GPS achter voorruit ??
GPS achter voorruit ??
We zijn opzoek naar een GPS voor onze reis dit jaar door Africa, maar nu zeggen de meeste verkopers dat ons raam van onze 110 te steil is om een goede ontvangst te krijgen. We zouden er een moeten nemen waar een externe antenne op aangesloten kan worden. Heeft iemand ervaring met GPS zonder deze antenne en wat voor merk en eventueele andere tips over GPS-en
BVD. Eric
BVD. Eric
Re: GPS achter voorruit ??
Wij rijden al 3 jaar met een Garmin Summit achter de voorruit van onze 130 en hebben (nog) geen problemen gehad. Thuis kan ik de routes zo plotten en deze zijn volgens mij redelijk nauwkeurig.
Gewoon aansluiten op een sigarettenaansteker met een kabel en voila.
succes Frank
Gewoon aansluiten op een sigarettenaansteker met een kabel en voila.
succes Frank
Hoi Eric,
Ach wat weten die verkopers er nu van (er zijn ook wel goede verkopers)... haha... ik heb zelf een Garmin Vista en die werkt prima achter het raam van een Defender 90 TD5 met hardtop. Heb er mee door nederland, duitseland en denemarken gereden. Er moet wel redelijk zicht zijn uit het raam. Wat je wel kan krijgen is dat als je verbinding verliest met wat satellieten je dus ook je positie even kwijt bent en als je dan rijdt het weer even duurt voordat de gps weer weet waar deze zich bevindt. Dat kan je al hebben als je te lang je hand over de gps houdt.
Meeste gps-en werken met 12 ontvangers. Je hebt minimaal 4 satellieten nodig om ene goede positie te bepalen. 3 voor de positie en een als correctie voor de tijdafwijking.
Im mijn Land Rover wekr de gps ook prima in de auto omdat ik een softtop heb, dus dan worden de signalen minder gestoort of tegengehouden.
Maar mijn gps is een outdoor gps
Je kan ze ook huren bij boswachters geloof ik voor boswandelingen, kan je testen. Of bij beversport verhuren ze ook gps-en denk ik.
Een gps zonder antenne kan je mooi meenemen.
Kijk even op de Hiking-site daar staan veel tips uitleg en merken op... Garmin en Magellan zijn wel de bekendere fabrikanten.
Je kan in mijn gps ook kaarten laden, maar die zijn erg duur. Er zit een standaard kaart in van europa en afrika. Die heeft bij mij nog altijd voldaan. Hij is ook via een extra kabel aan te sluiten op de cigarettenaansteker van de auto, kost minder batterijen. Garmin heeft regelmatig software updates die je online kan downloaden.
Maar je moet ook altijd natuurlijk een goed kompas en goede kaarten meenemen.
Zie www.garmin.com
[gpsinformation.net]
[www.hiking-site.nl]
Tja wat kan ik nog meer vertellen? Geef maar een gil als je meer wilt weten... misschien kan ik nog helpen.
Groet,
Martin
Ach wat weten die verkopers er nu van (er zijn ook wel goede verkopers)... haha... ik heb zelf een Garmin Vista en die werkt prima achter het raam van een Defender 90 TD5 met hardtop. Heb er mee door nederland, duitseland en denemarken gereden. Er moet wel redelijk zicht zijn uit het raam. Wat je wel kan krijgen is dat als je verbinding verliest met wat satellieten je dus ook je positie even kwijt bent en als je dan rijdt het weer even duurt voordat de gps weer weet waar deze zich bevindt. Dat kan je al hebben als je te lang je hand over de gps houdt.
Meeste gps-en werken met 12 ontvangers. Je hebt minimaal 4 satellieten nodig om ene goede positie te bepalen. 3 voor de positie en een als correctie voor de tijdafwijking.
Im mijn Land Rover wekr de gps ook prima in de auto omdat ik een softtop heb, dus dan worden de signalen minder gestoort of tegengehouden.
Maar mijn gps is een outdoor gps
Je kan ze ook huren bij boswachters geloof ik voor boswandelingen, kan je testen. Of bij beversport verhuren ze ook gps-en denk ik.
