ventilator

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jurgen

ventilator

Bericht door jurgen »

Aangezien de kachelventilator in een SIII 109 niet genoeg lucht verplaatst zou ik hem graag vervangen door een andere uit een afbraakauto terwijl mijn schutbord volledig gestript is.
Weet er soms iemand uit welke wagen deze het eenvoudigste te monteren zijn?
m.v.g.
Jurgen
Vincent

Re: ventilator

Bericht door Vincent »

Hoi Jurgen,

Het probleem is niet de ventilator maar de veel te kleine radiator waardoor het te koud blijft. Indien de de ventilator sneller wil laten draaien, en dat kan vrij simpel, dan zal de lucht alleen maar sneller langs de warmtewisselaar stromen waardoor de lucht onvoldoende tijd krijgt om op te warmen.

Mocht je de ventilator harder willen laten draaien, dan moet je de vermogensweerstand die in serie staat met de motor vervangen door een met een lagere waarde. De weerstand van mij is stuk en ik heb nog geen tijd gehad om uit te rekenen wat het vermogen en de weerstandwaarde van dit ding is. Je kunt wel eenvoudig de stroom meten die door de ventilator loopt. Pas op ik heb nergens terug kunnen vinden of deze weerstand geplaatst is omdat de motor van de ventilator maar 12V is, als dat zo is moet je indien je 24V aan boord hebt de spanning niet te gek gaan verhogen, max een paar volt. Anders verbrand je motortje. Misschien zijn deze ventilators gewoon 12 volt maar misschien zijn er andere mensen op het prikbord die dit weten.

Wat je doet is aan jezelf maar alleen een snellere ventialtor zal je probleem niet oplossen.

Groet Vincent
Aad Koene

Re: ventilator

Bericht door Aad Koene »

Jurgen,

Lees het volgende stukje maar eens, mogelijk een hele goede optie voor jouw wensen.

John Cranfield had suggested a GM blower motor for my SIIA to boost air flow through the heater core. After a quick rummage around a neighbour's property, I came home with a blower from a Cutlass Supreme. I also retrieved the whole fan/heater/blower motor assembly from beneath the dash of a 70s Ford pickup, which was liberated from the donor truck very quickly; 5 bolts were involved. After looking at what I had, I decided to use the Ford blower housing, as it is made from durable plastic and already sized for a bigger motor and fan. Quick measurements also suggested that it would fit fine; a bit taller but almost identical in width to the Land Rover housing.
I started by cutting the blower housing from the Ford heater vent assembly. The most difficult, though definitely not insurmountable, part of the whole process was to get the 3" blower hose to fit the housing. I riveted the end section of an old Rover blower housing, to the square plastic Ford housing and sealed open cracks with body mastic.

The regular Rover blower mounts were fixed to the sides, with a tad of grinding to make the left side fit. I mounted the blower housing so that it sits nice and low, snug to the footwell. I shaved a bit from the top, where I was afraid it might contact the wing.

To fit the whole thing, I glued the foam intake to the plastic housing, opened up the bolts holes through the bulkhead a bit to cope for the extra 2-3mm of width, and then bolted it right in.

Air flow has been boosted significantly, and I also can't hear the fan from the driver's seat anymore, thanks to the thick plastic housing.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
aad G

Re: ventilator

Bericht door aad G »

jij speak een lekker bekkie Engels, Aad
Plaats reactie