volgens mij wel, dan krijg je wel een nieuw (oud) kenteken.
Kijk maar eens op WWW.FEHAC.NL
Deze tekst heb ik daar vandaan.
Groeten, Herman.
------------------------------------------------------------------------------
Heruitgifte oude kentekens voor klassieke voertuigen
Voor geïmporteerde klassiekers kan men bij de RDW, Centrum voor voertuigtechniek en informatie een 'ouderwets' kenteken aanvragen, mits de datum eerste toelating voor automobielen vóór 1978 en voor motorrijwielen/bedrijfsvoertuigen vóór 1973 ligt.
Deze regeling is een aanvulling op de al langer bestaande mogelijkheid om historische voertuigen, die door het verlies van kentekenpapieren een recente nummerplaat bezitten, weer van het oorspronkelijke kenteken te voorzien.
De behandeling van aanvragen voor beide regelingen verloopt via de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (FEHAC), de organisatie die de belangen behartigt voor verenigingen van liefhebbers van historische voertuigen.
Voertuigen die vanwege hun historische waarde door liefhebbers in Nederland zijn geïmporteerd, krijgen van de RDW bij registratie een 'klassiek' kenteken uitgereikt. In overleg met de FEHAC heeft de RDW enkele speciale series 'ouderwetse' kentekens ter beschikking gesteld met name voor geïmporteerde klassiekers.
Personenvoertuigen van voor 1978 krijgen bij de kentekenregistratie na invoer automatisch een 'ouderwets' kenteken. Bedrijfsvoertuigen krijgen na invoer bij kentekenregistratie een kenteken uit de serie BE-00-00 en motorrijwielen een kenteken uit de serie ZF-00-00.
Voertuigen die voor die tijd zijn ingevoerd kunnen nu alsnog in aanmerking komen voor deze series 'ouderwetse kentekens', mits de datum eerste toelating voor automobielen vóór 1978 en voor motorrijwielen/bedrijfsvoertuigen vóór 1973 ligt.
NB: De RDW hanteert de datum eerste toelating. Indien deze niet aangetoond kan worden, maar wel het bouwjaar, dan gaat de RDW uit van het bouwjaar.
Voertuigen die een recent kenteken hebben gekregen omdat daarvan ooit de papieren van het oorspronkelijke Nederlandse kenteken (geheel of gedeeltelijk) zijn zoekgeraakt houden dit nieuwe kenteken. Wel kunnen eigenaren van dergelijke voertuigen het oorspronkelijke kenteken van hun voertuig weer terug vragen. Is het originele nummer nog aanwezig in de bestanden van de RDW dan zal normaliter teruggave volgen.
Wij adviseren u dit eerst bij de RDW na te vragen alvorens men de procedure opstart. (Inlichtingen bij de RDW: 0900-0739 (10 cent per minuut)).
Geïmporteerde voertuigen met een datum eerste toelating voor automobielen vóór 1978 en voor motorrijwielen/bedrijfsvoertuigen vóór 1973 kunnen thans ook een historisch kenteken aanvragen. Deze kentekens zijn ‘period’ aan de bouwjaren van deze categorie auto’s en zullen de kentekenletters in het midden krijgen. Auto’s met een datum eerste toelating na 31-12-1977 moeten gele (GAIK) platen met het Eurovignet voeren.
Wilt u gebruik maken van één van deze regelingen, maak dan € 60,- over op postbankrekening 1304483 ten name van FEHAC te Maarsbergen.
U krijgt dan een gewaarmerkt formulier (tevens bewijs van betaling) toegestuurd naar het adres dat op de stortings-/overschrijvingskaart vermeld staat.
Met dit formulier kunt u de omwisseling van het kenteken bij de RDW aanvragen. Met de nieuwe kentekenpapieren wordt, indien het voertuig een geldige APK heeft, ook een nieuw APK-keuringsbewijs toegestuurd.
Het kan volgens mij wel, dan krijg je wel een nieuw (oud) kenteken.
Kijk maar eens op WWW.FEHAC.NL
Deze tekst heb ik daar vandaan.
Groeten, Herman.