Een gps zonder antenne kan je mooi meenemen.
Kijk even op de Hiking-site daar staan veel tips uitleg en merken op... Garmin en Magellan zijn wel de bekendere fabrikanten.
Je kan in mijn gps ook kaarten laden, maar die zijn erg duur. Er zit een standaard kaart in van europa en afrika. Die heeft bij mij nog altijd voldaan. Hij is ook via een extra kabel aan te sluiten op de cigarettenaansteker van de auto, kost minder batterijen. Garmin heeft regelmatig software updates die je online kan downloaden.
Maar je moet ook altijd natuurlijk een goed kompas en goede kaarten meenemen.
Zie www.garmin.com
[gpsinformation.net]
[www.hiking-site.nl]
Tja wat kan ik nog meer vertellen? Geef maar een gil als je meer wilt weten... misschien kan ik nog helpen.
Groet,
Martin
Nou Frank ik denk dat juist in Afrika een GPS zonder extra antenne goed werkt,je krijgt met de ontvangst van het GPSsignaal meestal pas problemen als je in een dicht bebouwde (met hoge gebouwen) omgeving bent en dan vaak alleen nog maar als de satelieten ongunstig staan.Ook in een dicht beboste omgeving kan de ontvangst wel eens wat terug lopen maar dit heb ik tot nog toe maar een keer gehad in 4 jaar GPS gebruik.Op wat meer open Terrein verwacht ik geen problemen.
Groet Pa-ul
N 51 53,525
E 004 23,416
Groet Pa-ul
N 51 53,525
E 004 23,416
Gebruik Garmin III+ zowel in de 109 als in de 110.
Gaat goed achter de ruit, mits de bebouwing en het bladerdek niet te veel is.
Na plaatsing van voorruit verwarming in de 110 moest ik wel overgaan op een externe antenne. Resultaat is wel beter, vindt sneller de satellieten zeker die schuin achter de auto staan.
Zou hier zeker niet op bezuinigen. Voor redelijk weinig van alle mogelijke ontvangst problemen af. Niets is onbetrouwbaarder dan iets wat het soms niet optimaal doet als je het verwacht!
Frank Geerts
www.frankgeerts.com
Gaat goed achter de ruit, mits de bebouwing en het bladerdek niet te veel is.
Na plaatsing van voorruit verwarming in de 110 moest ik wel overgaan op een externe antenne. Resultaat is wel beter, vindt sneller de satellieten zeker die schuin achter de auto staan.
Zou hier zeker niet op bezuinigen. Voor redelijk weinig van alle mogelijke ontvangst problemen af. Niets is onbetrouwbaarder dan iets wat het soms niet optimaal doet als je het verwacht!
Frank Geerts
www.frankgeerts.com
De ontvangst achter je rit is voldoende, ik heb hem op mijn dak zitten en ontvang toch wel een aantal satelieten meer.
Ik heb hem ook op het dak! en sluit me aan bij vorige postings van Frank en aad G.
Betere ontvangst 360 graden rond! Kan hierdoor je GPS ook plaatsen waar je wil!
Betere ontvangst 360 graden rond! Kan hierdoor je GPS ook plaatsen waar je wil!
Nog een voordeel van op je dak is dat ze de antenne niet zien zitten.
Wel even kijken of je antenne waterdicht is. Ik heb er een doosje omheen moeten zetten.
Wel even kijken of je antenne waterdicht is. Ik heb er een doosje omheen moeten zetten.
Zal ik ook nog even mijn mening geven:
Wij werken met meerdere GPS-en, dit ook omdat wij naast terreinrijden ook, ballonvaren, veeeeeel onderweg zijn en ook nog de scouts van de plaatselijke scoutingvereniging voorzien van hike en andere navigatie programma's.
