Contactpunten
Contactpunten
Ik wilde de contactpunten van mijn Laro schoonmaken/bekijken of ze kapot zijn, maar ik kan hier niet zomaar het "dekseltje" afhalen.
Ik heb een 109 SIIA ex-engels leger en het lijkt wel of ik "niets" met deze pot kan. Bovenop zitten vier schroeven, maar hiemee kan ik niets openmaken. Hiermee draai ik denk ik alleen de kabels los. Onderaan zit een bout die ik wel los kan meken, maar die is volgens mij om af te stellen. Dan ben ik ook de hele afstelling kwijt en dat is iets minder, gezien hij ook al niet open kan.
Iemand ervaring hier mee? Heb ik te maken met een waterdicht pot speciaal voor Defensie of zo?
Jeroen
Ik heb een 109 SIIA ex-engels leger en het lijkt wel of ik "niets" met deze pot kan. Bovenop zitten vier schroeven, maar hiemee kan ik niets openmaken. Hiermee draai ik denk ik alleen de kabels los. Onderaan zit een bout die ik wel los kan meken, maar die is volgens mij om af te stellen. Dan ben ik ook de hele afstelling kwijt en dat is iets minder, gezien hij ook al niet open kan.
Iemand ervaring hier mee? Heb ik te maken met een waterdicht pot speciaal voor Defensie of zo?
Jeroen
Re: Contactpunten
Ik ga nu even in de boeken kijken.
Die bout onderop is absoluut van de afstelling dus laat deze maar zitten!!!
groetjes
James en morgaine 109 SIIa
Die bout onderop is absoluut van de afstelling dus laat deze maar zitten!!!
groetjes
James en morgaine 109 SIIa
Re: Contactpunten
Lastig. Ik kom alleen maar conventionele tegen deze zitten met twee veerclips vast
Kan het zijn dat men er in het verleden afdichtings kit tussen heeft gedaan om hem waterproof te krijgen?
anyway suc6
Groetjes
James.
Kan het zijn dat men er in het verleden afdichtings kit tussen heeft gedaan om hem waterproof te krijgen?
anyway suc6
Groetjes
James.
Re: Contactpunten
Hoi James,
Bedankt voor je reacties. Ik kwam in de boeken inderdaad ook alleen de conventionele tegen. Het bestaat echt uit één geheel. Hij is niet met tape waterdiht gemaakt.
Jeroen
Bedankt voor je reacties. Ik kwam in de boeken inderdaad ook alleen de conventionele tegen. Het bestaat echt uit één geheel. Hij is niet met tape waterdiht gemaakt.
Jeroen
Re: Contactpunten
Jeroen,
Is die verdeler er wellicht een van een waterdicht ontstekingsysteem. Heb je ook waterdichte en afgeschermde bougiekabels en van die special bougies?
Op mijn series 3 ex-British Army zat dat ook, maar de vorige eigenaar heeft het aangepast naar conventioneel omdat hij kennelijk van die dure onderdelen af wilde.
Wim
Is die verdeler er wellicht een van een waterdicht ontstekingsysteem. Heb je ook waterdichte en afgeschermde bougiekabels en van die special bougies?
Op mijn series 3 ex-British Army zat dat ook, maar de vorige eigenaar heeft het aangepast naar conventioneel omdat hij kennelijk van die dure onderdelen af wilde.
Wim
Re: Contactpunten
Twee schroeven zijn om de metalen buitenkap aan de geisoleerde binnenkap te bevestigen (de binnenste twee).
En de buitenste twee bevestigen het geheel aan de verdeler.
Zit waarschijnlijk een beetje vast.
Dennis B.
En de buitenste twee bevestigen het geheel aan de verdeler.
Zit waarschijnlijk een beetje vast.
Dennis B.
Re: Contactpunten
Men noemt dit waterdichte ontstekening, helaas is dit een verkeerd begrip.
Deze ontsteking werd gebruikt op radiowagens en is een geheel ontstoorde
ontsteking.
Omdat dit een duur goedje is bij vervanging kun je dit ook ömbouwen"naar een normaal goedje, wat aanzienlijk goedkoper is.
Vervangen is, compleet ontsteking huis, boegie's + kabels.
Omdat de bobinekabel moeilijk te vervangen is, kun je hier het beste het uiteinde kaal maken en er een dop opzetten(die in de verdelerkap past).
Als je de contactpunten op 0,4 zet, de bougies op 0,8 en het ontstekingshuis op 6 graden afstelt, zit je aardig goed.
Het hele goedje kun je bij bv Ron Bolleboom halen voor, mogelijk heeft hij een gebruikt huisje voor weinig.
Succes..
Ed laro 88 '71.
Deze ontsteking werd gebruikt op radiowagens en is een geheel ontstoorde
ontsteking.
Omdat dit een duur goedje is bij vervanging kun je dit ook ömbouwen"naar een normaal goedje, wat aanzienlijk goedkoper is.
Vervangen is, compleet ontsteking huis, boegie's + kabels.
Omdat de bobinekabel moeilijk te vervangen is, kun je hier het beste het uiteinde kaal maken en er een dop opzetten(die in de verdelerkap past).
Als je de contactpunten op 0,4 zet, de bougies op 0,8 en het ontstekingshuis op 6 graden afstelt, zit je aardig goed.
Het hele goedje kun je bij bv Ron Bolleboom halen voor, mogelijk heeft hij een gebruikt huisje voor weinig.
Succes..
Ed laro 88 '71.