OT technische info versnellingsbak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan-Cor

OT technische info versnellingsbak

Bericht door Jan-Cor »

Goedemorgen allemaal,

Weer eens een slapeloze nacht gehad omdat ik niet genoeg kennis heb van versnellingsbakken. Ik doe al circa 9 jaar aan autocross met Fiat, een speciale keuze omdat de meeste mensen al rijden in VW / Opel en in mijn klasse voornamelijk Suzuki Swift. Bovendien ben ik Italië gek.

Waar ik de afgelopen jaar last van heb is slapeloosheid omdat ik er niet achter kan komen hoe ik een versnellingsbakprobleem kan oplossen dus ik hoop dat iemand van de prikpagina mij wijzer kan maken, of mij kan vertellen waar ik wel de juiste technische informatie over versnellingsbakken kan krijgen. Ik heb het al op verschillende sites geprobeerd maar tot op heden nog zonder succes.

Het probleem: Mijn 3e versnellings ligt veel te ver bij de 2e vandaag, daardoor verlies ik heel veel toeren (Fiat is een toerenmotor) en dus snelheid. In de 2e versnelling rij ik met gemak 6000 tot 7000 toeren op vol vermogen maar heb ik te weinig eindsnelheid.

Nu heb ik alle technische gegevens over de verschillende versnellingsbakken, heb ook diverse versnellingsbakken liggen en ook al geprobeerd maar een goede oplossing heb ik nog steeds niet, het gat tussen de 2e en 3e versnelling blijft te groot. Eenvoudig tandwielen wisselen gaat niet omdat één van de twee assen (primair en secundair) voorzien is van vaste tandwielen en niet verwisseld kunnen worden.

Is er iemand die mij advies kan geven hoe ik iets dergelijks kan oplossen?

Groetjes, JC
Bob

Re: OT technische info versnellingsbak

Bericht door Bob »

ik kan je niet helpen aan technische info over versnellingsbakken, maar misschien kun je ons vertellen om wat voor auto met wat voor motor je hebt. Bestaan er in dit model auto geen snelle uitvoering, een rally versie ofzo? Als je bijvoorbeeld een punto hebt, dan is daar op verschillende manieren mee geraced, zowel Rally als op circuits, kun je niet zo een versnellingsbak bemachtigen en overzetten?

Bob
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Hoi Bob,

Je hebt gelijk.

Ik rij momenteel een Fiat X1/9, middenmotor en achterwielaandrijving. Zou een ideale combi moeten zijn in de autocross. Van de X1/9 zijn ook wel race versies gemaakt, maar deze versnellingsbakken zijn niet meer te koop, of je moet de hoofdprijs in de loterij winnen.

De motor komt van een 1300cc Fiat Uno, de versnellingsbak is een standaard 1500 X1/9 bak (berucht omdat het diff snel kapot gaat). Nu zijn er verschillende combi's mogelijk met verschillende Fiat Uno versnellingsbakken, maar dat levert geen hele korte 3e versnelling op, dus een versnelling die heel dicht bij de 2e ligt. Ik denk dat er een combi gemaakt moet worden van een Fiat bak uit de Ritmo / Uno / Uno Turbo of misschien wel van een Seat??

Groetjes, JC
janzzen

Bericht door janzzen »

jeetje...

vind je dat niet jammer van zo'n x1/9?? begint toch wel een beetje een klassiekertje te worden.

Ik weet zo niet wat voor bak er in de Ritmo 105 en 130 tc abarth ligt maar volgens mij zijn dat close ratio bakken, zal niet echt makkelijk om aan te komen zijn vrees ik. misschien in emmen, daar zit een vent die er nogal wat van schijnt te hebben. Ik weet zo niet hoe hij heet maar daar is eventueel wel achter te komen.

succes ermee!

janzzen
Jan-Cor

Bericht door Jan-Cor »

Tja wat is zonde?

Ik geloof dat we ook serieuze klassiekers hebben die omgebouwd zijn tot / worden serieuze terreinmonsters

Ik kan je wel melden dat ik een autokerkhof heb van Fiat & Lancia wagens, niet van Land Rovers ;-) Daar staan dus ook nog wel wat Fiat X1/9 's tussen.

Die vent in de buurt van Emmen is Martin Willems en/of Jan Posthuma, ken ze beide erg goed en kunnen mij niet helpen. Het probleem zit hem ook niet in het materiaal, maar hoe je het voor elkaar kunt krijgen; ander kroonwiel met pignonwiel, andere combinatie van tandwielen kopen/maken? Het lullige is dat het echt een soort 2½ versnelling moet worden, dus de " 3e" moet veel dichter bij de 2e versnelling komen te liggen, dus welk tandwiel moet meer tandjes krijgen en welke minder??

Groetjes, JC
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Als je nu de 4e versnelling nooit gebruikt en de 3e en 4e versnelling zitten wel dichter tegen elkaar aan dan zou je kunnen kiezen voor een differentieel met een grotere eindreductie, zodanig gekozen dat de 4e versnelling de gewenste eindsnelheid oplevert.
Voordeel is hierbij ook dat de 3 en 4 meestal binnen dezelfde schakelgoep vallen waardoor je tijdwinst haalt bij het op en afschakelen.

Dennis B.
Plaats reactie