Wij werken o.a. met:
Garmin vista is een goed apparaat, soms wat problemen met satteliet vinden (duurt erg lang soms), batterij verbruik zou lager mogen maar kunt hem redelijk lang gebruiken fijn is wel dat hij ook op straat niveau is, Garmin etrex (goedkoopste versie) heeft soms ook wat tijd nodig om de sattelieten te vinden, is wel nauwkeurig maar beperkt zich een beetje in de informatie batterij verbruik zelfde als vista, Garmin streetpilot werk goed, heeft ook tijd nodig om sattelieten te vinden werkt perfect op straat niveau ook met routebegeleiding, Alpine navigatiesysteem (ingebouwd compleet navigatiesysteem met colorscherm en externe antenne etc.) werkt uitermate goed en heeft ons nog nooit verkeerd gestuurd, kunt op deze set helaas geen coordinaten gebruiken, wat dan weer jammer is bij hiking etc., Ipaq 3970 met TOM TOM navigatie, is een perfect apparaat wat zeeeer goed werkt zeker gezien de prijs verhouding, deze vind zeer snel zijn sattelieten, advies is wel een losse " muis" te gebruiken i.p.v. de gps sleeve die er voor te krijgen is, met de "muis" kun je alles meteen opladen indien nodig maar kan ook zonder extra voeding werken, batterij gaat erg lang mee en heeft ook coordinaten, navigatiebegeleiding (met stem) en stuurt je ook altijd naar het goede adres/coordinatiepunt, dit is een goed apparaat voor de kleinere portemonee, en je kunt het apparaat ook nog gebruiken voor agenda, internet, e-mail, spelletjes, Word, excel en vele anderd doeleinden.
Daarnaast hebben we nog wat oudere gps-en van o.a. maggelan, garmin en VDO die wij gebruiken als we de andere niet kunnen vinden, om uit te lenen en wat experimenten mee te doen.
2e hands moet je gewoon kijken wat je budget is en proberen een goed merk te nemen zoals garmin of maggelan.
Zo nu ik het terug lees lijkt het wel een reclameboodschap van de consumentenbond, maar ik verkoop niks hoor we gebruiken alles dus don't ask me that. (oja ik kan je via mijn schoonvader wel nieuwe garmin's verkopen maar die zijn bij mij net zo duur als bij bijna elke buitensport zaak, maar kunt allicht eens vragen, ik heb alleen helaas niks op voorraad dus...)
Nou groetjes en tot straks maar weer
Lara C.
[groups.msn.com]
Wij werken met meerdere GPS-en, dit ook omdat wij naast terreinrijden ook, ballonvaren, veeeeeel onderweg zijn en ook nog de scouts van de plaatselijke scoutingvereniging voorzien van hike en andere navigatie programma's.
Wij werken o.a. met:
Garmin vista is een goed apparaat, soms wat problemen met satteliet vinden (duurt erg lang soms), batterij verbruik zou lager mogen maar kunt hem redelijk lang gebruiken fijn is wel dat hij ook op straat niveau is, Garmin etrex (goedkoopste versie) heeft soms ook wat tijd nodig om de sattelieten te vinden, is wel nauwkeurig maar beperkt zich een beetje in de informatie batterij verbruik zelfde als vista, Garmin streetpilot werk goed, heeft ook tijd nodig om sattelieten te vinden werkt perfect op straat niveau ook met routebegeleiding, Alpine navigatiesysteem (ingebouwd compleet navigatiesysteem met colorscherm en externe antenne etc.) werkt uitermate goed en heeft ons nog nooit verkeerd gestuurd, kunt op deze set helaas geen coordinaten gebruiken, wat dan weer jammer is bij hiking etc., Ipaq 3970 met TOM TOM navigatie, is een perfect apparaat wat zeeeer goed werkt zeker gezien de prijs verhouding, deze vind zeer snel zijn sattelieten, advies is wel een losse " muis" te gebruiken i.p.v. de gps sleeve die er voor te krijgen is, met de "muis" kun je alles meteen opladen indien nodig maar kan ook zonder extra voeding werken, batterij gaat erg lang mee en heeft ook coordinaten, navigatiebegeleiding (met stem) en stuurt je ook altijd naar het goede adres/coordinatiepunt, dit is een goed apparaat voor de kleinere portemonee, en je kunt het apparaat ook nog gebruiken voor agenda, internet, e-mail, spelletjes, Word, excel en vele anderd doeleinden.