------------------------------------------------------------------------------
Heruitgifte oude kentekens voor klassieke voertuigen
Voor geïmporteerde klassiekers kan men bij de RDW, Centrum voor voertuigtechniek en informatie een 'ouderwets' kenteken aanvragen, mits de datum eerste toelating voor automobielen vóór 1978 en voor motorrijwielen/bedrijfsvoertuigen vóór 1973 ligt.
Deze regeling is een aanvulling op de al langer bestaande mogelijkheid om historische voertuigen, die door het verlies van kentekenpapieren een recente nummerplaat bezitten, weer van het oorspronkelijke kenteken te voorzien.
De behandeling van aanvragen voor beide regelingen verloopt via de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (FEHAC), de organisatie die de belangen behartigt voor verenigingen van liefhebbers van historische voertuigen.
Voertuigen die vanwege hun historische waarde door liefhebbers in Nederland zijn geïmporteerd, krijgen van de RDW bij registratie een 'klassiek' kenteken uitgereikt. In overleg met de FEHAC heeft de RDW enkele speciale series 'ouderwetse' kentekens ter beschikking gesteld met name voor geïmporteerde klassiekers.
Personenvoertuigen van voor 1978 krijgen bij de kentekenregistratie na invoer automatisch een 'ouderwets' kenteken. Bedrijfsvoertuigen krijgen na invoer bij kentekenregistratie een kenteken uit de serie BE-00-00 en motorrijwielen een kenteken uit de serie ZF-00-00.
Voertuigen die voor die tijd zijn ingevoerd kunnen nu alsnog in aanmerking komen voor deze series 'ouderwetse kentekens', mits de datum eerste toelating voor automobielen vóór 1978 en voor motorrijwielen/bedrijfsvoertuigen vóór 1973 ligt.
NB: De RDW hanteert de datum eerste toelating. Indien deze niet aangetoond kan worden, maar wel het bouwjaar, dan gaat de RDW uit van het bouwjaar.
Voertuigen die een recent kenteken hebben gekregen omdat daarvan ooit de papieren van het oorspronkelijke Nederlandse kenteken (geheel of gedeeltelijk) zijn zoekgeraakt houden dit nieuwe kenteken. Wel kunnen eigenaren van dergelijke voertuigen het oorspronkelijke kenteken van hun voertuig weer terug vragen. Is het originele nummer nog aanwezig in de bestanden van de RDW dan zal normaliter teruggave volgen.
Wij adviseren u dit eerst bij de RDW na te vragen alvorens men de procedure opstart. (Inlichtingen bij de RDW: 0900-0739 (10 cent per minuut)).
Geïmporteerde voertuigen met een datum eerste toelating voor automobielen vóór 1978 en voor motorrijwielen/bedrijfsvoertuigen vóór 1973 kunnen thans ook een historisch kenteken aanvragen. Deze kentekens zijn ‘period’ aan de bouwjaren van deze categorie auto’s en zullen de kentekenletters in het midden krijgen. Auto’s met een datum eerste toelating na 31-12-1977 moeten gele (GAIK) platen met het Eurovignet voeren.
Wilt u gebruik maken van één van deze regelingen, maak dan € 60,- over op postbankrekening 1304483 ten name van FEHAC te Maarsbergen.
U krijgt dan een gewaarmerkt formulier (tevens bewijs van betaling) toegestuurd naar het adres dat op de stortings-/overschrijvingskaart vermeld staat.
Met dit formulier kunt u de omwisseling van het kenteken bij de RDW aanvragen. Met de nieuwe kentekenpapieren wordt, indien het voertuig een geldige APK heeft, ook een nieuw APK-keuringsbewijs toegestuurd.
Re: Blauwe Platen
jah die moet je dan aanvragen maar dan krijg je wel de combi 4 cijfers 2 letters ik heb nu RX-JX-84 in het blauw en dat mag denk ik niet
Re: Blauwe Platen
Menno,
Volgens mij klopt dat, het is volgens mij nu zo;
1- de gele platen met dat 1-tje of
2- om laten zetten en dan blauwe platen zonder 1-tje.
Even kijken wat handig is met de APK, dat omzetten naar blauwe platen zal wat meer tijd kosten en kan ook laternog, na de APK.