Daarnaast hebben we nog wat oudere gps-en van o.a. maggelan, garmin en VDO die wij gebruiken als we de andere niet kunnen vinden, om uit te lenen en wat experimenten mee te doen.
2e hands moet je gewoon kijken wat je budget is en proberen een goed merk te nemen zoals garmin of maggelan.
Zo nu ik het terug lees lijkt het wel een reclameboodschap van de consumentenbond, maar ik verkoop niks hoor we gebruiken alles dus don't ask me that. (oja ik kan je via mijn schoonvader wel nieuwe garmin's verkopen maar die zijn bij mij net zo duur als bij bijna elke buitensport zaak, maar kunt allicht eens vragen, ik heb alleen helaas niks op voorraad dus...)
Nou groetjes en tot straks maar weer
Lara C.
[groups.msn.com]
Weer zo'n "antenne verkoop verhaal"gewoon onzin
Heb zelf zo'n Garmin 5 voldoet prima achter mijn steile voorraam
niet intrappen
Heb zelf zo'n Garmin 5 voldoet prima achter mijn steile voorraam
niet intrappen
Re: GPS achter voorruit ?? Pardon ??
Pardon??????
Ben je altijd zo afbrekend/opbouwend tactisch met je opmerkingen ?
Ik verkoop niks en ik vertel MIJN ervaringen!
Nou hopelijk nog een prettige gezellige avond!
Lara C.
[groups.msn.com]
Ben je altijd zo afbrekend/opbouwend tactisch met je opmerkingen ?
Ik verkoop niks en ik vertel MIJN ervaringen!
Nou hopelijk nog een prettige gezellige avond!
Lara C.
[groups.msn.com]
Als je een Garmin bezit moet je inderdaad een externe antenne aanschaffen.
Heb je bijvb een VDO zit er 7 meter snoer aan.
Ik had hem eerst ook achter het raam, maar op het dak werkt toch net effe beter.
Als jouw ervaringen achter het raam goed zijn is dat fijn voor jou.
PS ik verkoop niks.
Heb je bijvb een VDO zit er 7 meter snoer aan.
Ik had hem eerst ook achter het raam, maar op het dak werkt toch net effe beter.
Als jouw ervaringen achter het raam goed zijn is dat fijn voor jou.
PS ik verkoop niks.
komop geen ruzie maken ...
Anders ga ik met gevulde koeken gooien....en dat wil niemand.. want ik kan goed mikken...
Martin
Martin
Mijn Garmin werkt prima in de auto zonder extra antenne... ok een externe antenne zal altijd beter werken... les één in telecommunicatie techniek... oh nee dat was het bouwen van een ontvanger met een paar spoelen en weerstanden.
Maar het licht er aan wat je wilt.... als je betaalt kan alles ..maar als je je outdoor gps wilt gebruiken kan dat ook... met een beetje handigheid. Ik rij er al 5 jaar mee rond.
Groet,
Martin
Probeer anders de achterruit... wel wat lastiger... (dit was een grapje...dus)
Maar het licht er aan wat je wilt.... als je betaalt kan alles ..maar als je je outdoor gps wilt gebruiken kan dat ook... met een beetje handigheid. Ik rij er al 5 jaar mee rond.
Groet,
Martin
Probeer anders de achterruit... wel wat lastiger... (dit was een grapje...dus)
Bedankt voor alle adviezen, we hebben nu een Garmin 176 C gekocht en deze werkt goed achter de voorruit. Maar nu heb ik nog een vraagje aan Martin, je had het er over dat je een kaart van Afrika op je Garmin had zitten is dit de basiskaart of is dit een gedetailleerde kaart met alle kleinere wegen er ook op??. Bij ons staan alleen de hoofdwegen erop, dit was al de doorslag om hem te kopen maar als er betere zijn zijn we erg geinterreseerd.
BVD Eric
BVD Eric