Groeten, Herman.
Volgens mij klopt dat, het is volgens mij nu zo;
1- de gele platen met dat 1-tje of
2- om laten zetten en dan blauwe platen zonder 1-tje.
Even kijken wat handig is met de APK, dat omzetten naar blauwe platen zal wat meer tijd kosten en kan ook laternog, na de APK.
Groeten, Herman.
Re: Blauwe Platen
mijn 88 was ingevoerd bestel ? na ombouwen naar geel kenteken kreeg ik geen oude blauwe platen maar gele nieuwe platen.
getver
getver
Re: Blauwe Platen
Zoals de anderen ook al schrijven mag dat niet.
De platendrukker kan hierdoor zijn bevoegdheid (tijdelijk) kwijtraken, en degene die ermee rondrijdt een boete oplopen.
Dennis B.
De platendrukker kan hierdoor zijn bevoegdheid (tijdelijk) kwijtraken, en degene die ermee rondrijdt een boete oplopen.
Dennis B.
Re: Blauwe Platen
Ron,
Die van mij kon ook niet anders dan geel ..... 1978 dus, toen werd er waarschijnlijk al geel uitgegeven, dan is dat geel wel weer autentiek natuurlijk, maar dan lift je ook mee met dat nieuwe type gele platen.
Herman.
Die van mij kon ook niet anders dan geel ..... 1978 dus, toen werd er waarschijnlijk al geel uitgegeven, dan is dat geel wel weer autentiek natuurlijk, maar dan lift je ook mee met dat nieuwe type gele platen.
Herman.
Re: Blauwe Platen
Volgens mij heb jij alleen geen 1 tje op je platen nodig. Schijnt alleeen te hoeven voor auto´s na een bepaalde datum (2000 oid) maar hoe dat precies zit weet ik niet.
groet Frank
groet Frank
Re: Blauwe Platen
Menno,
Neem even contact op met Rapi-Text in Lochem.
Zij maken die blauwe platen en weten (denk ik) wel meer.
0573-254618
Gr.
Marc
Neem even contact op met Rapi-Text in Lochem.
Zij maken die blauwe platen en weten (denk ik) wel meer.
0573-254618
Gr.
Marc
Re: Blauwe Platen
Met blauwe platen wordt je auto altijd afgekeurd. Ze voldoen niet aan de wettelijke eisen.
Dat was ook het geval met mijn merc. 115 uit 1970.
Voor de keuring heb ik dan ook een setje gele platen achterin liggen. Je kan zelfs een bekeuring krijgen als je met blauwe platen rondrijdt. Ik doe dit echter al jaren met div. auto's en er nooit problemen mee gehad.
Pas wel op dat je de Nogal Stupide Bromsnor van Niels niet tegenkomt. Deze is op jacht naar zijn vierde streep
Bas.
Overigens kan je die blauwe platen (en het oude type gele platen) gewoon bij iedere platenboer laten maken zonder kentekenbewijs.
Dat was ook het geval met mijn merc. 115 uit 1970.
Voor de keuring heb ik dan ook een setje gele platen achterin liggen. Je kan zelfs een bekeuring krijgen als je met blauwe platen rondrijdt. Ik doe dit echter al jaren met div. auto's en er nooit problemen mee gehad.
Pas wel op dat je de Nogal Stupide Bromsnor van Niels niet tegenkomt. Deze is op jacht naar zijn vierde streep

Bas.
Overigens kan je die blauwe platen (en het oude type gele platen) gewoon bij iedere platenboer laten maken zonder kentekenbewijs.
Re: Blauwe Platen
Als er een Gaik droogstempel in je kentekenbewijs staat, moet je gele
platen hebben.
Sybren
platen hebben.
Sybren
Re: Blauwe Platen
Menno,
ik heb het even voor je nagezocht, de duplicaatcode op je kentekenbewijs en platen hoeft alleen overeen te stemmen als je auto van na 31 jan 2003 is.
groet Frank
ik heb het even voor je nagezocht, de duplicaatcode op je kentekenbewijs en platen hoeft alleen overeen te stemmen als je auto van na 31 jan 2003 is.
groet Frank